اخذ نماد اعتماد الکترونیکی برای کسب و کارهای اینترنتی الزامی شده است که برخی از انجمن‌های صنفی مخالف این تصمیم هستند.

به گزارش  باشگاه خبرنگاران جوان، شرکت شبکه پرداخت الکترونیکی (شاپرک) در اواخر تیرماه امسال، طی ابلاغیه‌ای شرکت‌های پرداخت‌یار را موظف کرد که از این پس صرفاً به متقاضیانی که دارای مجوز نماد اعتماد الکترونیکی و یا همان اینماد هستند، درگاه پرداخت اینترنتی ارائه کند؛ بر همین اساس اگر یک کسب‌و‌کار اینترنتی تاکنون بدون داشتن اینماد می‌توانست از خدمات پرداخت درگاه‌های متصل به شاپرک استفاده کند، از این پس امکان این امر وجود نخواهد داشت.

الزام ارائه درگاه‌های پرداخت اینترنتی (اعم از شرکت‌های PSP و پرداخت‌یار) به داشتن اینماد به عنوان مجوز کسب‌و‌کار‌های اینترنتی؛ سابقاً در مصوبه شورای امنیت کشور، مقررات مبارزه با پولشویی و قانون پایانه‌های فروشگاهی به صراحت بیان شده است. این تکلیف قانونی از اواخر سال ۱۳۹۸، در مورد شرکت‌های PSP (درگاه مستقیم) اجرایی شده است، اما در مورد پرداخت‌یار‌ها (درگاه واسط)، با توجه به شرایط خاص و لزوم ایجاد برخی زیرساخت ها، تا پیش از صدور ابلاغیه اخیر شاپرک اجرایی نشده بود.

در پی الزام پرداخت‌یار‌ها به منوط‌سازی ارائه درگاه‌پرداخت به اخذ اینماد توسط کسب‌وکار‌های اینترنتی، برخی از انجمن‌های صنفی نسبت به این تصمیم واکنش منفی نشان دادند که این اعتراضات مورد توجه برخی از مسئولان کشور و نمایندگان مجلس قرار گرفت. تا جایی که مجتبی توانگر، رئیس کمیته اقتصاد دیجیتال مجلس شورای اسلامی در نامه‌ای به وزیر اقتصاد و رئیس بانک مرکزی، الزام اخذ «اینماد» برای کسب‌وکار‌های اینترنتی را باعث ایجاد مشکلات فراوان برای آن‌ها دانست و خواستار لغو این الزام شد.

رئیس کمیته اقتصاد دیجیتال مجلس شورای اسلامی در این نامه تأکید کرده است که بسیاری از واحد‌های فعال اینترنتی به دلیل زمان‌بر بودن فرآیند اخذ اینماد و ثبت شرکت، قادر به دریافت اینماد نیستند؛ بنابراین الزام آن‌ها به اخذ اینماد موجب توقف فعالیت این واحد‌ها شده و امکان خلق ایده‌های تازه و کسب‌وکار‌های نو را از بین خواهد برد.

از سوی دیگر، اما طبق اعلام معاونت پیشگیری از جرم قوه قضائیه، میزان تخلفات و جرائم کسب‌و‌کار‌های اینترنتی دارای اینماد که از شرکت‌های خدمات پرداخت (PSP) درگاه پرداخت اینترنتی اخذ کرده‌اند، به مراتب کمتر از کسب‌وکار‌های فاقد اینماد است که از درگاه‌های پرداخت اینترنتی پرداخت‌یار‌ها استفاده می‌کنند.

«اینماد بدون ستاره»، راهکار فوری برای کسب‌وکار‌های نوپا

بررسی‌ها نشان می‌دهد یکی از مهم‌ترین دلایل مخالفان الزام اینماد برای استفاده از خدمات درگاه پرداخت، زمان‌بر بودن فرآیند اخذ اینماد است. این در حالی است که بر اساس اظهارات مسئولان مرکز توسعه تجارت الکترونیک، فرآیند اخذ اینماد نسبت به گذشته آسان‌تر شده است؛ به طوریکه میانگین زمان اعطای اینماد از ۵ روز به کمتر از یک روز کاهش یافته و همین عامل باعث شده است که تعداد اینماد‌های صادرشده در سال ۱۳۹۹ نسبت به سال قبل از آن، افزایش ۲ برابری را تجربه کند.

علاوه بر این، مرکز توسعه تجارت الکترونیک به منظور رعایت کامل ملاحظات و رفع دغدغه‌های کسب‌وکار‌های خرد و نوپا، فرآیند ساده‎‌ای را به طور ویژه برای اعطای نماد اعتماد الکترونیکی به کسب‌وکار‌های خرد در قالب «اینماد بدون ستاره» در نظر گرفته که صرفاً با احراز هویت و دامنه طراحی و پیاده‌سازی شده و در ظرف چند دقیقه و با یک ثبت‌نام غیرحضوری ارائه می‌شود.

البته کسب‌وکار‌های خرد به گونه‌ای تعریف شده‌اند که تعداد تراکنش‌های آن‌ها در ماه کمتر از ۵۰ عدد و مجموع مبلغ تراکنش‌های آن در ماه کمتر از ۵۰ میلیون تومان باشد و در صورت عبور کسب‌وکار خرد این سطح تعیین‌شده، صاحب کسب‌وکار موظف است ظرف ۱۰ روز نسبت به طی مراحل کامل اعطای اینماد و تبدیل اینماد بدون ستاره به اینماد ستاره‌دار اقدام کند. هدف از تعیین سطح فعالیت برای اینماد بدون ستاره، مدیریت ریسک ناشی از عدم انجام احراز‌های دیگر در فرآیند اصلی اینماد بیان شده است

اخذ اینماد موجب افزایش اعتماد مشتریان می‌‎شود

برخلاف آنچه که از سوی منتقدان الزام اینماد برای استفاده کسب‌وکار‌های اینترنتی از خدمات پرداخت‌یار‌ها عنوان می‌شود، کسب‌وکار‌های اینترنتی برای اخذ اینماد بدون ستاره به منظور تداوم فعالیت خود، لازم نیست کار پیچیده‌ای کنند.

یکی از صاحبان کسب‌وکار‌های اینترنتی در گفت‌‎و‌گو با باشگاه خبرنگاران جوان ضمن اشاره به فرآینده آسان اخذ نماد الکترونیکی گفت: فرآیند اخذ اینماد به راحتی و با سرعت قابل قبولی انجام شد و حتی زمانی که یکی از مدارک من نقص داشت، ارزیاب سامانه با تماس تلفنی سعی در تسریع این فرآیند و حل مشکل به وجود آمده داشت.

وی افزود: دریافت اینماد را برای تمامی کسب‌وکار‌های اینترنتی توصیه می‌کنم، چرا که این اقدام موجب افزایش اعتماد مشتریان و رونق آن کسب‌وکار خواهد شد. پیش از این، بسیاری از افراد به دلیل عدم اخذ نماد اعتماد الکترونیکی در فروشگاه اینترنتی ما، از نهایی‌‎کردن خرید خود منصرف می‌شدند.

برای اخذ اینماد باید چه مراحلی را طی کنیم؟

بر اساس اعلام مرکز توسعه تجارت الکترونیکی، متقاضیان دریافت نماد اعتماد الکترونیکی برای ثبت درخواست اینماد می‌توانند به سایت enamad.ir وارد شده و گزینه ثبت‌نام و دریافت نماد را از منوی سمت راست صفحه انتخاب کنند.

اینماد مانع کسب‌و‌کار یا عامل افزایش اعتماد مشتریان؟

صاحبان کسب‌وکار‌های اینترنتی که تاکنون اقدام به ثبت‌نام در این سایت نکرده‌اند بایستی با انتخاب گزینه "ایجاد حساب کاربری" اطلاعات اولیه خود را در این صفحه وارد نماید.

اینماد مانع کسب‌و‌کار یا عامل افزایش اعتماد مشتریان؟
پس از ورود اطلاعات اولیه برای ساخت حساب کاربری در این سایت، کاربر وارد حساب خود می‌شود؛ برای شروع فرآیند اخذ اینماد باید از منوی "پنل کاربری" گزینه "تکمیل اطلاعات" را انتخاب و مطابق راهنمای سایت، این مراحل طی شود.

اینماد مانع کسب‌و‌کار یا عامل افزایش اعتماد مشتریان؟

با تکمیل فرم ثبت نام، بارگذاری مدارک شناسایی مالک کسب‌وکار اینترنتی و وارد نمودن دامنه سایت فروشگاهی، فرآیند اخذ اینماد تکمیل شده و پس از تایید ارزیاب و پرداخت مبلغ تعیین شده، مالک، نماد اعتماد الکترونیکی خود را دریافت خواهد کرد. نکته‌ای که باید برای درخواست نماد اعتماد الکترونیک بدان توجه کرد این است که باید وبسایت فروشگاهی اظهار شده، فعال و در حال بهره‌برداری باشد.

بر اساس این گزارش،  داشتن اینماد برای یک کسب‌وکار اینترنتی، مسلماً باعث افزایش اعتماد مشتریان می‌شود. البته لازمه اخذ اینماد، صدور پروانه کسب برای فروشگاه‌های اینترنتی است؛ بنابراین به دلیل اینکه اطلاعات این فروشگاه‌ها در مراجع رسمی ثبت و نظارت می‌شود، خریداران با اطمینان بیشتری نسبت به خرید کالا با استفاده از خدمات اینترنتی اقدام می‌کنند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۵
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۴۲ ۲۲ آذر ۱۴۰۰
هدف گرفتن مالیات است و بس. حالا ما چند تا جوان که بعد از سالها تحصیل در دانشگاه آزاد و پول دانشگاه دادن به آقایان و 2 سال سربازی بی جیره و مواجب، در سن 32 سالگی می خوایم کسب و کار راه بیندازیم هنوز شروع نکرده می خوان پرونده مالیاتی درست کنند. اینجاست که شاعر می گه زگهواره تا گور به دولت پول بده!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۳۵ ۲۲ آذر ۱۴۰۰
برای یه سایت فروشگاه ساده شاید فرآیند دریافت اینماد انقدری زمان بر نباشه و با پرداخت یه هزینه که نمیدونم تو جیب کی میره که چنین مقالاتی رو ریپورتاژ میکنه ولی وقتی قضیه ارائه خدمات در میان باشه باید کلی فرآیند بی مورد رو پشت سر بزاری که ثبت شرکت فقط یک موردش هست. من خودم یه سرویس داشتم و سر همین قضیه الان خودم و حداقل ده نفر دیگه به صورت مستقیم بیکار شدیم.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۲۶ ۲۲ آذر ۱۴۰۰
من که اگر این علامت توی سایتی نباشه از اون سایت خرید نمی کنم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۳۶ ۲۲ آذر ۱۴۰۰
کار درستی میکنی یا نمیکنی به من ربطی نداره ولی همه مثل شما فکر نمیکنن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۱۶ ۲۲ آذر ۱۴۰۰
خیر اینطور نیست که باعث بالا رفتن اعتماد بشه. شده نوندونی برای یه عده خاص و اهرم فشارشون روی بیزینس ها.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۴۱ ۲۲ آذر ۱۴۰۰
داشتن ای نماد برای استفاده کننده از سایت خیلی خوبه، و مقدار زیادی باعث جلوگیری از کلاهبرداری میشه، سایت هایی که مخالف ای نماد هستند دوست دارن سر مردم کلاه بگذارند و یا حق مشتری رو ضایع کنند و به کسی پاسخگو نباشند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۴۰ ۲۲ آذر ۱۴۰۰
کی گفته سایت هایی که اینماد ندارد به کسی پاسخگو نیستن !!! اتفاقا شرکت های ارائه دهنده درگاه پرداخت واسط خیلی زودتر از اینماد پیگیری میکنن و در صورت وجود مشکل سریع درگاه پرداخت رو بلاک میکنن . اون هایی که اینماد رو راه انداختن فقط به فکر ایننت که منافع خودشون رو از این راه تاممین کنن و این جو رو به وجود آوردن که هر سایتی اینماد نداشت کلاه برداره و ...
Iran (Islamic Republic of)
artemis
۰۹:۲۲ ۲۲ آذر ۱۴۰۰
متاسفانه یک عاملی شده برای سواستفاده برخی از سایتها که از این نماد سواستفاده می کنن و کلاهبرداری می کنن از کاربران جالب اینجاست که به شیوه ای این کار انجام میدن که ظاهرش قانونی جلوه می کنه ولی در باطن کلاهبرداریه ... کاربر هم حرفش به جایی نمیرسه
Canada
ناشناس
۰۸:۵۰ ۲۲ آذر ۱۴۰۰
باید به تولیدکنندگان اموزش داده بشه که
مشتری مرعی است که تخم طلا میگذارد
اگر سر مشتری کلاه گذاشتی
دیگه مرع تخم طلا را از دست میدهی
و باید قانون مشتری بنفع مشتری تعییر یابد
تاایشنالله بازار جنس داخلی رونق بیشتری بگیرد و
برای حمایت از جوانان ِجنس ایرانی بخریم
Iran (Islamic Republic of)
artemis
۰۹:۲۳ ۲۲ آذر ۱۴۰۰
شما که میگی حمایت از جنس ایرانی پس چرا پرچم کانادا برای خودت انتخاب کردی؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۴۴ ۲۲ آذر ۱۴۰۰
اتفاقا تعدادی از فروشگاه های اینترنتی که دارای اینماد بودند کلاهبردار از آب در آمدن و اینماد هم حتی به خودش اجازه نمیده که چند دقیقه از طریق موبایل با همان فروشگاه تماس و یا بصورت آزمایشی ازشون خرید کنه که ببینه به کیا نماد اعتماد الکترونیکی داده! حالا اصرار دارین بقیه هم بیان نماد بگیرن، زهی خیال باطل.
Iran (Islamic Republic of)
کارن
۰۸:۲۰ ۲۲ آذر ۱۴۰۰
هفت خان رستمه
بشدت مانع کسب و کار
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۵۳ ۲۲ آذر ۱۴۰۰
طبق تجربه شخصیم اصلا فرآیند گرفتن اینماد زمان بر نیست و بر خلاف نظر اون نماینده مجلسی که به وزیر اعتراض کرده نیازی به ثبت شرکت نداره!!متاسفانه برخی مسئولین هم شدند مثل اینفلوئنسرها و برای دیده شدن هرکاری می کنند ، اون صاحب کسب و کاری که حاضر نیست حداقل اطمینان را به مشتری بده و با گرفتن اینماد ، آدرس و مشخصاتش احراز هویت بشه به نظرم کاملا مشخص هست برای چه هدفی قصد راه اندازی فروشگاه اینترنتی را داره ، البته یکسری از قوانین داخلی اینماد هم باید اصلاح بشه . اما این دلیل بر نگرفتن اینماد نیست در واقع اینماد به مشتری میگه کی هستی؟ و کجا هستی؟ و اگه اشتباها در اثر اصرار این عزیزان اینماد نباشه ، کلی از کسب و کارهای آنلاین مخصوصا نوپاها اولین قربانی این تصمیم هستند چون دیگه هیچ تاییدیه برای جلب اعتماد مشتری در اولین خرید را ندارند و فضای کسب و کارهای آنلاین به شدت ناامن میشه
Iran (Islamic Republic of)
رضائی
۱۰:۲۳ ۲۲ آذر ۱۴۰۰
عزیز دلم کی گفته که در کسب و کار اعتماد با اینماد می آید. اینماد فقط هویت را برای پیگیری قانونی مشخص می کند. حرف ما اینه که انقدر به کاغذ بازی نیاز نداره وقتی یک نفر که اطلاعاتش در سیستم های دولتی از قبل ثبت شده میاد و اعلام میکنه من مسولیت فلان دامین رو می پذیرم واین پذیرش رو با یک کد پیامکی و امضای الکترونیکی قبول می کنم دیگه چه نیازی به این همه وقت گذاشتن و هزینه تراشی برای صاحب کسب و کار هست..
در دامین . آی آر که به این هم نیازی نیست چون از اول معلوم صاحب دامین کیه و مسولیت اون دامین با صاحب و مالکه پس باید پذیرفته بشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۰۶ ۲۲ آذر ۱۴۰۰
خدممتون عارضم ما برای مجموعه خودمون که یه مجموعه ارزشی هست...5ماه طول کشید که مجو بگیریم تازه آخرشم یه بنده خدایی رو تو سازمان بالادست ارتباط زدیم که موفق شدیم نماد رو بگیریم....روالش باید تصحیح بشه که سایتهای کلاهبردار دستشون رو بشه وگرنه با این روال خود نماد داره برای شرکت ها کیسه گشادی دوخته!
آخرین اخبار