اعضای سازمان جهانی بهداشت بر روی پیش نویس اولیه توافقنامه مقابله با همه گیری‌های آینده به اجماع رسیدند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری رویترز، همه گیری کرونا نزدیک به دو سال است که زندگی مردم جهان را تحت الشعاع قرار داده است. فارغ از اینکه هیچ زمان مشخصی برای پایان بخشیدن به این همه گیری وجود ندارد، متخصصان تاکید دارند احتمال ظهور همه گیری‌های دیگر در آینده محتمل است.

سازمان جهانی بهداشت می‌کوشد به سازوکاری برای پیشگیری، شناسایی و کنترل همه گیری‌ها در آینده دست یابد. به تازگی اعضای این نهاد بین المللی به یک اجماع برای مذاکره پیرامون توافقی در زمینه پیشگیری از وقوع همه گیری‌های جدید دست یافتند.

پیش نویس اولیه این توافق که در آخر هفته در میان اعضا مطرح و مورد چانه زنی قرار گرفت، قرار است در نشست ویژه ۳ روزه وزرای بهداشت کشور‌های عضو سازمان جهانی بهداشت که از امروز (دوشنبه) آغاز می‌شود، مطرح شود.

توافقنامه جدید برای مقابله و پیشگیری از همه گیری‌های آینده همزمان با شناسایی سویه جدید ویروس کرونا در آفریقای جنوبی موسوم به امیکرون مطرح می‌شود. انتظار می‌رود این توافقنامه پس از بررسی‌ها و کارشناسی‌های لازم از سوی اعضا به تصویب برسد.

این توافقنامه جهانی در نظر دارد با قدرت مانع از ظهور همه گیری‌ها شده و پاسخ مناسب به آن را بدهد و انتظار می‌رود از ماه مِی ۲۰۲۴ اجرایی شود. براساس این توافقنامه کشور‌های عضو اقدام به اشتراک گذاری اطلاعات و توالی ژنتیکی ویروس‌های ظهور کرده می‌کنند و تحقیقات خود در زمینه واکسن‌ها و دارو‌ها را در اختیار همدیگر قرار می‌دهند.

یکی از دیپلمات‌های اروپایی این توافق را رضایت بخش دانسته و معتقد است پایبندی به آن می‌تواند خطر ظهور همه گیری‌های جدید در جهان را کاهش دهد.

وی می‌گوید: بسیار خوب است که کشور‌های عضو سازمان جهانی بهداشت زبان مشترکی در مبارزه با همه گیری بیابند.

منابع دیپلماتیک می‌گویند بریتانیا به همراه اتحادیه اروپا و ۷۰ کشور جهان از این توافق حمایت می‌کنند. با این حال، آمریکا به همراه برخی دیگر از کشور‌ها مانند برزیل و هند در حال حاضر پایبندی خود را به این توافق نشان نداده اند.


بیشتر بخوانید


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار