مهمترین رویداد‌های خبری اداره کل منابع طبیعی استان فارس در روز ۷ آذرماه را بخوانید.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز،مهمترین رویدادهای خبری اداره کل منابع طبیعی استان فارس در روز  ۷ آذرماه را بخوانید.

برگزاری مانور اطفای حریق در بوانات

خانعلی کریمی خرمی رئیس اداره منابع طبیعی وآبخیزداری شهرستان بوانات گفت: مانور اطفای حریق به منظور آمادگی کامل نیروهای یگان حفاظت منابع طبیعی برای جلوگیری از آتش سوزی های احتمالی در جنگل ها و مراتع بوانات برگزار شد.

او بیان کرد: این مانور به منظور ارزیابی توان جسمی و فیزیکی نیروهای یگان حفاظت منابع طبیعی در عملیات اطفای حریق اراضی جنگلی و مرتعی و نیز چگونگی مدیریت بحران آتش سوزی و فراهم کردن تجهیزات در مواقع اضطراری برگزار شده است.

کریمی با تاکید بر نقش مهم جوامع محلی در کاهش خسارت های ناشی از آتش سوزی در این عرصه ها از روستاییان، بهره برداران، دهیاران و شوراهای روستاها در خواست کرد نسبت به بحران آتش سوزی در مراتع حساس بوده و در صورت مشاهده آتش در این عرصه ها مراتب را به شماره ۱۵۰۴ یگان امداد جنگل و مرتع اطلاع دهند.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان بوانات تصریح کرد: تشکیل گروه های واکنش سریع مهار آتش سوزی، هنگ امداد طبیعت شهرستان، موتور سواران و آفرود سواران برای انتقال نیروها به محل آتش سوزی، انتخاب افراد مستعد منابع طبیعی به عنوان دیده بان، شناسایی مناطق مستعد آتش سوزی، برپایی مانور و برگزاری دوره های آموزشی از جمله مهمترین اقدامات انجام شده برای کاهش خسارت های ناشی از آتش سوزی در عرصه های منابع طبیعی و آبخیزداری  بوانات است.

صدور ۱۱۴ فقره پروانه چرا در شهرستان ارسنجان

به منظور حفظ و حراست از عرصه‌های طبیعی و جلوگیری از تخریب و تصرف مراتع ارسنجان ۱۱۴ فقره پروانه چرا صادر شد.

حسن خسروانیان رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان ارسنجان گفت: این طرح برای تحقق اهداف و سیاست‌های سازمانی و با هدف بهره برداری اصولی از مراتع و نیز شناسایی و تعیین صلاحیت بهره برداران واقعی در سطح مراتع اجرا شده است.

او بیان کرد: مدیریت صحیح و اصولی برعرصه‌های منابع طبیعی علاوه بر حفظ و پوشش گیاهی و رویشگاه‌های جنگلی موجب افزایش راندمان تولید و اقتصادی کردن معیشت بهره برداران از عرصه‌های مرتعی شهرستان ارسنجان می‌شود.

خسروانیان تصریح کرد: انتظار می‌رود با مشارکت مردم و بهره برداران این عرصه‌ها بتوان توجه بیشتری برای حفظ عرصه‌های منابع طبیعی داشت.

رفع تصرف اراضی ملی در خفر

با حکم صادره از مراجع قضایی ۴ هکتار از اراضی ملی شهرستان خفر از دست متصرفان آزاد و به بیت المال بارگردانده شد.

کورش فرشید نسب رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان خفر گفت: به منظور صیانت از اراضی ملی چهار هکتار از اراضی پلاک ۲۰۶ مشهور به علی آباد خفر رفع تصرف شد.

او با اشاره به حکم قضایی صادره از واحد اجرای احکام دادگستری شهرستان خفر بیان کرد: این عملیات با تلاش ماموران یگان حفاظت منابع طبیعی و نیروهای قضایی شهر خفر اجرا و اراضی مذکور به حالت اولیه بازگردانده شد .

فرشید نسب با قدردانی از همکاری دستگاه قضایی در برخورد با متصرفان اراضی ملی از مردم خواست در صورت مشاهده هر گونه تخریب و تصرف در اراضی ملی مراتب را به شماره ۱۵۰۴ یگان امداد جنگل و مرتع اطلاع دهند.

نهال کاری در شهر داریون شیراز 

‎ مراسم نهالکاری با مشارکت اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان شیراز وبا حضور مسئولان شهر داریون، شورای اسلامی داریون هیات‌های ورزشی، تشکل‌های مردمی ودوستداران طبیعت این شهر برگزار شد.

‎ منصور رضایی رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان شیراز گفت: در این مراسم بیش از۲۰۰ اصله نهال از گونه‌های بومی شهرستان کاشته و غرس شد.

‎او بیان کرد: در این طرح بیش از ۲۰۰ نفر از علاقه‌مندان محیط زیست و دوستداران طبیعت در کاشت نهال مشارکت داشتند.

‎رضایی با اشاره به اینکه اجرای این طرح با هدف حفاظت از عرصه‌های منابع طبیعی بویژه احیاء جنگل‌ها اجرا شده است تصریح کرد: فضای سبز شهری و روستایی در کنترل، تعدیل و بهبود هوای شهر‌ها و روستا‌ها، افزایش رطوبت نسبی و کاهش آثار پدیده گرد و غبار، توسعه فضا‌های تفریحی و افزایش روحیه نشاط و سرزندگی شهروندان اثر قابل توجهی دارد.

‎ رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان شیراز توسعه فضای سبز، تلطیف هوا و جلوگیری از ریزگرد‌ها را هدف اصلی اجرای این طرح دانست و ادامه داد: انجام این گونه طرح‌ها ضمن ترویج فرهنگ درختکاری و تقویت روحیه مشارکت تمامی اقشار جامعه در کاشت و نگهداری از درختان و فضای سبز نقش بسزایی دارد.

‎او افزود: از مجموعه مدیریت شهری و روستایی شامل شهرداری‌ها، دهیاری‌ها و شورا‌های اسلامی شهر‌ها و روستا‌ها انتظار می‌رود ضمن برنامه ریزی و انجام اقدامات لازم برای توسعه فضای سبز شهری و روستایی و گسترش کمربند سبز حاشیه شهر‌ها، اجرای موثر مفاد قانون هوای پاک و آیین نامه اجرایی آن را در اولویت کاری خود قرار دهند.

رضایی کاشت نهال در عرصه‌های منابع طبیعی را گامی موثر در فرهنگ سازی و ایجاد فضای سبز  برشمرد و اضافه کرد: با همدلی مردم و طبیعت دوستان این طرح در تمامی روستا‌ها و بخش‌های تابعه اجرا شود.

پایش  اراضی جنگلی در ممسنی

۳ هزار هکتار از اراضی جنگلی منطقه تنگ خاص شهرستان ممسنی مورد پایش قرار گرفت.

بهنام امیران رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان ممسنی گفت: این اقدام با هدف جلوگیری از تخریب و تصرفات احتمالی در منطقه جنگلی حساس و بحرانی تنگ خاص ممسنی انجام و طی آن حدود ۳ هزار هکتار از اراضی جنگلی این منطقه مورد بررسی و پایش دقیق قرار گرفت.

او بیان کرد: در عملیات پایش از این منطقه تخلفاتی از جمله قطع درخت، ساخت کوره زغال و حمل چوب و زغال جنگلی بررسی و حدود ۱۰ کوره زغالی فعال شناسایی و چوب‌های جنگلی دپو شده امحا شد.

امیران با اشاره به آزاد سازی یک هکتار اراضی ملی این منطقه که با غرس نهال از سوی سود جویان مورد تصرف قرار گرفته بود تصریح کرد: پس از اجرای عملیات قلع و قمع پرونده تخلف تنظیم و متخلفان برای سیر مراحل قانونی به مراجع قضایی ارجاع داده شد.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان ممسنی با تاکید بر بحران تخریب در جنگل‌های زاگرس به ویژه حوزه جنگلی ممسنی از مسئولان خواست با توجه به حساسیت ویژه و حفاظت بیشتر از جنگل‌های این منطقه بیش از پیش تلاش کنند.

او ادامه داد:  با توجه به وسعیت زیاد مناطق جنگلی کار حفاظت از این عرصه‌ها به سختی امکان پذیر بوده و این امر نیازمند حمایت مسئولان و همکاری مردم در حفاظت ازاین منابع ارزشمند است.

آخرین فرصت تهیه طرح‌های مرتعداری پایان سال ۱۴۰۰

 ۱۴ هزار هکتار از مراتع شهرستان فراشبند تحت نظارت اکیپ مدیریت چرا قرار گرفت.

سعید کشاورز رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان فراشبند گفت: طرح ساماندهی و نظارت بر چرای دام با تعداد ۱۱۳ دامدار ذینفع و ظرفیت ۷ هزار و ۲۲۰ واحد دامی مجاز در شش مرتع شهر فراشبند اجرا شد.

او بیان کرد: آخرین فرصت تهیه طرح‌ های مرتعداری پایان سال ۱۴۰۰ است و دامدارانی که این  طرح را ندارند باید دراسرع وقت برای تهیه طرح مرتعداری اقدام کنند.

کشاورز تصریح کرد: ایجاد تعادل بین دام و مرتع علاوه بر افزایش تولید علوفه و سایر نهاده‌ها موجب جلوگیری از آسیب و تخریب پوشش گیاهی شده و نقش مهمی در پایداری اکوسیستم مراتع دارد.

تمدید پروانه چرا در سرچهان

به منظور شیوه نامه فنی و اجرایی بهره برداری از مراتع کشور تاکنون ۲۶۲ فقره پروانه چرا در شهرستان سرچهان تمدید شد.

کیومرث احمدی رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان سرچهان گفت: از ابتدای فصل چرای دام در مراتع ییلاقی سرچهان تاکنون ۲۶۲ فقره پروانه چرا تمدید و  دومیلیارد و ۳۸۷ میلیون و ۱۹هزارریال مورد وصول قرار گرفت.

او بیان کرد: تمدید پروانه‌ چرا در قالب طرح ۳ در ۱۴ در ۱۴۰۰ ابلاغی سازمان متبوع تا پایان مهلت اعلام شده در حال انجام است و انتظار می رود با اجرایی شدن این طرح شاهد ساماندهی و بهره‌برداری اصولی از مراتع باشیم.

احمدی  از مرتع داران و بهره برداران مجاز که تاکنون موفق به پرداخت عوارض ناشی از تمدید سالانه پروانه چرای دام در سال‌های گذشته نشده اند درخواست کرد در مدت زمان باقی مانده نسبت به پرداخت بدهی تا ۸ آذر و نیز تهیه طرح‌های مرتعداری اقدام کنند.

اجرای حکم آزاد سازی اراضی ملی در استهبان

به منظور صیانت از اراضی ملی هفت هزار و ۷۰۰ مترمربع از اراضی ملی پلاک دهویه وتل سنگری شهرستان استهبان از چنگال متصرفان آزاد و به آغوش طبیعت بازگردانده شد.

رضا ابراهیمی رئیس اداره منابع طبیعی وآبخیزداری شهرستان استهبان گفت: متخلفان با غرس درختان باغی انجیر و گردو در اراضی ملی اقدام به تخریب و تصرف این اراضی کرده بودند که به دام افتادند.

او بیان کرد: عملیات قلع و قمع بر اساس رای قضایی صادره ازشعبه ۱۰۱ کیفری و باهمکاری نیرو‌های انتظامی و امنیتی شهرستان اجرا و پس از پاکسازی منطقه، ادوات و ابزار آلات جرم اراضی تصرفی آزاد شد.

ابراهیمی تصریح کرد: در مسیر حفاظت از اراضی ملی و انفال با متخلفان برابر قانون برخورد می‌شود  و  از هیچ گونه اقدامی دریغ نمی کنیم.

 پلاک دهویه وتل سنگری از توابع بخش رودبال و در ۵۰کیلومتری شرق استهبان ویکی ازبهترین نقاط گردشگری این شهرستان است.

تمدید پروانه چرای دام در ارسنجان

به منظور حفاظت از مراتع و جلوگیری از چرای بی رویه دام در عرصه‌های مرتعی ۱۴۰ فقره پروانه چرای دام به صورت الکترونیکی در شهرستان ارسنجان تمدید شد.

حسن خسروانیان رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان ارسنجان گفت: اجرای طرح ۳ در ۱۴ در ۱۴۰۰ سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور وبر براساس شیوه نامه فنی اجرایی بهره برداری از مراتع کشور، همه پروانه‌های چرای دام صادره شده مراتع تا سال ۱۳۹۸، حداکثر تا پایان آبان ماه امسال اعتبار دارند.

او بیان کرد: در صورت مراجعه نکردن دامداران پس از سپری شدن مهلت تعیین شده با ابطال پروانه چرای دامداران از ورود دام به مراتع نیز جلوگیری می شود.

خسروانیان از مرتعداران و بهره برداران مجاز که تاکنون موفق به تمدید پروانه چرای دام خود نشده اند خواست نسبت به پرداخت بدهی خود تا ۸ آذر ماه سال جاری اقدام کنند.

انتهای پیام/ت

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار