سبحانیان گفت: نقشه راه رشد غیر تورمی تولید برای هماهنگی سیاست های اقتصادی دولت و پاسخ به مطالبات به حق فعالان اقتصادی تعیین شده است.

به گزارش  باشگاه خبرنگاران جوان، سبحانیان معاون وزیر اقتصاد در برنامه تیتر امشب شبکه خبر در خصوص نقشه راه وزارت اقتصاد برای رشد غیرتورمی تولید تصریح کرد: شرایط اقتصادی در آغاز به کار دولت سیزدهم مناسب نبود. رشد اقتصادی در دهه گذشته صفر و نرخ تورم زیاد بوده و در نتیجه وضعیت معیشت مردم هم مناسب نبوده است.

او ادامه داد: در این نقشه راه برای اقتصاد کشور چارچوبی تعیین شده است. نقاط ضعف اقتصادی دولت های قبلی عدم هماهنگی و انسجام در سیاست گذاری ها بوده است. این نقشه راه برای هماهنگی سیاست های اقتصادی دولت و پاسخ به مطالبات به حق فعالان اقتصادی  تعیین شده است.

این مقام مسئول بیان کرد:  در این مرحله به تعیین چارچوب پرداخته شده است تا  به سمت رشد پایدار و سرمایه گذاری در تولید قدم برداشته شود. اتخاذ سیاست های مالی و پولی متناسب با کاهش تورم خواهد بود.

سبحانیان گفت: تدوین این نقشه راه از مسیر انضباط بخشی به نظام بانکی و نظام بودجه ای کشور و مسیر سوم کنترل ناترازی های حوزه ارزی می گذرد.

معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی بیان کرد: باور غلطی وجود دارد که کنترل تورم موجب رکود می‌شود، ولی تجارب مختلفی در برخی کشور‌ها وجود داشته که همزمان با کاهش تورم، رونق تولید به وجود آمده است.

او ادامه داد: در این نقشه راه فعلا بر ضرورت تدوین چارچوب تاکید داشتیم تا در بدنه دولت و حاکمیت ایجاد وفاق کنیم. اگر به این موضوع اهمیت ندهیم ،سیاست هایی در مجلس و دولت تعیین می شود که در تعارض با هم هستند.

این مقام مسئول گفت: بنای نقشه راه، تعیین عدد و رقم نبوده است.  قدم بعدی این است  که تقسیم کار ملی صورت بگیرد و بانک مرکزی هدف گذاری خود را برای سیاست گذار پولی اعلام کند.

معاون وزیر اقتصاد تصریح کرد: ما در این راه  مولد سازی اموال دولتی را در دستور کار داریم که البته  صرفا آن را در فروش اموال  نمی بینیم .

او افزود: هدف گذاری کمی تورم هم حتما باید اتفاق بیفتد که از وظایف بانک مرکزی است.

سبحانیان گفت: در جلسه ای که در ستاد اقتصادی دولت در خصوص این موضوع برگزار شد،  سایر وزارتخانه ها همراهی خوبی برای اجرای برنامه های تعیین شده در این نقشه راه  داشتند.

او ادامه داد: نقشه راه رشد غیرتورمی تولید، نقطه آغازی است بر یک کار مستمر که  با همکاری دستگاه های مختلف و رهبری خود رئیس جمهور پیش می رود.

اولویت ها و زمان بندی نقشه راه رشد غیرتورمی تولید مشخص شود

در ادامه برنامه شقاقی کارشناس اقتصادی داشتن برنامه و نقشه راه از محاسن دولت سیزدهم برشمرد و گفت: داشتن برنامه پاسخگویی را هم به دنبال خواهد داشت.

او با بیان اینکه در خصوص این نقشه راه چند ابهام وجود دارد افزود: کشور ما از دهه ۵۰ رکورد تورمی داشته  که مهمترین علت آن اتکا به درآمدهای نفتی بوده است.

شقاقی گفت: اولویت و زمان بندی و همجنین مجریان این نقشه راه مشخص نیستند. وقتی وارد فاز اجرا شویم باید منابع مالی، اولویت ها و مجریان اجرای برنامه های این نقشه راه مشخص باشند.

او ادامه داد: هر نقشه راهی نیاز به تقدم و تاخری دارد چرا هنوز برخی از نواقص نقشه راه دولت که قرار است اجرا شود برطرف نشده است.

شقاقی تراز اقتصادی کشور را مهمترین اقدامات لازم دولت برای کاهش تورم بر شمرد و افزود: برای کنترل تورم، دولت باید سه ناترازی بودجه‌ای، بانکی و تجاری را حل کند.

او تاکید کرد: کنترل تورم نیاز به ۱۲ جراحی در اقتصاد کشور لازم است.

در ادامه برنامه سلاح‌ورزی نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران  در این خصوص گفت: فروش اموال مازاد دولت، در حرف ساده ولی در عمل پیچیده است

او افزود: یکی از طرح های دولت در نقشه راه، جلوگیری از ایجاد تورم، فروش اموال مازاد برای جبران کسری بودجه است که با توجه به تجربه های گذشته با مقاومت دستگاه ها مواجه خواهد شد.این اقدام نیاز به یک مصوبه فرا قوه‌ای دارد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار