محققان ایرانی و آلمانی که گونه جدید ماهی کشف شده را با نام علی دایی نامگذاری کردند از چگونگی کشف و دلایل نامگذاری آن می‌گویند.

به گزارش  باشگاه خبرنگاران جوان از ساری،  گروه تحقیقاتی بین‌المللی متشکل از محققان ایرانی و آلمانی موفق به کشف گونه جدید گربه ماهی در حوزه آبریز رودخانه سیمره کرمانشاه شدند گونه‌ای که به گفته آنان به پاس خدمات اسطوره فوتبال کشورمان در مناطق زلزله زده کرمانشاه نام علی دایی بر آن نهاده شد.

وطن دوست عضو هیات علمی دانشگاه آزاد بابل با بیان اینکه سنگ بنای این تحقیق دهسال قبل گذاشته شد، گفت: تا قبل از آن دوگونه ماهی از این خانواده در خوزستان و کردستان توصیف شده بود.

او افزود: با توجه به تحقیقات اولیه امکان داشت گونه‌های جدیدی  از این خانواده در آب‌های داخلی کشور پیدا شود به همین دلیل در قالب تیم تحقیقاتی از دانشگاه تهران، گیلان، دانشگاه آزاد بابل و موزه تاریخ طبیعی برلین کار را بر روی این طرح آغاز کردیم.

وطن دوست ادامه داد: روال توصیف و ثبت گونه‌های جدید جانوری پروسه طولانی و عمیقی دارد و در مهره داران نیز پیچیده‌تر است.

عضو هیات علمی دانشگاه آزاد بابل گفت: نمونه برداری‌ از گونه های آبزی و همزمان مطالعات آزمایشگاهی، مولکولی و  استخراج دی ان‌ای از سال ۹۰ آغاز شد و نهایتا به این نتیجه رسیدیم که ۵ گونه جدید به ماهیان این خانواده اضافه شود که یک گونه  به نام ماهی علی دایی نامگذاری شد.

با کاشفان ماهی علی دایی + فیلم و تصاویر
او با بیان اینکه این ماهی از رودخانه سیمره کشف شد، گفت: این رودخانه از استان کرمانشاه سرچشمه می‌گیرد و مهمترین دلیل نامگذاری این ماهی به نام اسطوره فوتبال کشورمان خدماتی بود که علی دایی در زلزله استان کرمانشاه انجام داده بود.

وطن دوست افزود: خانواده گربه ماهیان سیسورید‌ها در آب‌های دجله و فرات و کشور‌های ایران، عراق، سوریه و ترکیه پراکنش دارند و مهمترین زیستگاه آن در آب‌های داخلی نیز رودخانه‌های استان‌های غربی و جنوب غربی است که در حوزه آبریز دجله و فرات قرار می‌گیرند.

ایران سرزمین شگفت انگیز

یورگ فرایهوف محقق موزه تاریخ طبیعی برلین با بیان اینکه همکاری با محققان ایرانی سبب کشف‌های بسیار جذاب در ایران شده است، گفت: کشف گونه‌های ناشناخته ماهیان بسیار جذاب و ماحصل سال‌ها همکاری با دوستان ایرانی روی گروه‌های مختلف ماهیان بود.

او که دو بار به ایران سفرکرده است ایران را کشوری شگفت انگیز دانست و ابراز امیدواری کرد شناسایی گونه‌های جدید ماهیان سبب توجه مجامع محلی و ملی برای حفاظت از ماهیان در معرض خطر انقراض باشد.

با کاشفان ماهی علی دایی + فیلم و تصاویر
این محقق آلمانی گفت: همکاری با محققان ایرانی برای کشف گونه‌های جدید در آینده نیز ادامه خواهد داشت.


بدنبال حلقه گم شده

ایگدری عضو هیات علمی دانشگاه تهران با بیان اینکه این گونه ماهی در منطقه آسیای جنوب شرقی و غربی پراکنش دارد، گفت: یک منطقه حائلی بین این دو منطقه وجود دارد که در آن منطقه هیچ نمونه‌ای از این ماهی یافت نمی‌شود که احتمالا از بین رفته باشند.

او افزود: دکتر برایان چهل سال قبل دو گونه ماهی از ایران را کشف و یکی را به نام همسرش و دیگری را به نام کردستان نام گذاری کرد و دامنه پراکنش این گونه‌ها را از حوزه دجله و فرات به منطقه ایران کشاند.

ایگدری ادامه داد: یکی از سوال‌های اصلی در مجامع علمی این بود که جمعیت غربی این گونه، چگونه از جمعیت شرقی جدا شدند و چگونه تکامل پیدا کرده اند.

با کاشفان ماهی علی دایی + فیلم و تصاویر
عضو هیات علمی دانشگاه تهران با بیان اینکه تحقیقات جدی گروه ایرانی و آلمانی برای یافتن این پاسخ از سال ۱۳۹۳ آغاز شد، افزود: نمونه ماهیان به سختی در این منطقه به دست می‌آمد اما در نهایت مجموعه نمونه‌ها سال ۱۳۹۹ کامل شد.

او افزود: بر اساس نتایج اولیه که بدست آمده است این گونه تنوع بسیار بیشتری دارد و علاوه بر دو گونه قبلی ۵ گونه جدید را نیز توصیف کردیم.

ایگدری گفت: نتایج دیگری هم در این تحقیقات به دست آمده است که در آینده اعلام خواهد شد.

وجود ۳۰۰ گونه ماهی در آب‌های ایران

موسوی عضو هیات علمی دانشگاه گیلان با بیان اینکه کشف گونه‌های جدید همانند پیدا کردن گنج از دل خاک است و نیاز به سال‌ها تلاش و شناخت موجودات دارد، گفت: ۳۰۰ گونه ماهی در ایران شناسایی شده است که ۱۰۰ گونه بومزاد کشور هستند که فقط در ایران زندگی می‌کنند و در هیچ کجای جهان دیده نمی‌شوند.

او افزود: این گروه تحقیقاتی حدود ۳۰ گونه ماهی را در ایران شناسایی وبه افتخار مشاهیر کشورمان به نام آن‌ها نامگذاری کرده اند.

عضو هیات علمی دانشگاه گیلان با بیان اینکه کاشفان بعد از شناسایی این گونه‌ها برای رده بندی آنان باید اسمی انتخاب کنند، ادامه داد: چون این تحقیقات حاصل سال‌ ها تلاش محققان است اسامی که برای آن‌ها بسیار عزیز هستند را روی گونه‌های کشف شده انتخاب می‌کنند.

موسوی گفت: به طور مثال گونه جدید ماهی که در بوشهر کشف شده بود بنام رئیس علی دلواری و گونه‌ای که در گیلان کشف شده بود به افتخار پرفسور سمیعی به نام او نامگذاری شد.

با کاشفان ماهی علی دایی + فیلم و تصاویر
عضو هیات علمی دانشگاه گیلان با بیان اینکه این شیوه بین محققان خارچی نیز مرسوم است و آن‌ها حتی نام فرزندان و همسر خود را روی گونه‌های جدید انتخاب می‌کنند گفت: برخی محققان نیز گونه‌های جدید را به نام مشاهیر علمی، ورزشی و سیاسی نامگذاری می‌کنند و مثلا یک گونه کرم به نام انیشتین ،گونه ماهی در آمریکا به نام ماهی اوباما و شاپرکی به نام ترامپ نامگذاری شده است.

موسوی ادامه داد: خدمات علی دایی چه در عرصه ورزش و چه در عرصه کمک‌های انسان دوستانه سبب شد گونه جدید ماهی به نام او نامگذاری شود و این نام در منابع علمی معتبر همیشه ثبت شده باقی خواهد ماند.


انتهای پیام / ک

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۶:۲۴ ۱۵ تير ۱۴۰۱
؟؟؟؟؟؟؟