سرپرست معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان قزوین گفت: طرح نظارت بر عطاری‌ها با هدف پیشگیری از وقوع جرم و ارتقاء سلامت عمومی اجرا شد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان از قزوین، علی فولیان سرپرست معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان قزوین از اجرای طرح نظارت بر عطاری‌ها خبر داد و گفت: در حال حاضر ۱۲۱ عطاری بدون جواز و پروانه کسب در استان قزوین فعالیت می‌کنند که ادامه فعالیت آن‌ها بازی با جان مردم است.

فولیان با اشاره به این مهم که هیچ فردی حق ندارد سلامت مردم را به خطر اندازد از از تخلفات نگران کننده عطاری‌ها سخن گفت و افزود: تخلفات در برخی عطاری‌ها به اندازه‌ای مشهود می‌است که اگر اقدام فوری در برخورد با آن صورت نگیرد، می‌تواند سلامت شهروندان را تا حد مرگ تهدید کند.

وی ضمن انتقاد از دخالت برخی عطاری‌ها در امر پزشکی گفت: برخی از محصولات و فرآورده‌هایی که در این قییل اماکن عرضه می‌شود در واقع مداخله در امور پزشکی است.

فولیان تاکید کرد: عطاری‌ها از تخصص لازم برای عرضه و فروش دارو برخوردار نیستند و تحت هیچ شرایطی نباید اقدام به فروش دارو نکنند، زیرا این اقدام سلامت افراد را تهدید می‌کند و اساسا در حیطه کاری این صنف نبوده و متصدیان این صنف با هدف کسب درآمد بیشتر، این قبیل محصولات و فرآورده‌های ممنوعه را عرضه می‌کنندکه می‌تواند عوارض جبران ناپذیری در حوزه سلامت داشته باشد.

سرپرست معاونت پیشگیری از وقوع جرم استان در ادامه افزود: مقابله با تخلفات عطاری‌ها نیازمند عزم و اراده جدی دستگاه‌های متولی است و در این خصوص گام‌های جدی باید برداشته شود و دقیقا نوع فعالیت این صنف توسط سازمان غذا و دارومشخص گردد تا برهمان اساس فعالیت نمایند.

وی بیان داشت: متاسفانه تعداد عطاری‌ها زیاد شده و نظارت حلقه مفقوده در حیطه فعالیت عطاری‌ها است، بنابراین ضرورت دارد دانشگاه آموزش پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان به وظیفه قانونی خود به عنوان ناظر و متولی سلامت عمل کرده و متخلفانی را که بهداشت عمومی را تهدید می‌نمایند به دستگاه قضایی معرفی نماید. همچنین صنف عطاری‌ها هم باید نسبت به نحوه عملکرد متصدیان این صنف پاسخگو باشد.

فولیان در ادامه ضمن تاکید به نظارت بر فعالیت عطاری ها، از نتایج پیگیری‌های معاونت اجتماعی و پیشگیری از جرم دادگستری با مشارکت دادستانی مرکز استان در خصوص نظارت بر عطاری‌ها سخن گفت و تصریح نمود: در مهرماه سال جاری با پیگیری‌های انجام شده، موضوع نظارت بر فعالیت عطاری‌ها در دستور کار جلسه کمیسیون مبارزه با قاچاق کالا و ارز قرار گرفت و مقرر شد تیم نظارت بر فعالیت عطاری‌ها با حضور نمایندگان دادستانی، کارشناسان معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم استان، اداره نظارت بر اماکن عمومی فرماندهی انتظامی استان، بازرسان معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی استان، نماینده اتحادیه عطاران، و تشکیل و سرانجام بازدید از عطاری‌ها از روز ۱۱ آبان با مدیریت این معاونت آغاز شد.

این مقام قضایی افزود: در قالب این طرح برخی از عطاری‌های واقع در شهر قزوین و اقبالیه مورد بازرسی و نظارت قرار گرفت و در جریان این بازدید‌ها که به صورت مستمر و هفتگی برگزار می‌شود مقادیر قابل توجهی از دارو‌های غیرمجاز، اعم از: متادون، ترامادول، برنج، سقط جنین، دارو‌های مکمل و نیروزا کشف، ضبط و تعدادی از عطاری‌های متخلف و فاقد پروانه پلمب شد.

فولیان  از مردم خواست به هیچ عنوان برای دریافت دارو به عطاری‌ها مراجعه نکنند و فریب تبلیغات این واحد‌های صنفی را که سلامت شهروندان را به خطر می‌اندازد، نخورند .

وی  گفت : مردم می‌توانند جرایم و تخلفاتی عطاری‌ها را در سامانه جامع ارتباط مردمی قوه قضائیه (سجام) به آدرس sajam.scpd.ir ثبت و گزارش دهند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.