کارشناس مسائل سیاسی گفت: به رسمیت شناختن یک دولت یا حکومت پروسه دارد، در افغانستان تغییر دولت اتفاق نیفتاد بلکه تغییر نظام سیاسی اتفاق افتاد.

سعدالله زارعی کارشناس مسائل بین الملل در گفت‌وگو با خبرنگار سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به دیدار سفیر ایران در کابل با مولوی امیر خان متقی وزیر امور خارجه دولت موقت طالبان اظهار کرد: روابط بین کشورها به دو گونه است، یکی به شکل کامل و رسمی به نام دوژور که به معنای به رسمیت شناختن کامل توام با روابط سیاسی است، و یکی دفاکتو .

وی ادامه داد: در نوع دفاکتو روابط و رفت و آمد وجود دارد، اما به صورت رسمی،  قاطع و قطعی اعلام نمی شود. آنچه که الان بین ما و افغانستان و کشور های دیگر و افغانستان وجود دارد به رسمیت شناختن از نوع دوم است، یعنی روابط و رفت و آمد هست، اما این به معنای این نیست که به شكل كامل طالبان در ایران سفیر داشته باشد، ما فقط در پایتخت افغانستان سفير داریم.

زارعی در رابطه با روند به رسمیت شناختن دولت ها و حکومت ها ادامه داد: به رسمیت شناختن یک دولت یا حکومت یک پروسه ای دارد، در افغانستان تغییر دولت اتفاق نیفتاده بلکه تغییر نظام سیاسی اتفاق افتاده است. در تغییر دولت ها مسئله به رسمیت شناختن دوژور یا دفاكتو معنا و مفهوم پیدا نمی کند. مثل این است که در ایران دولت روحانی رفته و دولت رئیسی آمده، در این حالت اصلا مسئله به رسمیت شناختن مطرح نیست. وقتی نظام سیاسی تغییر می کند یعنی نظام شاهنشاهی از بین می رود و نظام جمهوری اسلامی روی کار می آید، آن موقع مسئله به رسمیت شناختن معنا پیدا می کند. الان در افغانستان نظام سیاسی مستقر هنوز خودش را نشان نداده، یعنی هنوز دولت قطعی و دائمی در کابل سرکار نیست که ما در مورد به رسمیت شناختن یا نشناختن آن بخواهیم تصمیم بگیریم.

کارشناس مسائل بین الملل درباره تفاوت طالبان امروز و دیروز اظهار کرد: خودشان می گویند براساس تجربه ها یک سری تجدیدنظرهایی در خصوص افکار و رفتار پیدا کردیم، منتها این موضوعی هست که زمان باید مشخص کند که آیا طالبان ۱۴۰۰ با طالبان ۱۳۷۵- ۱۳۷۶ متفاوت هست یا خیر، ولی مسلما هر گروهی در بستر زمان تغییراتی را می‌پذیرد.

وی با اشاره به برنامه مشترک ایران و طالبان برای مهاجران ادامه داد: مهاجرت یکی از پیامد‌های تحولات سیاسی امنیتی افغانستان هست که به طور طبیعی جمهوری اسلامی را هم متاثر کرده؛ بر اساس بعضی از خبر‌ها در حدفاصل ۲۴ مرداد تا امروز روزانه بین ۲ تا ۳هزار نفر وارد ایران شدند که این‌ها به طور عمده در کمپ‌های مستقر در استان‌های خراسان و سیستان و بلوچستان نگهداری می‌شوند. طالبان تاکنون در خواستی برای مشارکت در اداره کمپ‌های مهاجران را نداده، ولی به عنوان پشتیبانی از شهروندان خودش در ملاقات با مقامات جمهوری اسلامی درباره مسئله رفاه مهاجران صحبت کرده و البته جمهوری اسلامی هم ضمن کنترل مواجه شدن با سیلی از مهاجران، خدمات خود را در حد مقدور برای پناه جویان ارائه کرده است.

سعدالله زارعی با اشاره به اینکه همه‌ مهاجران به صورت قانونی وارد کشورمان نمی‌شوند و ممانعت از ورود شان از طرف ایران به طور مطلق امکان پذیر نیست، اشاره کرد: مسلما ما از مهاجرت به ایران استقبال نمی‌کنیم، ولی به عنوان کشور همسایه به طور طبیعی مثائر می‌شویم.

انتهای پیام /

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار