به دنبال تیراندازی در منطقه سبز بغداد و سوء قصد نافرجام به جان نخست‌وزیر عراق، مقامات عراقی این اقدام را محکوم کردند.

به گزارش  گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از برخی رسانه‌های عراقی، در پی سوء قصد به جان نخست‌وزیر این کشور در منطقه سبز بغداد، صدای تیراندازی و انفجار از این منطقه به گوش رسیده است.

از این رو کانال خبری صابرین‌نیوز، اعلام کرد: صدای انفجار در منطقه سبز بغداد شنیده شده است. در نزدیکی منطقه سبز تیراندازی شدیدی در حال رخ دادن است.

طبق گزارش این رسانه عراقی، آژیر‌های خطر در داخل سفارت آمریکا در بغداد به صدا درآمده است.

این گزارش می‌افزاید: تعداد بسیاری از نیروی امنیتی در داخل و اطراف دروازه‌های منطقه سبز مستقر شده‌اند و آژیر ماشین‌های پلیس در منطقه سبز و اطراف آن شنیده می‌شود.

طبق گزارش کانال خبری صابرین‌نیوز، تعداد بسیاری از هواپیما‌های جنگی و پهپاد‌ها بر فراز منطقه سبز در حال پرواز هستند و ستون‌های دود از داخل منطقه سبز در بغداد بلند شده است.

براین اساس، سفارت آمریکا در بغداد به طور تصادفی در حال تیراندازی هوایی است.

دقایقی پس از انتشار این اخبار، صابرین‌نیوز از وقوع دومین انفجار در پایتخت عراق خبر داد و نوشت: طبق تماس از هتل بابل در بغداد با پلیس اعلام وضعیت اضطراری شده است.

سوء قصد به جان نخست‌وزیر عراق ناکام ماند

از سوی دیگر، خبرگزاری فرانسه نیز به نقل از برخی منابع امنیتی در عراق گزارش داده است که در نزدیکی منزل مصطفی الکاظمی، نخست‌وزیر این کشور در منطقه سبز هدف حمله هوایی رخ داده است.

طبق اعلام برخی منابع عامل این حمله پهپاد انفجاری و برخی دیگر، موشک کاتیوشا بوده است که هیچکدام تایید نشده است.

نهاد گروه رسانه‌ای امنیتی عراق نیز با انتشار بیانیه‌ای در پی این حمله، اعلام کرد: منزل الکاظمی، نخست‌وزیر عراق با یک فروند پهپاد انفجاری هدف سوءقصد قرار گرفته است که این تلاش ناکام مانده و وی در سلامت کامل به سر می‌برد.

براساس این بیانیه، سوء قصد علیه نخست وزیر، فرمانده کل نیرو‌های مسلح، توسط یک پهپاد بمب‌گذاری شده که قصد داشت اقامتگاه وی را در منطقه سبز بغداد هدف قرار دهد، انجام شده بود که نافرجام ماند و آسیبی به وی نرسیده است و نیرو‌های امنیتی اقدامات لازم را در رابطه با این تلاش نافرجام انجام خواهند داد.

طبق گزارش منبع ویژه صابرین نیوز از داخل کاخ ریاست‌جمهوری عراق، هیچ آسیبی به اقامتگاه الکاظمی وارد نشده است.براساس این گزارش تنها یک پهپاد کوچک به کاخ مصطفی الکاظمی برخورد کرده است که در پی آن آسیبی به این محل وارد نشد.

تصاویر خانه نخست وزیر عراق پس از حمله پهپادی

سوء قصد به جان نخست‌وزیر عراق ناکام ماند

سوء قصد به جان نخست‌وزیر عراق ناکام ماند

سوء قصد به جان نخست‌وزیر عراق ناکام ماند

سوء قصد به جان نخست‌وزیر عراق ناکام ماند

سوء قصد به جان نخست‌وزیر عراق ناکام ماند

سوء قصد به جان نخست‌وزیر عراق ناکام ماند

سوء قصد به جان نخست‌وزیر عراق ناکام ماند

نخستین واکنش الکاظمی پس از سوء قصد نافرجام

الکاظمی، نخست‌وزیر عراق در اولین واکنش پس از حمله به اقامتگاه وی، پیامی را در صفحه توئیتر خود منتشر کرد و نوشت: من رستگاری عراق و مردم عراق بودم و هستم، موشک‌های خیانت، مؤمنان را دلسرد نمی‌کند.

وی افزود: استواری و عزم نیرو‌های امنیتی قهرمان ما برای حفظ امنیت مردم نمی‌لرزد.

الکاظمی تاکید کرد: الحمدلله در میان مردمم و حالم خوب است و همه را به خاطر عراق به آرامش و خویشتن‌داری دعوت می‌کنم.

چند روزی است که عراق شاهد درگیری های داخلی است و از  این رو منابع خبری  در روز جمعه، از وقوع درگیری میان نیرو‌های امنیتی و گروهی از معترضان به نتایج انتخابات پارلمانی در بغداد خبر دادند. وزارت بهداشت عراق در این باره اعلام کرد حوادث بغداد دست‌کم ۱۲۵ مجروح ازجمله ۲۷ غیرنظامی داشته است.

واکنش‌ها به ترور نافرجام نخست وزیر عراق

کتائب حزب‌الله و سازمان بسیج مردمی عراق (الحشدالشعبی) هر کدام با صدور بیانیه‌هایی جداگانه دستور شلیک به معترضان در تظاهرات علیه نتایج انتخابات در عراق را محکوم کردند.

ابو علی العسکری، سخگوی گردان‌های حزب الله عراق گفت: هیچکس در عراق حتی تمایلی به دست دادن یک پهپاد بر فراز خانه نخست وزیر سابق ندارد و ایفای نقش قربانی تبدیل به یک تاکتیک نخ نما شده است.

قیس الخزعلی، دبیرکل عصائب اهل الحق عراق نیز از تظاهرکنندگان معترض به نتایج انتخابات خواست تا خویشتنداری کنند و فرصت را به دست کسانی که سوء استفاده می‌کنند ندهند. وی افزود: ما حمله تروریستی علیه هدف لکاظمی را محکوم می کنیم و خواستار دستگیری و مجازات عاملان این جنایت هستیم.

رئیس ائتلاف الفتح عراق راستی آزمایی واقعیت‌ها درباره حمله به خانه مصطفی الکاظمی نخست وزیر عراق و عوامل پشت پرده این حادثه را خواستار‏ شد.

”هادی العامری“ رئیس ائتلاف الفتح در بیانیه‌ای اعلام کرد: حمله شب گذشته به منزل مصطفی الکاظمی نخست وزیر عراق را به شدت محکوم می‌کنیم.

العامری از دستگاه‌های ذیربط خواست درباره این موضوع و عوامل پشت پرده آن تحقیق و عامل این حمله را هر کسی که باشد، محاکمه کنند.

برهم صالح رئیس جمهور عراق در واکنش به تحولات اخیر کشورش و تظاهرات معترضان به نتیجه انتخابات عراق که با حمله نیرو‌های امنیتی به معترضان به خشونت کشیده شده است، پیامی را در صفحه شخصی خود در توئیتر منتشر کرد و نوشت: درگیری‌های میان نیرو‌های امنیتی و تظاهرات‌کنندگان تاسف بار و غیرقابل قبول است.

وی تاکید کرد: تظاهرات مسالمت آمیز حق تضمین شده در قانون اساسی است و با این وجود نباید از چارچوب قانونی مسالمت آمیز آن عدول کند.

رئیس جمهور عراق همچنین در اظهاراتی جداگانه در این باره گفت: حمله تروریستی که نخست وزیر را هدف قرار داد، تخلفی خطرناک و جنایتی فجیع است. این شرایط نیازمند اتحاد و موضعگیری واحد در برابر برهم زنندگان امنیت کشور و سلامت مردم است. ما نمی توانیم بپذیریم که عراق به هرج و مرج کشیده شده و علیه  قانون اساسی کودتا صورت گیرد.

مقتدی صدر، رهبر جریان صدر عراق در توییتر نوشت: اقدام تروریستی که بالاترین مقام کشور را هدف قرار داد، عراق و مردم آن را هدف قرار داده است.
وی افزود: هدف قرار دادن الکاظمی (نخست وزیر عراق) ناشی از هرج و مرج تحمیل شده توسط نیرو‌های غیردولتی در عراق است. ارتش و نیرو‌های امنیتی باید اوضاع را در دست بگیرند تا زمانی که عراق بهبود پیدا کند و قوی بازگردد.

سید عمارحکیم، رهبر جریان حکمت عراق در صفحه کاربری خود در توئیتر نوشت: حمله به منزل مصطفی الکاظمی نخست وزیر عراق اقدامی مذموم و تاسف آور است چرا که باعث بحرانی شدن اوضاع، به خطر افتادن اعتبار دولت و خدشه دار شدن آبروی عراق در مقابل افکار عمومی جهان می‌شود. هدف قرار دادن عالی‌ترین مسئول اجرایی کشور موضوعی خطرناک است و دستاورد‌های کسب شده در سطوح امنیتی، سیاسی و اقتصادی را به خطر می‌اندازد.

نچیروان بارزانی، رئیس اقلیم کردستان عراق در صفحه شخصی خود در پایگاه اجتماعی توئیتر، تلاش نافرجام برای ترور مصطفی الکاظمی، نخست وزیر عراق را محکوم و این اقدام تروریستی را تحول خطرناکی توصیف کرد که امنیت و ثبات کشور را تهدید می‌کند و نسبت به عواقبی ناگوار هشدار می‌دهد. وی همه را به خویشتنداری و آرامش فراخواند.

مسرور بارزانی، نخست وزیر منطقه کردستان عراق در واکنش به سوء قصد به جان مصطفی الکاظمی نخست وزیر عراق گفت: تلاش بزدلانه برای ترور مصطفی الکاظمی را به شدت محکوم می کنیم و بر حمایت از وی برای تثبیت قانون و ثبات در عراق تاکید می کنیم.

نوری المالکی، نخست وزیر سابق عراق تصریح کرد: هدف قرار دادن خانه الکاظمی اقدامی مردود و محکوم است که باعث افزایش تنش‌ها در شرایط امنیتی فعلی جامعه می‌شود.ما خواستار این هستیم که به سیاستمداران این فرصت داده شود تا به دور از هیجانات به بررسی و رسیدگی به این مسئله بپردازند. وظیفه همه مردم و نیرو‌ها ایجاد امنیت و پایبندی به روش‌های دموکراتیک قانون اساسی است.

دفتر نمایندگی سازمان ملل متحد در عراق نیز در واکنش به این حمله اعلام کرد: ما سوءقصد به الکاظمی را محکوم می کنیم و از اینکه به او آسیبی نرسیده خوشحالیم.

این هئیت مردم عراق را به کاهش تنش و آغاز گفتگو‌ها برای کاشتن تنش‌های سیاسی و تقویت منافع ملی فراخوند.

یوسف العثیمین، دبیر کل سازمان همکاری اسلامی نیز به شدت اقدام تروریستی علیه وحدت و امنیت و ثبات عراق را محکوم کرد. وی بر لزوم حفظ امنیت و ثبات و تمامیت ارضی عراق تاکید کرد و همه فعالان سیاسی عراق را به آرامش و گفتمان برای عبور از سختی‌هایی که کشورشان با آن درگیر است، فراخواند.

احمد ابوالغیط، دبیر کل اتحادیه عرب نیز تلاش برای ترور مصطفی الکاظمی را به شدت محکوم کرد. منبعی مسئول در دبیرخانه اتحادیه عرب تاکید کرد: اوضاع آشفته‌ای که عراق در دوره اخیر شاهد آن بوده است، با تلاش برای ترور نخست وزیر این کشور، تنها بر لزوم تعامل قاطعانه دولت عراق با سلاح‌ها و گروه‌های غیر قانونی تاکید دارد.

ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در بیانیه‌ای گفت:‌ما از شنیدن خبر این که نخست وزیر صدمه ندیده نفس راحتی کشیدیم. این به ظاهر اقدام تروریستی که ما قویا محکوم می‌کنیم به سمت قلب کشور عراق هدایت شده بود. 

پرایس افزود: ما از نزدیک با نیرو‌های امنیتی عراق در تماس هستیم که مسوول حفظ حاکمیت و استقلال عراق هستند و در حالی که آن‌ها مشغول تحقیق درباره این حمله هستند پیشنهاد کمک کرده ایم.

میشل عون، رئیس جمهور لبنان تلاش برای ترور مصطفی الکاظمی، نخست وزیر عراق را محکوم کرد وافزود: این تلاش نافرجام نه فقط شخص مصطفی الکاظمی بلکه ثبات و امنیت عراق بلکه تلاش‌های صورت گرفته در راه تقویت وحدت ملی عراق، پویایی اقتصاد ملی و تامین زندگی آرام و خوب برای مردم عراق را هدف قرار داده است.

خبرگزاری عربستان نیز اعلام کرد ریاض اقدام تروریستی بزدلانه‌ای را که نخست وزیر عراق را هدف قرار داد، محکوم می‌کند.

وزارت امور خارجه قطر نیز تلاش برای ترور الکاظمی را یک اقدام تروریستی عنوان و اعلام کرد که دوحه خواستار محکومیت قضایی عاملان این جنایت است.

وزارت خارجه کویت ضمن محکومیت اقدام تروریستی علیه الکاظمی گفت: ما این اقدام تروریستی را محکومو بر حمایت خود از عراق تاکید می کنیم. تلاش برای ترور الکاظمی وحدت و دستاوردهای عراق را هدف قرار می دهد.

وزارت امور خارجه اردن ضمن محکوم کردن این قدام تروریستی نافرجام علیه مصطفی الکاظمی، بر موضع همبستگی این کشور با جمهوری و مردم عراق و حمایت کامل از امنیت و ثبات این کشور و تلاش‌های دولت عراق در مبارزه با تروریسم، تقویت روند دموکراتیک و حفظ دستاورد‌های ملی تاکید کرد.

این وزارتخانه همچنین دستگیری و محکومیت عمالان این اقدام بزدلانه که امنیت و ثبات را در عراق به خطر می‌اندازد، خواستار شد.

وزارت امور خارجه ترکیه نیز اعلام کرد که آنکارا حمله تروریستی به خانه نخست وزیر عراق را محکوم می‌کند. ما امیدواریم هرچه سریعتر عاملان این حمله تروریستی که الکاظمی را هدف قرار داده و به وضوح هدف آن تضعیف حاکمیت و ثبات عراق است، دستگیر شوند.

لیز تراس،  وزیر امور خارجه انگلیس در خصوص حمله به نخست وزیر عراق بیانیه‌ای صادر کرد.

تراس در این بیانیه خاطرنشان کرد: «ما حمله به مصطفی الکاظمی، نخست وزیر عراق را که شب گذشته در بغداد رخ داد، محکوم می‌کنیم».

این بیانیه می‌افزاید: «خیال ما آسوده شده است که نخست وزیر (مصطفی الکاظمی) در سلامت به سر می‌برد و حال وی خوب است، اما ما در اندیشه افرادی هستیم که بر اثر این حادثه زخمی شده اند. ما در کنار دولت، نیرو‌های امنیتی و مردم عراق برای رد خشونت سیاسی و حمایت جدی از خواست نخست وزیر برای آرامش و خویشتنداری می‌ایستیم».

ناکارآمدی پدافند هوایی آمریکا در منطقه سبز بغداد

تحسین الخفاجی، سخنگوی عملیات مشترک عراق علت وقوع این حمله را ناکارآمدی پدافند هوایی آمریکا (سی-رام) عنوان کرد.

الخفاجی در این خصوص گفت: از سه پهپادی که به قصد حمله به خانه الکاظمی وارد منطقه سبز شدند، تنها دو فروند از آن سرنگون شدند و پهپاد سوم توانست از این پدافند هوایی عبور کند.

سامانه پدافند هوایی سی رام وظیفه محافظت از سفارت آمریکا در منطقه سبز را به عهده دارد، اما تاکنون چندین بار موشک‌ها و راکت‌های مختلف توانستند از آن عبور کنند. چندی پیش نیز بقایای این سامانه ضد موشکی بر یک بیمارستان دولتی در مرکز بغداد اصابت کرده بود.

کمیسیون انتخابات عراق پیشتر اعلام کرد نتایج نهایی انتخابات پارلمانی عراق در دسترس همه افراد در وبگاه خبری این کمیسیون قرار دارد. این کمیسیون میزان مشارکت در انتخابات پارلمانی این کشور را ۴۳ درصد اعلام کرد. همچنین بر اساس بیانیه این کمیسیون بیش از ۹/۶ میلیون نفر در انتخابات پارلمانی ۱۰ اکتبر در عراق رای خود را به صندوق ریختند.

 الکاظمی نیز در خصوص درگیری‌های صورت گرفته در مناطق مختلف منطقه سبز بغداد دستور داده بود تا تحقیقی جامعی صورت بگیرد.

طبق اعلام فرماندهی عملیات مشترک عراق، نخست‌وزیر طرف‌های سیاسی مختلف را به آرامش و گفت‌وگو دعوت کرده است و از تظاهرات‌کنندگان خواست تا به مسالمت‌آمیز بودن اعتراضات تکیه کنند و از خشونت به هر شکل و در هر سطحی و با هر ابزاری پرهیز کنند.

انتهای پیام/

 

برچسب ها: عراق ، الکاظمی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۹
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۱۰ ۱۶ آبان ۱۴۰۰
بنظرم ساختگي و جهت ايجاد محبوبيت بوده!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۱۰ ۱۶ آبان ۱۴۰۰
" ننگ بر استعمار "
ماهایی که خائن بودن و نبودنش و نمیدونیم
بهتره که قضاوت عجولانه نکنیم .. ،
ان شاء الله ، مردم حق جو و خداشناس و وطن پرست واقعی خود عراق تشخیص می دن .. ،

و تکلیف خودشون رو با آمریکا.. و غربگرا های مملکتشون.. روشن کنند !!


" دنیا تشنه صلح و آرامش و زایندگی "
Lithuania
ناشناس
۱۵:۰۱ ۱۶ آبان ۱۴۰۰
خود آمریکایی ها چنین اقداماتی می کنن و افرادی که باهاشون همسو هستن رو هدف قرار میدن که بعد بگن مثلاً نیروهای نیابتی ایران با پهباد می خواستن مهره غرب گرای عراقی رو نابود کنن. اینجوری احساسات ضد ایرانی و ضد حشد شعبی ایجاد می کنن.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۰۱ ۱۶ آبان ۱۴۰۰
الکاظمی آمریکایی ... گند زدی با این ترور ساختگی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۳۵ ۱۶ آبان ۱۴۰۰
باید یه فکر اساسی به حال هواگردا کرد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۰۱ ۱۶ آبان ۱۴۰۰
خدا میدونه کی اونجا بود که به این بهانه میخاستن بترکوننش
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۷ ۱۶ آبان ۱۴۰۰
این اگه تو ایران بود اسمش میشد اغتشاش
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۲ ۱۶ آبان ۱۴۰۰
عاملان آن قطعاً کسانی هستند که از آشفتگی عراق سود می برند و از آرامش و امنیت و رفاه آن نگران و خشمگین هستند و همان کسانی هستند که داعش را بوجود آوردند تا عراق و سوریه را به ویرانه ای تبدیل کنند .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۳ ۱۶ آبان ۱۴۰۰
بنظرمن این کار فیلم خود الکاظمی هست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۰۵ ۱۶ آبان ۱۴۰۰
با این هوش بالایی که داری ، مواظب باش ندزدنت !!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۴۱ ۱۶ آبان ۱۴۰۰
فقط باید بری ناسا جای دیگه برات کمه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۴۵ ۱۶ آبان ۱۴۰۰
امیدوارم عراقی ها گول نخورند و این کار به گردن جریان مقاومت نوشته نشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۳ ۱۶ آبان ۱۴۰۰
چه خانه ساده ای دارد!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۰ ۱۶ آبان ۱۴۰۰
این حمله کار نیروهای تروریست امریکایی است شک نکنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۰۰ ۱۶ آبان ۱۴۰۰
این یارو خودش غربگراست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۴۳ ۱۶ آبان ۱۴۰۰
باریکلا چه باهوش؟
Iran (Islamic Republic of)
امیر
۰۹:۳۱ ۱۶ آبان ۱۴۰۰
تا حضور شیطان بزرگ و ام‌الفساد آمریکا و عربستان در منطقه و عراق هست این توطئه ها وجود خواهد داشت.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۲۹ ۱۶ آبان ۱۴۰۰
الکاظمی آمریکایی گند زدی با این ترور ساختگی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۰۱ ۱۶ آبان ۱۴۰۰
احسنت
آخرین اخبار