به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان، وقوع خطر در امور تولیدی کشاورزی موضوع تازهای نیست؛ خشکسالی، سرمازدگی، توفان و سیلاب از خطرهایی است که در هرازچندگاهی دسترنج کشاورزان را نابود میکند و به آنان خسارت میزند. برای جبران این خسارت، بیمه کردن محصولات پیشنهاد میشود؛ راهکاری که گاه چندان مورد اقبال آنان واقع نمیشود و رضایتشان را تامین نمیکند.
بیمه، نیاز ضروری بخش کشاورزی
عباسعلی جمشیدی رئیس اداره مدیریت بحران و کاهش مخاطرات سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان در گفتگو با خبرنگار ما گفت: فعالیت در بخش کشاورزی از پرمخاطرهترین فعالیتهای اقتصادی است؛ زیرا فزونی انواع مخاطرات طبیعی شامل سیل، تگرگ، بارانهای سیل آسا، خشکسالی، گرما و سرمای شدید، باد و توفان از یک سو و هجوم آفات، بیماریها، آتش سوزی و سایر عوامل، موقعیت شکننده و آسیب پذیری را برای تولیدکنندگان ایجاد میکند.
او ادامه داد: از طرفی ادامه روند افزایش تولید محصولات کشاورزی در کشور مستلزم حفظ سرمایه گذاریهاست و همه به خوبی میدانیم که مخاطرات طبیعی تولید محصولات کشاورزی را به ویژه در سالهای اخیر با خطرهای فراوانی همراه ساخته است.
رئیس اداره مدیریت بحران و کاهش مخاطرات سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان با تاکید بر اینکه بیمه از مهمترین ابزارها برای تبدیل مدیریت بحران به مدیریت خطر به شمار میرود، یادآور شد: بیمه با اطمینان بخشیدن به کشاورزان مبنی بر حمایت ازآنها در مقابل حوادث پیش بینی نشده.شدت خسارات را کنترل میکند.
خشکسالی، موضوع بیشترین خسارتهای بیمهای
جمشیدی گفت: در سال زراعی گذشته بیش از ۴۱ میلیارد و ۵۴۵ میلیون تومان به بخش کشاورزی در اثر حوادث گوناگون خسارت وارد شده که ۳۲ میلیارد تومان آن مربوط به خشکسالی است.
او افزود: سرمازدگی، سیل و توفانهای لحظهای دیگر مخاطراتی بوده که به مزارع و باغهای استان آسیب زده است.
رئیس اداره مدیریت بحران و کاهش مخاطرات سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان تصریح کرد: با توجه به تغییرات صورت گرفته در طرحهای امسال و افزایش سقف تعهدات و سهم دولت در تعرفه ها، امید است در سال زراعی فعلی، چتر بیمه گستردهتر شود.
بیمه از میوه تا تنه درخت
منصور شیشه فروش مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان در گفتگو با خبرنگار ما گفت: در سال زراعی گذشته (۱۴۰۰-۱۳۹۹) مخاطرات جوی از جمله ادامه خشکسالی، کم آبی، جریان نداشتن آب در رودخانه زاینده رود، استان و به خصوص بخش کشاورزی را تحت تاثیر قرار داد.
او افزود: صندوق بیمه کشاورزی ۱۱۹ محصول را در بخش باغی، زراعت، دام، تنه درختان، طیور و آبزیان در مقابل حوادثی مثل سیل، زلزله، سرما، توفان، گرما، تگرگ، آتش سوزی و بیمارهای دام و طیور بیمه میکند.
مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان اضافه کرد: در سال زراعی گذشته دامها ۳۰ درصد، طیور ۹۶ درصد، و باغها هم ۳۰ درصد در مقایسه با سطح زیرکشت بیمه شدند.
بیمه کشاورزی تنها چتر حمایتی از کشاورزان در برابر حوادث
مجید وارسته پور معاون خدمات بیمه مدیریت بانک کشاورزی استان اصفهان در گفتگو با خبرنگار ما گفت: نظام بیمه کشاورزی سازوکاری کلیدی در مدیریت خطرپذیری بخش کشاورزی با رویکرد اقتصادی و دانش بنیان محسوب میشود و مهمترین ابزارحمایتی دولت از تولیدکنندگان به عنوان تأمین کنندگان امنیت و اقتدار غذایی کشور است.
او در همین زمینه گفت: در سال زراعی گذشته، ۷۲ هزار و ۴۰۰ فقره بیمه نامه به کشاورزان داده و این بیمه نامهها در بخشهای مختلف عرضه شده است که در بخش زراعی ۶۳ هزار و ۶۵۰ هکتار و در بخش باغی ۱۹ هزار و ۲۸۰ هکتار زیر پوشش بیمه رفته است.
معاون خدمات بیمه مدیریت بانک کشاورزی استان اصفهان در خصوص ساختمان و تجهیزات گلخانه و دام و طیور و آبزیان بیان کرد: ۵۱۰ هزار متر مربع از گلخانهها تحت پوشش بیمه قرار گرفت و در زیر بخش دام، طیور و آبزیان نیز در سال زراعی گذشته یک میلیون و ۱۷۰ هزار راس دام، ۹۰ میلیون و ۵۰۰ هزار قطعه طیور و ۸ میلیون و ۴۱۳ هزار قطعه آبزیان پرورشی، بیمه شد.
ظرفیت خالی ۷۰ درصدی بیمه کشاورزی
وارسته پور با اشاره به ظرفیت خالی بیمه کشاوزی افزود: در سه بخش زراعی، باغی و دام فقط۳۰ درصد از محصولات و ارقام مشمول، تحت پوشش بیمه قرار گرفته و ۷۰ درصد ظرفیت خالی مانده است که سعی میکنیم با اطلاع رسانی درست این ظرفیت خالی را هم تحت پوشش بیمه قرار دهیم.
او تصریح کرد: با توجه به اینکه بیمه طیور اجباریست و از مبدا انجام میشود در این بخش پوشش بیمه به نزدیک ۹۵ درصد رسیده است و انتظار میرود مابقی بخشها هم از بیمه کشاورزی استفاده کنند؛ چون تنها بخشی که از تولید کننده، کشاورز و دامدار در برابر حوادث و بلایا حمایت میکند بیمه کشاورزی است.
کشاورزان، فرصت اعلام خسارت را از دست ندهند
معاون خدمات بیمه مدیریت بانک کشاورزی استان اصفهان درباره هزینه بیمه کشاورزی اظهار کرد: هزینه بیمه بسته به نوع و محصولی که کشاورز انتخاب میکند تعیین میشود و متاسفانه کشاورزان به دنبال بیمه حداقلی با هزینه کم هستند که همین امر در زمان وقوع حوادث، موجب میشود فقط خسارت حداقلی به آنان پرداخت شود.
وارسته پور از نحوه پرداخت خسارتها به بیمه شوندهها گفت و تاکید کرد: کشاورزان باید توجه داشته باشند که به موقع خسارت وارده را اعلام کنند، چون محدودیت زمانی وجود دارد مثلا در محصولات زراعی و باغی یک هفته و در بخش دام و طیور ۲۴ ساعت مهلت اعلام خسارت است؛ البته برخی از خسارتها عمومی است که نهادهای متولی اعلام میکنند.
او گفت: در حال حاضر۳۵ میلیارد تومان غرامت تایید و نهایی شده که حدود ۱۱ میلیارد تومان آن پرداخت شده و بقیه آن منتظر تامین اعتبارات است.
معاون خدمات بیمه مدیریت بانک کشاورزی استان اصفهان اظهار کرد: در سال ۱۴۰۰ برای استان اصفهان ۷۰۰ میلیارد تومان در بخشهای زراعی، باغی، طیور، دام و آبزیان غرامت پیش بینی شده که در حال طی مراحل ارزیابی خسارت، ثبت پروندهها و مجوزهای خسارت از صندوق بیمه است.
تاخیر در ارزیابی و پرداخت غرامت، عامل نارضایتی کشاورزان
مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان مشکلات مربوط به بیمه را چنین بیان کرد: تعرفه، تاخیر و عدم تامین اعتبارات پرداخت غرامت توسط صندوق بیمه کشوری و اینکه همه محصولات کشاورزی را در برابر همه عوامل خطر بیمه نمیکنند ضمن اینکه ارزیابی دیر صورت میگیرد و غرامت هم با تاخیر پرداخت میشود.
شیشه فروش یکی از عوامل مهم کم رغبتی کشاورزان به بیمه کشاورزی را این چنین بیان کرد: تاخیر در ارزیابی و پرداخت غرامت و متناسب نبودن تعرفهها و تعهدات ناچیز بیمه از عوامل اصلی کم رغبتی کشاورزان به بیمه کشاورزی است و همین امر سبب کاهش سطح پوشش بیمه میشود.
او افزود: توصیه میشود بیمه تعهدات خود را افزایش دهد تا کشاورزان اشتیاق بیشتری برای بیمه محصولشان نشان دهند.
مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان در خصوص نقش هواشناسی کشاورزی در کاهش مخاطرات گفت: هدف هواشناسی کشاورزی، بهینه سازی تولیدات زراعی، باغی و دامی، افزایش بهره وری و کاهش خطر است که منجربه بهبود کمی و کیفی محصولات زراعی، باغی و دامی میشود؛ در واقع با استقرار سامانههای پیش بینی، میتوان از ضرر و زیان احتمالی جلوگیری کرد.
بیمه محصولات کشاورزی از کلیدیترین سازوکارهای حمایتی برای کاهش ناپایداریهای ناشی از وقوع پدیدهها و حوادث غیرمرقبه شناخته میشود و در این مسیر ارتقای کارآمدی و ارتقای خدمات بیمهای و جلب رضایت مشتریان نکتهای کلیدی است.
گزارش از فاطمه والافرد
انتهای پیام/ی