رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان از صدور مجوز برای احداث پایگاه جهانی صنایع دستی در موزه ریسباف خبر داد.

امیر کرم‌زاده در نشست خبری ویژه هفته گردشگری شهادت سید حسن نصرالله و سردار نیلفروشان را تسلیت گفت و اظهار داشت: سیدحسن نصرالله از بهترین یاران و سرباز مقام معظم رهبری و کشور ما بودند و جبهه مقاومت را مدیریت می‌کردند و به نیابت از کشور ما می‌جنگیدند؛ شهادت سیدحسن نصرالله و سردار نیلفروشان کام‌مان را تلخ کرده، اما شکست ظالمان وعده الهی است

وی وفاق و اتحاد مسلمانان را شرط پیروزی بر ظلمان دانست و افزود: رژیم منحوس صهیونیستی از کشتن انسان‌های بی‌گناه و ترور هیچ ابایی ندارد؛ رئیس اتحادیه اروپا می‌گفت که نمی‌توانند مقابل نتانیاهو ایستادگی کند؛ اگر جامعه مسلمانان متحد شوند، نتانیاهو چه کسی است؟ مسلمانان و امت اسلامی باید به وفاق برسند و در مقابل مستکبران متحد شوند.

مدیرکل سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان خاطرنشان کرد: امیدواریم که در شرایط کنونی نیز با تدابیر و مدیریت رهبر انقلاب مثل همیشه مسیر درست را انتخاب کرده و پیش برویم؛ استکبار جهانی همیشه مدعی بوده که سوت پایان انقلاب اسلامی را به صدا درآمده، اما مقام معظم رهبری با عنایت خداوند متعال صحنه را تغییر داده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان با اشاره به تاکید مقام معظم رهبری بر لزوم جهاد تبیین گفت: دشمن با ایجاد شبکه‌های فارسی زبان هزاران میلیارد دلار هزینه می‌کند تا ذهن جوانان ما را تحت تاثیر قرار دهد، اما مراسمات محرم، صفر و رمضان اثبات کرد دشمن به اهداف خود دست پیدا نکرده و هیچ‌گاه نیز دست پیدا نخواهد کرد.

وی در ادامه فرا رسیدن هفته گردشگری را تبریک گفت و خاطرنشان کرد: نظرات نماینده ولی‌فقیه در استان برای توسعه گردشگری بسیار حائز اهمیت است و در این راستا با ایشان و همچنین مقامات قضایی و انتظامی جلسات متعددی داشتیم و خوشبختانه جو آرامی بر گردشگری استان حاکم است.

کرم‌زاده تاکید کرد: موضوع گردشگری از مسائل بین‌المللی و منطقه متأثر است و همکاران ما در بخش خصوصی با صبوری در حال مدیریت کردت شرایط هستند.

وی در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه در شش ماه نخست سال جاری ۳۰ موافقت اصولی برای پروژه‌های گردشگری استان صادر کردیم، افزود: خوشبختانه از این تعداد ۱۶ موافقت اصولی به مرحله صدور محوز احداث رسیده و بر همین اساس حجم سرمایه‌گذاری پروژه‌هایی که از ابتدای سال جاری تاکنون برای آنها موافقت اصولی و مجوز احداث صادر کردیم، هزار ۵۹۲ میلیارد تومان بوده و پیش‌بینی می‌شود با بهره‌برداری پروژه‌ها، به ۷۵۵ مورد شغل مستقیم خواهیم رسید.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان در ادامه به تسهیلات تبصره ۱۸ اشاره کرد و گفت: در حوزه تسهیلات تبصره ۱۸ از محل سال ۱۴۰۲، حدود ۹۶ میلیارد تومان از منابع دولتی تسهیلات پرداخت کردیم که در مقابل حجم پروژه‌های استان رقم ناچیزی است؛ در حوزه‌های پروژه‌های مرمتی و زیرساختی نیز ۲۲۱ پروژه داشتیم که اکثر آنها جزو پروژه‌های مرمتی با اعتباری بالغ بر ۱۳۰ میلیارد تومان بود که از محل اعتبارات استانی، حدود ۲۳ میلیارد تومان به ما اعتبار داده بودند و مابقی آن از محل اعتبارات تخصیص یافته در سفر شهید رئیسی به استان و همچنین اعتبارات ملی وزارت میراث فرهنگی تامین شد.

وی ادامه داد: این رقم در قبال بنا‌های تاریخی و زیرساخت‌های گردشگری استان بسیار ناچیز است؛ استان اصفهان بسیار پهناور است و باید زیرساخت‌های گردشگری فراهم باشد تا بتوانیم ماموریت‌مان را انجام دهیم و دولت و مجلس باید به این مهم نگاه ویژه‌ای داشته باشند.

کرم‌زاده گفت: با اعتبار استانی ۲۳ میلیارد تومانی نمی‌توانیم اتفاق بزرگی را رقم بزنیم؛ با این رقم نمی‌توانیم حتی مسجد امام را مرمت کنیم و از مسئولین و نمایندگان استان انتظار داریم که حوزه اعتبارات به ما کمک کنند؛ گاهی رسانه‌ها از ما ایراد می‌گیرند، اما در خیلی از موارد اصلا اعتباری وجود ندارد؛ ما درخصوص بنا‌هایی که تحت مالکیت اشخاص خصوصی و یا اوقاف هستند، مشکل داریم؛ سازمان اوقاف پولی ندارد که بخواهد بنا‌ها را نگهداری کند و این موضوع تبدیل به یکی از چالش‌های جدی ما شده است.

وی ادامه داد: ما به برخی از اشخاص که مالک بنا‌های تاریخی ثبت هستند، به صورت بلاعوض کمک کردیم تا این بنا‌ها مرمت شوند، اما کل اعتبارمان برای این حوزه سه میلیارد تومان بوده است؛ از سویی در حوزه تسهیلات با مشکلاتی مواجه هستیم و به یک نگاه ملی نیاز داریم تا به بنا‌های تاریخی که می‌خواهند به حوزه گردشگری تغییر کاربری دهند، تسهیلات پرداخت شود.

مدیرکل سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یادآور شد: حدود ۱۶ سال است که سازمان میراث فرهنگی کسی را استخدام نکرده و در این مدت حداقل ۴۰ الی ۵۰ نفر از نیرو‌های بازنشسته شده‌اند و به شدت کمبود نیرو داریم؛ البته ما بر سر منافع استان محکم ایستاده‌ایم و درآمد‌های سازمان از بنا‌های تاریخی درحال بازگشت است؛ بر این اساس با اتمام نورپردازی چهلستون، یعنی حدود یک‌ماه آینده دوشیفته کردن موزه‌های مهم آغاز می‌شود، اما در این باره در هیچ حوزه‌ای از سمت استان حمایتی نشدیم.

وی ادامه داد:گردشگری حوزه‌ای است که ما را در معرض قضاوت مردم و گردشگران خارجی قرار می‌دهد و بر این اساس باید به این موضوع توجهی ویژه است.

کرم‌زاده با اشاره به آثار ثبتی استان اصفهان عنوان کرد: در سطح استان هزار و ۸۸۸ اثر ثبت ملی غیرمنقول، ۴۱ اثر منقول، ۴۶ اثر ثبتی طبیعی، ۲۰۱ اثر ثبتی ناملموس، ۴۵۰ حریم ثبت شده، ۱۵ اثر ثبت جهانی غیرمنقول، ۲ اثر ثبت جهانی ناملموس و ۴۴ موزه فعال داریم.

وی با بیان اینکه در سطح جهان ۶۴۰ رشته صنایع دستی وجود دارد که از این میزان یک‌سوم آن در انحصار استان اصفهان است، افزود: موقعیت ممتاز ما در حوزه صنایع دستی منجر به کسب ۵۲۸ نشان ملی صنایع دستی، دریافت مهر اصالت سازمان جهانی یونسکو توسط ۱۲۶ اثر، ۱۰ نشان جغرافیایی صنایع دستی شده است؛ علاوه بر این ۲ شهر جهانی صنایع دستی و ۲۲ هزار اثر تاریخی شناسایی شده داریم؛ همچنین در حوزه شناسایی فرصت‌های سرمایه‌گذاری با کمک جهاد دانشگاهی سایتی تأسیس و به شهرداری و فرمانداری‌ها ابلاغ شده و تاکنون ۲۶۰ فرصت سرمایه‌گذاری به ثبت رسیده و پیش‌بینی می‌کنیم که این میزان تا انتهای سال به هزار فرصت برسد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان با اعلام اینکه در سال ۱۴۰۱ حدود ۹۴ هزار ۴۰۸ گردشگر خارجی به اصفهان سفر کردند، گفت: آمار گردشگری خارجی استان در سال ۱۴۰۲ به ۷۸ هزار نفر رسید که نسبت به سال قبل کاهش داشتیم و متأسفانه آمار گردشگران خارجی استان در شش ماه نخست سال جاری نسبت به مدت مشابه منفی شده است؛ البته این امر مختص به اصفهان نیست.

وی بیان داشت: در این مدت ۱۷۷ گواهینامه استانداردسازی صادر شده است که رشد ۴۳ درصدی را نشان می‌دهد، از سویی نهایی شدن طرح جامع گردشگری از جمله اقدامات خوبی است که در سطح استان انجام شد و همچنین طرح جامع صنایع دستی در دست اقدام است.

کرم‌زاده بیان کرد: طرح معرفی هنرمندان و آثار نفیس آنها را در دستور کار داریم و تاکنون ۶۰۰ نشان ملی و ۱۳۲ نشان بین‌المللی اخذ شده است، همچنین حدود ۱۲۰ رویداد گردشگری در سطح استان برگزار می‌شود که حدود ۸۰ تا ۹۰ رویداد در سطح ملی به ثبت رسیده است.

وی با اعلام اینکه نمایشگاه بین‌المللی آثار و صنایع دستی اصفهان از تاریخ ۸ الی ۱۱ آذر ماه برگزار خواهد شد، خاطرنشان کرد: در دولت سیزدهم ۵۰۰ میلیارد تومان به حوزه میراث فرهنگی‌استان اختصاص یافت که از این میزان حدود ۱۶۰ میلیارد تخصیص داده شده است؛ همچنین ۱۴۸ پروژه با ۱۴ هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری در دست احداث داریم.

به گفته این مقام مسئول ۸ کاروانسرا از استان اصفهان به ثبت جهانی رسیده که برخی از آنها مرمت خواهند شد.

کرم‌زاده با اعلام اینکه در مسجد کازرونی دستور توقف کار داده شده است، عنوان کرد: در سنوات قبل مجوز‌هایی صادر و نقشه‌هایی مهر و امضا شده است، اما تلاش کردیم که هیئت امنای مسجد را قانع کنیم؛ امروز کمیته ثبت مسجد کازرونی را تشکیل دادیم و ثبت این مسجد را شورای فنی اداره کل میراث مصوب کردیم و در همین راستا قرار است که
فردا پرونده برای شورای ثبت کشور ارسال شود و در این موضوع به خواست مردم عمل خواهیم کرد و از عناصر هویتی شهر دفاع می‌کنیم؛ مسجد کازرونی ارزش معماری دارد، اما ارزش تاریخی ندارد و بر این اساس دنبالیم ارزش معماری آن را ثبت کنیم.

 وی با اشاره به آخرین وضعیت موزه ریسباف نیز گفت: خوشبختانه حدود ۳ هفته قبل سند ریسباف به نام اداره کل صادر شد و بر این‌اساس از مدیران استانی تشکر می‌کنیم؛ کارشناسی‌های اولیه ریسباف انجام شده و برآورد ما برای احداث موزه منطقه‌ای حدود هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان هزینه است؛ علاوه بر این شورای جهانی گردشگری مجوز ایجاد پایگاه جهانی صنایع دستی را صادر کرده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان مطرح کرد: موزه ریسباف ۷۴ هزار متر مساحت دارد و طرح اولیه مرمت آن با بالغ بر ۳ میلیارد تومان اعتبار انجام شده است؛ شهرداری اصفهان تنها متقاضی برای مرمت است تا در قالب موزه منطقه‌ای واگذار شده و حدود ۳۷ تا ۳۸ سال کارشناسی شده است.

وی بیان داشت: در موضوع ریسباف تیر ماه سال ۱۴۰۲ مصوبه دولت انجام شد، اما به دلایل مختلف به سند به نام اداره کل منتقل نشده بود تا در نهایت حدود ۳ هفته قبل این مهم اتفاق افتاد و این قول را می‌دهم‌تا زمان پایان مسئولیتم ریسباف تعیین تکلیف شود.

کرم‌زاده گفت: مطالبه‌مان از دولت و مجلس این است که به موضوع گردشگری برسند؛ در حوزه مرمت با مشکلاتی مواجه هستیم یعنی پیمانکار نداریم و بر این اساس نیاز است که قانون بودجه اصلاح شد

وی با اشاره به مشوق‌های حوزه صنایع دستی خاطرنشان کرد: بزرگ‌ترین اتفاقی که در حوزه حمایت از صنایع دستی رقم خورد، این بود که پیمان‌سپاری ارزی در حوزه صنایع دستی حذف شد، از سویی در حوزه صنایع دستی حدود هزار نفر در یک‌سال اخیر بیمه شدند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار