وکلا نقش مهمی درکاهش ورودی پرونده‌ها وبرقراری صلح وسازش دارند.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری،حجت الاسلام اکبری رئیس کل دادگستری مازندران گفت: همانطورکه وکلا و کارشناسان در دادرسی عادلانه نقش برجسته‌ای میان اصحاب دعوا دارند نقش بسیار مهمی  هم در کاهش ورودی پرونده‌ها و همچنین کاهش زمان دادرسی دارند.

او با اشاره به اهمیت چگونگی طرح دعوا، افزود: طرح شکایت یا دعوا وقتی از سوی وکلا مطرح می‌شود باید موارد شکلی آن به نحو صحیح رعایت تا دفتر دادگاه نیاز به صدور اخطار رفع نقص نداشته باشد.

حجت الاسلام اکبری اهمیت دفاع را مورد توجه قرار داد و به فرمایشات امام راحل (ره) که فرمودند"وکیل مدعی باید همه تلاش خود را برای دفاع در دعوای مدعی به کار ببرد"اشاره کرد و گفت: وکلا باید از فنون دفاع به خوبی آگاه باشند و دفاع خوب وکامل داشته باشند اگر اینگونه باشد، قضات نیز رای بهتر وعادلانه تری صادر می‌کنند و پرونده نیاز به اعمال ماده ۴۷۷ یا ۴۷۴ آیین دادرسی کیفری که موجب طولانی شدن سیر رسیدگی و در پی آن فشار مضاعف به کارکنان و قضات دادگستری و سردگمی مردم است، نخواهد داشت.

او همچنین معاینه و تحقیق محلی توسط قضات را مهم برشمرد و افزود: در دادرسی، گاهی مشاهده و بررسی شخصی خود قاضی یا دادرس آنچنان تاثیری دارد که سایر ادله ندارد از قضات می‌خواهیم از این روش که در قانون برای پی بردن بهتر و دقیق‌تر به حقایق پیش بینی شده است بیش ازگذشته استفاده کرده و بر اساس آن حکم صادر کنند.

رئیس کل دادگستری مازندران بر اهمیت صلح وسازش تاکید کرد وگفت: توصیه وتاکید برصلح وسازش، وظیفه همگانی است؛ ۳۸ نفر پارسال با تلاش شورای حل اختلاف از دار مجازات رهایی یافتند، وظیفه همه ماست در هرجایگاهی اعم از وکالت یا قضاوت در دادسرا، دادگاه بدوی، شورای حل اختلاف و تجدیدنظر همه تلاش خود را برای ایجاد صلح وسازش انجام دهیم و در مرحله بعد صدور حکم انجام شود.

او دادرسی عادلانه و بهنگام را مورد توجه قرار داد و افزود: تعجیل در رسیدگی بدون توجه به مستندات و تاخیر در رسیدگی هردو ظلم است البته اگر تاخیر با هدف جمع کردن ادله و اقناع باشد مقبول است در غیر اینصورت، ظلمی در حق مردم است و تاکید همیشگی ما به قضات، رسیدگی بهنگام همراه با دقت وسرعت و توجه به تمامی ادله و مستندات وسپس صدور حکم است.

حجت الاسلام اکبری گفت: برای رسیدگی بهنگام وکلا با طرح دعوی بدون نقص وکامل، حضور منظم در جلسه، ارسال بموقع لایحه و دفاع مناسب نقش بسیار مهمی دارند؛ بر همین اساس در ۶ ماه گذشته ۲۴۲ مورد تجدید وقت رسیدگی به علت عدم حضور وکیل بوده است آنهم درمواردی که حضورش الزامی است و باید هنگام تمدید پروانه وکالت به این مسائل توجه شود.

رئیس کل دادگستری مازندران همچنین بر رعایت شان قضات وکارکنان توسط وکلا، همچنین رعایت شان و جایگاه وکلا توسط قضات، حضور منظم وکلا در واحد‌های ارشاد و معاضدت برای تجدید نشدن اوقات پرونده واستفاده بیشتر از ظرفیت وکلا برای صلح وسازش تاکید کرد.

انتهای پیام/س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.