آسایش گفت: نیازمند این هستیم کار‌هایی که تیم قبلی سازمان بورس انجام داده‌‌اند ادامه و کار‌هایی که نتوانستند انجام دهند آغاز و تکمیل شود.

کوروش آسایش کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با خبرنگار بورس گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، در رابطه با رئیس جدید سازمان بورس و انتظاراتی که از آن وجود دارد اظهار کرد: با روی کار آمدن دولت و تیم اقتصادی جدید شاهد تغییر در سازمان بورس نیز بودیم. تیم جدید نسبت به یکدیگر شناخت کاملی دارند، اما نیازمند این هستیم کار‌هایی که تیم قبلی سازمان بورس انجام داده را ادامه و کار‌های که تیم قبل نتوانستند انجام دهند و به سر انجام برسانند آغاز و تکمیل کنند.

این کارشناس بازار سرمایه در ادامه اظهار کرد: یکی از مواردی که تیم قبلی به دنبال آن بود و از جمله موضوعاتی است که باید تیم جدید پیگیر آن باشد حذف قیمت گذاری دستوری برای شرکت‌های که در بورس فعالیت می‌کنند است.


بیشتر بخوانید


او در ادامه بیان کرد: موضوع دیگر که بسیار حائز اهمیت است حذف دامنه نوسان است که در تیم قبل به سرانجام نرسید. باید راهکار‌ها برای بهبود شرایط بازار روز به روز افزایش پیدا کند تا در نهایت بتوانیم بازاری پویا داشته باشیم. باید تیم جدید برنامه‌ای مناسب داشته باشد که بتواند در میان مدت و بلند مدت دامنه نوسان را حذف کند تا شرکت‌ها یکی از مهم‌ترین اصول بازار سرمایه یعنی نقد شوندگی را بتوانند به خوبی به اجرا در آورند.

این کارشناس بازار سرمایه در ادامه اظهار کرد: موضوع بعدی بحث راه اندازی سیستم و هسته معاملاتی جدید است. سالیان طولانی است که با سیستم فعلی مشکل داریم و هر تیم جدیدی که وارد سازمان بورس می‌شود قول تغییرات و بهبوده را داده است، اما همچنان با همان هسته معاملات قدیم و همان مشکلات در حال فعالیت هستیم. مورد بعد هماهنگ سازی بانک مرکزی و سایر وزارتخانه‌ها با بورس است.

آسایش گفت:مورد بعد که باید تیم جدید برای آن برنامه‌ای مناسب و مستحکم داشته باشد برنامه بهبود عملکرد نظارتی بر همه‌ی بخش‌های بورس است. تنوع و ایجاد ابزار‌های مالی جدید برای عمق بخشیدن به بازار سرمایه و افزایش نقدینگی مورد دیگری است که تیم جدید می‌تواند از تجربه‌های موفق دنیا و کشور‌های اسلامی در این زمینه بهره خوبی برد.

او افزود: مورد بعد مدیریت صحیح سهام عدالت است. هم چنان بعد از مدت‌ها در بحث واگذاری و عرضه سهام عدالت دچار مشکل هستیم. باید برای این موضوع که دربرگیری زیای دارد برنامه‌ای مناسب، کارشناسی شده و بلند مدت ارائه شود، تا نه بازار و نه سهامداران سهام عدالت دچار آسیب نشوند. در نهایت نیز ایجاد زیر ساخت‌های برای شناساندن بازار سرمایه به عنوان یک دارایی امن و قابل قبول و هم چنین ایجاد زیر ساخت‌های برای آموزش سهامداران و سایر وزارتخانه باید در نظر گرفته شود و از جمله انتظارات از تیم جدید سازمان بورس است.

این کارشناس بازار سرمایه در رابطه با راهکار‌های ممکن برای بهبود بازار سرمایه اظهار کرد: در رابطه با راهکار‌های کوتاه مدت می‌توان بحث بازارگردان‌ها را مطرح کرد. در حال حاضر بازارگردان‌ها به خوبی ایفای نقش نمی‌کنند و باید در این حوزه نظارت شدیدی انجام گیرد. مورد بعد نیز نظارت بر کارگزاری ها است که برای بهبود عملکرد بازار باید بر این نهاد نظارت دقیق تری صورت گیرد. موضوع دیگری حمایت از سرمایه گذاران خرد است که اشخاص اصلی این بازار هستند که زیان‌های فراوان را متحمل شده اند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار