وزارت آموزش و پرورش در حالی سال تحصیلی جدید را شروع کرد که همچنان بر سرسکانداری حرف و حدیث بسیاری وجود دارد.

به گزارش حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، تغییر کابینه دولت و رای اعتماد نگرفتن وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش باعث شد تا این وزارتخانه از چهارم شهریور با سرپرستی یکی از معاونان وزیر دولت دوازدهم اداره شود و آنطور که قوانین کشور وضع شده است، رئیس جمهور سه ماه فرصت دارد تا گزینه وزارت را به مجلس معرفی می‌کند.

گزینه‌ای که از زمان رای اعتماد نگرفتن وزیر پیشنهادی درباره آن گمانه زنی وجود داشت و اسامی مختلفی در این میان مطرح می‌شود و با وجود انبوه چالش‌های کوچک و بزرگ این وزارتخانه عیالوار انتظار می‌رود فردی مصلح برای این اوضاع سکانداری این مجموعه پرتلاطم که حدودا طی یک دهه اخیر عمر وزارت در آن به حدود ٢ سال رسیده است، تعیین شود تا رای بهارستانی‌ها را جلب کند.

در این میان اسامی افرادی همچون محمد طیب صحرایی مدیر مدارس امام صادق، علیرضا کاظمی سرپرست فعلی وزارت آموزش و پرورش، محی الدین محمدیان که آخرین سمت او رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی بوده است و آنطور که کارنامه کاری او حکایت می‌کند در سایر بخش های مدیریتی این وزارتخانه هم بوده است.

انتظار فرهنگیان از دولت سیزدهم

چالش‌ها و گاه مشکلات لاینحل آموزش و پرورش از کمبود نیروی انسانی گرفته تا نگاه سطحی به اجرای بند‌های سند تحول بنیادین، کم‌توجهی به عدالت آموزشی و مسائل مالی در این وزارتخانه عمده مشکلاتی هستند که برای رفع آن در دولت سیزدهم با توحه به شرایط موجود کشور، انتخاب سکانداری توانمند ضرورت دارد.

محمود شفق کارشناس آموزش و پرورش در گفت‌وگو با خبرنگار آموزش و پرورش با اشاره به اینکه عملکرد دولت سیزدهم در همین مدت زمان نسبتا اندک امید در جامعه را بیدار کرده است، اظهار کرد: انتظار می‌رود در انتخاب وزیر آموزش و پرورش هم که وزارتخانه حساس و مهمی را سکانداری خواهد کرد، تمهیدات جدی به کار گرفته شود.

او ادامه داد: اقدامات رئیس دولت سیزدهم انتظارات جامعه فرهنگیان را را هم ارتقا داده است و آن‌ها انتظار انتخابی امید بخش و آشنا به مسائل و مشکلات این وزارتخانه را دارند.

به گفته این کارشناس آموزش و پرورش شرایط فعلی کشور و مشکلات اقتصادی ایجاب می‌کند تا فردی که سکانداری آموزش و پرورش را به دست می‌گیرد، از لحاظ رفع مشکلات معیشتی معلمان آگاه به شرایط باشد.

او افزود: وضعیت مالی و اعتباری با توجه به برآورد‌های دولت قبلی به سازمان برنامه و بودجه ابلاغ شده است و فردی مسلط به شرایط باید برنامه ریزی‌های لازم را برای سال‌های آتی از زمان آغاز سکانداری کلید بزند و در شرایط کنونی هم منابعی را از درون آموزش و پرورش احصا کند.

 فقدان استاندار‌های لازم برای مهارت آموزی فارغ التحصیلان

شفق درباره وضعیت آموزشی و پرورشی هک با اشاره به نقش کمرنگ مهارت آموزی و یادگیری عمیق در دوران تحصیل افراد در مدرسه گفت که مشکل اساسی ما در نظام تعلیم و تربیت نبود استاندارد‌های مناسب برای فارغ التحصیلان از مدرسه است.

او اضافه کرد: سیستمی عریض در وزارت آموزش و پرورش وجود دارد، اما استاندارد‌های لازم برای فارغ التحصیلان از مدرسه موجود نیست و کسی که سکانداری آموزش و پرورش را به دست می‌گیرد باید مشکل را شناخته و برای بقه آن گام بردارد.

این کارشناس آموزش و پرورش معتقد است افراد اگر از بیرون این وزارتخانه عریض و طویل وارد کار مدیریتی شوند، باید دست‌کم حدود ۴ سالی با چالش‌های این مجموعه آشنا شوند بر این اساس آموزش و پرورش فردی آشنا به امور در سطوح مختلف این وزارتخانه را می‌طلبد.

نگاه بنگاه اقتصادی به آموزش و پرورش

شفق با انتفاد از حضور افرادی خارج از بدنه آموزش و پرورش برای سکانداری اظهار کرد: اکثر افرادی که از بیرون آموزش و پرورش برای پست‌های مدیریتی این وزارتخانه انتخاب شدند، به این وزارتخانه عریض و طویل نگاه بنگاه اقتصادی داشتند و همین نگاه وزارتخانه را به حاشیه رانده و ماموریت‌های اصلی اش را کمرنگ می‌کند.

این کارشناس تاکید کرد: فردی شجاع و قدرتمند بابد مسند قدرت این وزارتخانه را بر عهده گیرد تا به لحاظ عملکردی و اندیشه راهکار برای رفع مشکلات ارائه دهد.

ساماندهی نیروی انسانی، معضلی نخ‌نما و بدون راهکار

شفق با اشاره به مشکلات تامین نیروی انسانی و تورم یا کمبود نیرو در برهه‌هایی از زمان اظهار کرد: اکثر افرادی که با استخدام‌های بی رویه حدود ٣٠ سال پیش آغاز به کار کردند، در سنین بازنشستگی قرار دارند و همین موضوع آموزش و پرورش را از چند منظر دچار مشکل می‌کند، مشکلاتی از قبیل تامین اعتبار پاداش پایان خدمت آن‌ها گرفته تا جبران نیروی خروجی و از بین رفتن استاندارد‌های حضور دانش آموزان در کلاس درس به واسطه کمبود معلم به ویژه در مناطق محروم بیش از سایر مشکلات خودنمایی می‌کند.

او به روز نبودن مطالب کتاب‌های درسی در مقایسه با سرعت فزاینده انواع فناوری را از دیگر مشکلات آموزشی و پرورشی دانست و اظهار کرد: چه بهتر که سکانداری آشنا به این مسائل ودارای تجربه کاری در عرصه‌های مختلف از جمله برنامه ریزی در مورد تدوین کتاب و برنامه‌های درسی به عنوان گزینه‌های وزارت در این مجموعه عریض و طویل انتخاب شوند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار