خوش لهجه صدق گفت: می‌توانیم با آموزش مهارت‌های ساده و ابتدایی در سنین پایین، جلوی بروز آسیب‌های اجتماعی در جامعه را بگیریم.

به گزارش خبرنگار حوزه رفاه و تعاون گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، انیس خوش لهجه صدق روانشناس سلامت و مدرس دانشگاه در یک برنامه رادیویی درباره اقدام مددکاران برای کاهش آسیب‌های اجتماعی گفت: باید دید که چند درصد از مردم با کمک‌های مددکاران برای کاهش آسیب‌های اجتماعی آشنایی دارند و از آن بهره می برند. اولین نقطه معیوب برای ارائه خدمات در مراکز مددکاری، مشاوره و روان‌درمانی، مربوط به سیستم اطلاع‌رسانی است. به عنوان مثال، فردی که در خانه مورد آزار و اذیت قرار می‌گیرد، نمی‌داند که باید با چه مراکزی ارتباط برقرار کند.

وی افزود: افراد آسیب دیده نمی‌دانند که قانون تا چه حدودی از آن‌ها حمایت می‌کند. این اطلاع‌رسانی‌ها لازم است و باید مورد توجه قرار بگیرد. می‌توانیم با آموزش مهارت‌های ساده و ابتدایی در سنین پایین، جلوی بروز آسیب‌های اجتماعی در جامعه را بگیریم. اگرچه بحث مهارت‌های زندگی وجود دارد، اما اینکه این مهارت‌ها تا چه اندازه به صورت عملیاتی بیان می‌شوند مهم است. 

انتقاد یک روانشناس به اطلاع رسانی ضعیف مراکز مددکاری/ سالمندآزاری در کشور زیاد شده است

این مدرس دانشگاه ادامه داد: وقتی فرد عصبانی می‌شود باید بتواند خشممش را کنترل کند تا  این مسئله به همسرآزاری منجر نشود. باید پدر و مادر‌ها بدانند که چگونه با فرزندشان رفتار کنند تا زمینه فساد و فحشا برای آنها فراهم نشود.

خوش لهجه صدق با اشاره به اینکه بحث سالمند آزاری به شدت در جامعه باب شده است، تصریح کرد: در پیشینه فرهنگی کشورمان از سالمند به احترام یاد می‌کنیم. نبود احترام برای سالمند آسیب روانی ایجاد می‌کند،  باید بدانیم که به منظور پیشگیری از وقوع آسیب‌های اجتماعی برای ارائه خدمات، دسته بندی سنی را لحاظ کنیم.

در ادامه این گفت وگو الهام رستمی، کارشناس مددکاری اجتماعی به کمبود بستر‌های امکانات برای کمک به مردم اشاره کرد و گفت: در اعتقادات و فرهنگ دینی ما بحث کمک به ایتام و آسیب‌دیدگان نهادینه شده، ولی متاسفانه بستر خدمت‌رسانی به مردم کم است. اگر ما بتوانیم افراد آسیب دیده را شناسایی و برای جلوگیری از وقوع آسیب پیشگیری‌هایی را انجام دهیم، کار مهمی انجام داده ایم اما باید در نظر گرفت که در درجه اول، این اطلاع‌رسانی را ما نداریم و خیلی از مردم نمی‌دانند که شماره ۱۲۳ چه کاربردی دارد.

انتقاد یک روانشناس به اطلاع رسانی ضعیف مراکز مددکاری/ سالمندآزاری در کشور زیاد شده است

وی ادامه داد: برای جلوگیری از وقوع آسیب‌ها هم باید کودکان‌مان را درست تربیت کنیم تا مردم بتوانند در بحث کنترل خشم و هیجانات منفی خودکفا شوند. در بحث شیوع کرونا به دلیل محدودیت‌های قرنطینه، شاهد جریانات منفی در جامعه بودیم که  آسیب‌های فراوانی از آن متوجه مردم شد.  اگر بتوانیم آسیب‌ها را شناسایی و امکانات را فراهم کنیم، خیلی از موانع را برداشته‌ایم.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
France
ناشناس
۲۲:۱۳ ۱۲ مهر ۱۴۰۰
یدلم تصمیم های بی فکر میحواد با رفیق بودن وهر چه بادا باد به تصیم های هیجانی که امید دارم در اینده خاطراتش را یادداشت کنم نه در حال حاضر انگار دارم از گذاشتم خاطره میارم تا الان را بر کنم تا شاید بعدا خاطرات الان با بعدا بر کنم ولی برای همه دعای خیر و سلامتی دارم مثلی که گذر عمر تو تنهایی بیشتر نمایان میشه شاید نباید خودمون تو یک سطح از فعالیت ها را محدود کنیم تا بیهودگی نصیبمون نشه همش به فکر تلاش باشیم
آخرین اخبار