حضور اجباری خانواده‌ها در کنار هم در دوران کرونا، خشونت خانگی را در این ایام افزایش داده است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از سنندج،ناصر کریمیان معاون امور توسعه و پیشگیری بهزیستی کردستان اظهار داشت:از زمانی که برای نخستین بار به طور رسمی در  اسفند ۹۸ ورود کرونا به کشور اعلام شد ، این ویروس با خود محدودیت‌ها و دوران قرنطینه را به وجود آورد، دورانی که در کنار شرایط تحریم و فقر اقتصادی، ساعات تماس زوج‌ها و مدت زمان تعامل آن‌ها را با یکدیگر بیشتر کرد و اختلافات زناشویی افزایش یافت و آتش خشم در خانه‌ها را شعله‌ور کرد.

کریمیان افزود:خشونت خانگی در ایران اغلب به موارد اعمال زور و تضییع حق از سوی یکی از اعضای خانواده (اغلب مرد) نسبت به دیگر اعضا (اغلب زن و کودک) اطلاق می‌شود و عموما در اصطلاح عامه به ضرب و شتم زن و کودک می‌پردازد.

او ادمه داد:گرچه زنان و مردان هر دو تحت تأثیر خشونت خانگی قرار می‌گیرند، اما میزان بروز و شدت آن در زنان بسیار بیشتر است به گونه‌ای که از هر ۳ زن یک نفر و از هر ۷ مرد یک نفر دچار انواع خشونت‌های خانگی می‌شوند.

معاونت امور توسعه و پیشگیری بهزیستی کردستان بیان کرد:اپیدمی کرونا و قرنطینه، خانواده‌ها را بیشتر کنار هم قرار می‌دهد و با توجه به اینکه سبک زندگی و رعایت پروتکل‌های بهداشتی، تغییراتی را در کانون خانواده ایجاد می‌کند، طبیعی است که پررنگ‌ترین اثر آن در خانواده و سپس در اجتماع پدیدار می‌شود. علاوه بر تغییر سبک زندگی و کاهش تعاملات و مراودات بین فردی و ارتباطات، کرونا باعث شد که خیلی از سرپرستان خانواده‌ها شغلشان را از دست بدهند و همین در خانه ماندن علارغم آن باعث بروز استرس و اضطراب درخانواده‌ها و در نتیجه ایجاد خشونت شد.

کریمیان گفت: ما متاسفانه در بحث کرونا آمادگی ذهنی و روانی شرایط و الزامات دوران کرونا در استان و سایر نقاط کشور وجود نداشت و نتوانستیم خود را با این شرایط تطبیق دهیم.

او افزود:مسائل مختلفی مانند اعتیاد، بیکاری، عدم تفاهم، فقر فرهنگی، انعطاف ناپذیری، توهین و تهدید، عدم تفاهم و مشکلات روان در دوران کرونا به آن‌ها دامن زد.

معاونت امور توسعه و پیشگیری بهزیستی کردستان اعلام کرد:در سال ۹۹، نزدیک به ۹ هزار تماس موفق داشتیم که بیش از ۸۵ درصد آن مربوط به کشمکش و تنش‌ها و اختلافات زناشویی بود؛ که بحث خیانت بیشترین فراوانی را به خود اختصاص داد؛ و درصد کمی هم مربوط به فرزند پروری می‌باشد.

کریمیان تصریح کرد:این در حالی است که در سال ۹۸  میزان ۶۰ درصد تماس‌های این حوزه مربوط به اختلافات خانوادگی بود و این آمار در سال جاری نیز  همچنان افزایشی است.

او عنوان کرد:در کردستان دو شماره تماس مشاوره ۱۴۸۰ که از ۸ صبح تا ۸ شب آماده جوابگویی به شهروندان کردستانی می‌باشد و اورژانس اجتماعی ۱۲۳که ۲۴ ساعته با هدف کاهش آسیب و مداخله در خشونت‌های خانگی در اختیار خانواده‌ها قرار گرفته است تا مشکلات خانوادگی را با این خط‌ها مطرح کنند.

و همین طور ۰۹۶۲۸ خط آگاه سازی اعتیاد به عنوان خط ملی اعتیاد، در خصوص افرادی که نمی‌دانند چگونه با افراد معتاد برخورد کنند می توانند با این سامانه تماس حاصل فرمایند.

انتهای پیام/م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.