کارشناس مسائل بین الملل گفت: رایزنی امیرعبداللهیان در نیویورک مسیری را می‌گشاید که ایران در پرتو آن تعامل سازنده‌ای با جامعه جهانی داشته باشد.

حسن هانی‌زاده کارشناس مسائل بین الملل در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره اهمیت رایزنی‌های فشرده حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان در نیویورک، گفت: دیدار‌های فشرده آقای امیرعبداللهیان در حاشیه نشست سالانه مجمع عمومی سازمان ملل متحد نشان از پویایی سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران است، حجم دیدار‌ها بسیار بالا بود. رایزنی وزیر خارجه کشورمان با بسیاری از همتایان اروپایی اش مسیری را می‌گشاید که در پرتو آن ایران بتواند تعامل سازنده‌ای با جامعه جهانی به ویژه کشور‌های اروپایی داشته باشد.

وی افزود: وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران در رابطه با برجام موضع کشورمان را به صورت شفاف تشریح و آمادگی ایران را برای بازگشت به میز مذاکرات در وین اعلام کرد، مشروط بر اینکه کشور‌های اروپایی و آمریکایی هیچ گونه پیش شرطی برای ایران قرار ندهند و یک خروجی قابل قبولی از مذاکرات آینده تهیه شود و این خروجی باید منجر به لغو همه تحریم‌های اعمال شده علیه ایران باشد.

ایران با حفظ ارزش‌ها و الگو‌های  خود آمادگی تعامل با جامعه جهانی در چارچوب برجام را دارد

هانی زاده ادامه داد: موضع جمهوری اسلامی ایران بسیار شفاف و صادقانه است و کشورمان با حفظ ارزش‌ها و الگو‌های ملی و اسلامی خود این آمادگی را دارد که با جامعه جهانی در چارچوب برجام تعامل داشته باشد، مشروط بر اینکه طرف‌های دیگر هم حسن نیت نشان دهند و نخواهند که مسئله مذاکرات را برای سال‌های دیگر بدون داشتن خروجی قابل قبول ادامه دهند.

کارشناس مسائل بین الملل تاکید کرد: دیدار‌های آقای امیرعبداللهیان با برخی از وزرای خارجه کشور‌های اروپایی یک شاکله جدیدی از سیاست خارجی جمهوری اسلامی نزد کشور‌های اسلامی ترسیم کرده و به زودی هم مذاکرات آغاز خواهد شد و این مذاکرات طبیعتا با الگو‌های قابل قبولی که ایران ایجاد و ترسیم خواهد کرد شروع می‌شود، لذا امید می‌رود که این مذاکرات در یک فرایند زمانی کوتاه به نتیجه برسد.

نشست مجمع عمومی سازمان ملل یک نگاهی را برای آینده سیاست خارجی کشور‌ها ترسیم می‌کند

وی درباره اهمیت نشست مجمع عمومی سازمان ملل اظهار کرد: نشست سالانه مجمع عمومی سازمان ملل می‌تواند یک نگاهی را برای آینده سیاست خارجی همه کشور‌ها از جمله ایران ترسیم کند با توجه به باورهای اشتباهی که کشور‌های اروپایی از دولت سیزدهم دارند، آقای امیرعبداللهیان در جریان دیدار‌های خود با طرف‌های اروپایی در نیویورک موضع، سیاست خارجی و دورنمای سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران را تشریح کرد.

هانی زاده ادامه داد: در واقع نیویورک و اجلاس سالانه مجمع عمومی سازمان ملل فرصت مناسبی برای همه کشورهاست که از سیاست‌های آینده خود مطلع شوند و بعد از این دیدار‌هایی که آقای امیرعبداللهیان با برخی وزرای خارجه کشور‌های اروپایی صورت داد مقامات این کشور‌ها به این نتیجه رسیدند که ایران صادقانه و به صورت شفاف قصد ادامه تعامل با جامعه جهانی را دارد و هیچ گونه نگرانی برای سیاست گذاری آینده ایران در رابطه با برجام وجود ندارد.

گفتنی است؛ نشست مجمع عمومی سازمان ملل، بعد از ظهر سه‌شنبه ۳۰ شهریور با سخنرانی آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل متحد آغاز شد. حسین امیرعبداللهیان وزیر خارجه کشورمان هم برای شرکت در هفتاد و ششمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد دوشنبه ۲۹ شهریور در رأس هیأتی به نیویورک رفت. او در حاشیه این نشست چهار روزه با مقامات کشور‌های مختلفی دیدار‌ها و رایزنی‌های فشرده‌ای داشته است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار