ممکن است این سوال برای شما پیش آمده باشد که آیا روغن زیتون پس از مدتی خراب می‌شود یا می‌توانیم آن را به طور نامحدود نگه داریم؟

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، محمدجعفر دهزاد کارشناس ارشد تغذیه بالینی دانشکده تغذیه و علوم غذایی شیراز اظهار کرد: از نظر گیاه شناسی، زیتون یک میوه محسوب می‌شود و میوه‌ها بالاخره فاسد می‌شوند، در واقع ممکن است زیتون هم به وضعیتی برسد که خراب شده و یا دیگر طعم خوبی نداشته باشد.

او با بیان اینکه بیشتر روغن‌های زیتون از زمان بسته بندی ۱۸ تا ۲۴ ماه عمر می‌کنند، ادامه داد: روغن‌های زیتون فرابکر اغلب کمی کمتر دوام می‌آورند، یعنی حدود ۱۲-۱۸ ماه از زمان بطری شدن، فراتر از این بازه‌های زمانی، روغن‌های زیتون ممکن است طعم‌های تلخ و ناخوشایند ایجاد کند که ممکن است طعم غذا را خراب کند.

کارشناس ارشد تغذیه بالینی دانشکده تغذیه و علوم غذایی شیراز افزود: روی اکثر بطری‌های روغن زیتون تاریخ بسته بندی یا «بهترین زمان مصرف» درج شده است و اگر این موارد را روی بطری نمی‌بینید، بطری‌های خود را با «تاریخ خرید» برچسب گذاری کنید. این کار می‌تواند به ما یادآوری کند که بطری روغن زیتون چه مدت در منزل نگهداری شده است.

او ادامه داد: فراموش نکنیم روغن زیتون را باید در مکانی خنک و به دور از نور، در بطری‌های شیشه‌ای تیره نگهداری کنیم.
دهزاد بیان کرد: به خاطر داشته باشید اگر روغن زیتون را در یخچال می‌گذاریم، ممکن است ظاهر کمی کدر یا ابری پیدا کند. این یک واکنش عادی به دمای سردتر است و به معنی فاسد شدن روغن نیست.

کارشناس ارشد تغذیه بالینی دانشکده تغذیه و علوم غذایی شیراز تصریح کرد: اگر مصرف روغن زیتون زیادی نداریم، بهتر است بطری‌های کوچک را خریداری کنیم.

چگونه تشخیص دهیم روغن زیتون فاسد است یا خیر؟

چند راه برای تشخیص بد بودن روغن زیتون وجود دارد:

طعم روغن زیتون را امتحان کنید

او افزود: بهترین راه برای تشخیص خراب شدن روغن زیتون، چشیدن آن است. اما نگران نباشید، چشیدن خطری ایجاد نمی‌کند، اگر طعم روغن زیتون شما تلخ، ترش یا کهنه است، روغن فاسد شده است.

روغن زیتون

از حس بویایی خود کمک بگیرید

کارشناس ارشد تغذیه بالینی دانشکده تغذیه و علوم غذایی شیراز با بیان اینکه ایجاد هرگونه بوی زننده و غیرعادی می‌تواند بیانگر فساد روغن زیتون باشداظهار کرد: روغن زیتون فاسد ما را بیمار نمی‌کند. با این حال ممکن است طعم و عطر غذا را خراب کند.

او گفت: همچنین مهم‌ترین دلیل مصرف روغن زیتون خواص بی نظیر سلامتی آن است. روغن زیتون فاسد خواص خود را از دست می‌دهد، بنابراین بهتر است از فساد آن پیشگیری کرده و در صورت این اتفاق، آن را دور بریزیم.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.