دولت مالزی ضمن هشدار درباره معاهده جدید آمریکا، انگلیس و استرالیا اعلام کرد که این اقدام می‌تواند رفتار تهاجمی قدرت‌های جهان در دریای جنوبی چین را در پی داشته باشد.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان، معاهده جدید آمریکا، انگلیس و استرالیا در حوزه هند و اقیانوس آرام تاکنون مخالفین و موافقین بسیاری داشته است که نسبت به آن واکنش نشان داده اند.

سران کشور‌های آمریکا، انگلیس و استرالیا توافقنامه‌ای را بمنظور همکاری در حوزه‌های دیپلماتیک، امنیتی و نظامی در سراسر منطقه هند و اقیانوس آرام امضا کردند که در پی آن برنامه زیردریایی‌های اتمی استرالیا اولین پروژه بزرگ این توافق محسوب می‌شود و طبق این معاهده برای دستیابی به زیردریایی‌های اتمی به استرالیا کمک داده خواهد شد.

توافقنامه همکاری در حوزه‌های دیپلماتیک، امنیتی و نظامی در سراسر منطقه هند و اقیانوس آرام که از سوی سران کشور‌های آمریکا، انگلیس و استرالیا منعقد شد و کشور‌های مختلفی همچون چین، اندونزی و ... درباره آن اظهارنظر کردند.

مالزی نیز از دیگر کشور‌هایی است که نسبت به این معاهده ابراز نارضایتی کرده و واکنش اعتراضی نسبت به آن داشته است.

خبرگزاری رویترز در این راستا بیانیه دفتر نخست‌وزیری مالزی را در این رابطه منتشر کرد که در آن آمده است؛ معاهده جدید آمریکا، انگلیس و استرالیا در حوزه هند و اقیانوس آرام در حقیقت سایر قدرت‌های جهان را بر این امر وا می‌دارد که رفتاری تهاجمی‌تر در منطقه بخصوص در دریای جنوبی چین از خود به نمایش بگذارند.

دولت مالزی ضمن ابراز نگرانی از برنامه اعطای زیردریایی‌های اتمی به استرالیا، اعلام کرده است که این امر می‌تواند آغاز رقابت تسلیحاتی در منطقه هند و اقیانوس آرام باشد.

در بیانیه دولت مالزی از تمام طرف‌هایی که مستقیم یا غیرمستقیم به این معاهده مرتبط هستند درخواست کرده است تا برای جلوگیری از اقدامات تحریک‌آمیز آتی دست به کار شوند.

دولت مالزی در این راستا تاکید کرده است که؛ این کشور بعنوان کشور عضو آسه‌آن، اصل حفظ آن به‌عنوان منطقه صلح، آزادی و بی‌طرفی را حفظ خواهد کرد.

روز گذشته نیز،ژان ایو لودریان، وزیر امور خارجه فرانسه از فراخوانده شدن سفیران کشورش در آمریکا و استرالیا خبر داد و گفت: سفیران حاضر در واشنگتن و کانبرا در اعتراض به همکاری زیرسطحی آمریکا و استرالیا فرا خوانده شده اند.

لودریان با بیان اینکه این فراخوان در پی خبر منتشر شده از سوی جو بایدن، رییس جمهور آمریکا درباره تامین زیردریایی‌های هسته‌ای استرالیا بدون مشورت با مقامات فرانسوی صورت می‌گیرد، گفت: تصمیم فوق از سوی امانوئل مکرون، رییس جمهور فرانسه اتخاذ شده است.

وزیر خارجه فرانسه ضمن انتقاد از تصمیم استرالیا مبنی بر ترک توافق ۹۰ میلیارد دلاری زیردریایی با شرکت فرانسوی را بی رحمانه خواند و معاهده آمریکا، انگلیس و استرالیا موسوم به "اوکوس" آن را خنجری از پشت توصیف کرد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار