علت کم رونق شدن فرآوری سنگ‌های قیمتی در کشور چیست؟

معاون امور معادن و صنایع معدنی سازمان صنعت، معدن وتجارت آذربایجان غربی گفت: واردات سنگ‌های تراش خورده از کشور‌های دیگر از دلایل کم رونق شدن فرآوری سنگ‌های قیمتی و نیمه قیمتی در کشور است.

پریسا عابدپور در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ارومیه، گفت: یکی از دلایل کم رونق شدن فرآوری و تولید در حوزه‌های سنگ‌های قیمتی و نیمه قیمتی در کشور واردات سنگ‌های تراش خورده از کشور‌های دیگر است که هم تولید این سنگ‌ها در داخل کشور مقرون به صرفه نمی‌باشد هم سبب پایین آمدن استقبال مردم بخصوص جوانان برای ادامه اشتغال در این حوزه شده است.

وی با بیان اینکه آذربایجان غربی ظرفیت بالایی برای تولید و حتی صادرات این سنگ‌ها را دارد، گفت: در حال حاضر باید آموزش و تولید گوهرسنگ‌ها باید در استان مدیریت شود که این کارگروه در صدد برگزاری دوره‌های آموزش و ایجاد کارگاه‌های فرآوری سنگ‌های نیمه قیمتی است و در داخل کشور و کشور‌های همسایه بخصوص ترکیه بازار خوبی برای این سنگ‌ها وجود دارد.

وی با اشاره به ایجاد واحد‌های فرآوری گوهرسنگ گفت: در راستای تحقق منویات رهبری و ذیل اهداف توسعه‌ای مبنی بر جلوگیری از خام فروشی، توسعه صنعت سنگ‌های قیمتی را با راه اندازی کارگروه بهینه سازی صنعت گوهرسنگ‌ها از سال ۹۸ آغاز شده است و در این راستا برنامه‌های تدوین شده را تا رسیدن به حصول نتیجه پایش خواهیم کرد.

وی افزود: برای رسیدن به اهداف مشخص شده در حوزه فرآوری گوهر سنگ‌ها از کارشناسان وصاحبنظران اقتصادی، کارشناسان امور اصناف، کردشگری و میراث فرهنگی، سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای و فعالان بخش خصوصی استفاده خواهیم کرد.

عابدپور بابیان اینکه  توسعه فرآوری گوهر سنگ‌ها در ایجاد اشتغال و درآمد زایی خواهد داشت، افزود: بخش زیادی از این اشتغالزایی از طریق اجرای برنامه‌های ما در رونق مشاغل خانگی، ایجاد کارگاه‌های کوچک، بازارچه‌های خرید و فروش در استان محقق می‌شود.

معاون امور معادن وصنایع معدنی سازمان صنعت، معدن وتجارت استان اضافه کرد: در حال حاضر ۵۰۳ معدن دارای پروانه بهره برداری معتبر با ذخیره قطعی بیش از ۱۱۳۸ میلیون تن و حجم سرمایه گذاری بیش از ۴۷۴۵ میلیارد ریال زمینه اشتغال مستقیم را برای ۵۱۷۹ نفر فراهم ساخته اند.

انتهای پیام/ ت

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.