نشست ستاد استانی پیشگیری هماهنگی و فرماندهی عملیات پاسخ به بحران با هدف پیگیری اقدامات انجام شده در سیل اخیر به میزبانی سپاه صاحب الامر (عج) تشکیل شد.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از قزوین ، مهدی خانی، مدیر کل مدیریت بحران استان قزوین در نشست ستاد استانی پیشگیری هماهنگی و فرماندهی عملیات پاسخ به بحران گفت: بارندگی‌های آوج و الموت شرقی در کنار ۵ فوتی و مفقودی، ۴۴۰ میلیارد خسارت برجای گذاشت.

وی افزود: در آوج ۳۲ میلیمتر بارندگی ثبت شد که با توجه به تغییر اقلیم بی سابقه بوده است.

مهدیخانی خاطرنشان کرد: در سیل اخیر، سردهنه ۵۵ روستا آسیب دیده بود که بازگشایی شد و نهر‌های کشاورزی نیز لایروبی شده است و در حوزه کشاورزی نیز مشکلی نداریم.

وی افزود: ۲۷ دستگاه ماشین آلات سبک و سنگین از بین رفته است و نیازمند پیگیری نمایندگان برای تأمین اعتبارات هستیم.

همکاری دستگاه‌های اجرایی برای عبور از بحران سیل

فرخزاد، معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار نیز با اشاره به همکاری دستگاه‌های اجرایی و بسیج و سپاه گفت: خسارت ۴۵۰ میلیارد تومانی در بخش‌های مختلف توسط دستگاه‌های اجرایی اعلام و به سردار وحیدی، وزیر کشور اعلام شده است.

فرخزاد با بیان اینکه ۶۵۰ میلیارد تومان خسارت بارندگی به تاکستان وارد شده که در آمار سیل نیست، خاطرنشان کرد: از دستگاه‌ها به خصوص آب منطقه‌ای می‌خواهیم با امکانات موجود، کار لایروبی را شروع کرده و پاکسازی و آزاد سازی رودخانه‌ها از ساخت و ساز غیر مجاز را در دستور کار قرار دهند.

به وعده‌های داده شده عمل نکردیم

سردار رفیعی آتانی، فرمانده سپاه صاحب الامر (عج) استان قزوین نیز گفت: وظیفه ما مدیریت بحران است، اما به وعده‌هایی که دادیم عمل نکردیم و مردم همچنان منتظر تحقق وعده‌ها هستند.

وی افزود: هوا رو به سردی می‌رود و باید در جبران خسارت به مردم سرعت عمل بشتری به خرج داده شود.

عملکرد خوب نیرو‌ها برای مدیریت سیل

سیاهکلی، نماینده مردم قزوین، البرز و آبیک در مجلس نیز گفت: در زمان وقوع سیل نیرو‌ها خوب عمل کردند، اما آماری از خسارت مردم نداریم و باید این آمار به تفکیک در اختیار ما قرار بگیرد.

مسیر رفت و آمد بعضی از روستا‌های الموت شرقی وصل نیست

محمد بیگی، دیگر نماینده مردم قزوین، البرز و آبیک در مجلس نیز ضمن قدردانی از کار‌های صورت گرفته گفت: قرار بود ماشین آلات قرارگاه خاتم الانبیاء (ص) برای آواربرداری و جبران خسارت سیل در الموت شرقی در اختیار دستگاه‌های اجرایی قرار بگیرد، اما محقق نشده است.

وی افزود: هنوز مسیر رفت و آمد بعضی از روستا‌های الموت شرقی وصل نیست و از هفته دوم، کار‌های بازسازی و آواربرداری رها شده است.

دیوار حائل رودخانه‌ای که آب منطقه‌ای قول احداث آن را داده بود انجام نشده است و آقای نجار، رئیس سازمان مدیریت بحران کشور، اهمیتی برای مناطق سیل زده استان قزوین قائل نیست.

مردم چشم انتظار جبران خسارت سیل

شفیعی، فرماندار قزوین نیز در سخنانی با اشاره به اقدامات انجام شده گفت: عمده‌ترین مشکل خسارت‌های ناشی از سیل برای برخی از نهرها، شالیزار‌ها و سکونتگاه هاست، اما از لحاظ ریالی اتفاق جدی نیفتاده و مردم چشم انتظار جبران خسارت هستند.

آوج، نقطه حادثه خیز استان قزوین

علیرضایی، فرماندار آوج هم ضمن گرامیداشت یاد کشته شدگان در سیل اخیر خاطرنشان کرد: شهرستان آوج حادثه خیز است و رویکرد ما در برخورد با حوادث منفعلانه است و پس از وقوع حادثه، به بازسازی حداقلی اکتفا می‌شود.

وی ابراز امیدواری کرد با اتخاذ رویکرد پیشگیرانه باید شاهد حداقل خسارت باشیم.

به گفته فرماندار آوج، کانال انحرافی روستای شهید آباد باید هر چه سریعتر اخداث شود و پل ساغران سفلی هم نیازمند کار اساسی است.

اقدامات بسیج سازندگی برای مناطق سیل زده

حسینیان، مسئول بسیج سازندگی استان نیز به بازگشایی ۳۰ معبر روستایی لایروبی نهر‌ها و سر دهنه‌ها توزیع بسته‌های معیشتی و اعزام خودرو را بخشی از کار‌های انجام شده توسط بسیج سازندگی دانست.

خسارت میلیاردی سیل به آج و الموت

خمسه، رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان نیز به میزان خسارت وارد شده در سیل اخیر اشاره کرد و گفت: ۱۷۲ میلیارد به آوج و ۷۲ میلیارد خسارت نیز به الموت وارد شده است.

خطرناک بودن وضعیت بعضی از پل‌ها

حق لطفی، مدیر کل راهداری و حمل و نقل جاده استان با خطرناک خواندن وضعیت بعضی از پل‌ها گفت: ۱۰۰ میلیارد ریال خسارت به زیرساخت‌ها وارد شده است و چند پل، قابل استفاده نیست.

حق لطفی با بیان اینکه باید منابع ریالی تأمین شود تا کار‌ها به سرعت انجام شود، خاطرنشان کرد: ۱۸ دستگاه پل، وضعیت بحرانی دارند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.