زلفی گل با اشاره به اهمیت و نقش دانشگاه‌ها در جامعه، معتقد است که دستاورد‌های بزرگان کشور از دانشگاه‌ها نشات می‌گیرند.

به گزارش حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، محمدعلی زلفی‌گل، وزیر علوم در سی‌و‌سومین اجلاس رؤسای دانشگاه‌های بزرگ کشور که امروز (هجدهم شهریور) به میزبانی دانشگاه علم و صنعت برگزار شد، ضمن قدردانی از تلاش‌های رؤسای دانشگاه‌ها و دانشگاهیان بیان کرد: اگر چه این مسئله که ما نخبگان خود را تحویل کشورهای پیشرفته بدهیم حسن محسوب نمی‌شود، اما می‌خواهم این نتیجه را بگیرم که مدیریت شایسته دانشگاه‌ها، تلاش خانواده بزرگ دانشگاهیان و رعایت استانداردهای علمی در وزارت علوم یک واقعیت است، به همین دلیل من تمام مدیریت‌های دوره‌های گذشته را تقدیر می‌کنم.

او ادامه داد: یادمان نرفته از کجا شروع کرده‌ایم و الان به کدام نقطه رسیده‌ایم، زمانی ۱۷۰ هزار دانشجوی کارشناسی‌ارشد، کارشناسی و کاردانی داشتیم و دوره‌های دکتری در کشور نبود، الان در اکثر دانشگاه‌های مراکز استان‌ها و دانشگاه‌های بزرگ تقریباً در بیشتر رشته‌ها مقاطع دکتری وجود دارد؛ همچنین در زمینه علمی برج علم ایران در منطقه خودنمایی می‌کند و همه اینها نشان می‌دهد که وزرا و مدیریت‌های پیشین به خوبی کار خود را انجام داده‌اند و من قدردان همه تلاش‌های صورت گرفته هستم.

زلفی‌گل با بیان اینکه اعتقاد به پژوهش آموزش محور داریم، اضافه کرد: عمده‌ترین وظیفه دانشگاه‌های ما بحث آموزش است، آموزش پژوهش محور و پژوهش آموزش محور، حتی اگر بحث پژوهش را هم مد نظر داشته باشیم باید گفت که  از طریق پژوهش داریم شیوه پژوهش و کار علمی را به دانشجویان یاد می‌دهیم، به همین دلیل ما اعتقاد به پژوهش آموزش محور داریم.

وزیر علوم اظهار کرد: از طریق رساله کارشناسی‌ارشد و دکتری باید به دانشجویان بیاموزیم که چگونه پژوهش و مسأله تعریف کنند، به پیشینه تحقیق دست یابند، راه‌های متفاوت را بیازمایند، از مشورت اهل فن استفاده کنند و راهکارهای دیپلماسی علمی و کار تیمی را فرا بگیرند. دانشجویان ما اگر می‌خواهند موفق شوند باید بتوانند از دانش افراد مختلف بهره‌مند شوند، پس نباید اجازه دهیم که هیچگاه نگاه مصرفی به دانشگاه‌ها وجود داشته باشد.

او اضافه کرد: اگر چه این حرف درستی است که باید نقش دانشگاه‌ها در جامعه پر‌رنگ‌تر و قوی‌تر باشد، اما سخت اعتقاد دارم که در طی سالیان گذشته و بر اساس اهداف وزارت علوم، خوب کار شده است و از این به بعد نوع نگاه ما تغییر پیدا خواهد کرد و می‌گوئیم افزون‌بر تولید علم، آموزش پژوهش محور و پژوهش آموزش محور انتظار داریم بخش قابل توجهی از پتانسیل‌های علمی و تحقیقاتی دانشگاه‌ها در راستای نیازهای جامعه تعریف شود.

وزیر علوم ادامه داد: برای اینکه این هدف تحقق پیدا کند باید برنامه‌‌ریزی کرد و سیستم ارائه داد، ما دانشگاهیان باید به دیگر نهادها و سازمان‌ها یاد دهیم که اگر می‌خواهیم موفق شویم باید سیستم‌های مورد نظر را ایجاد کنیم. بنابراین، با کمک همه دانشگاهیان و خانواده بزرگ آموزش عالی کشور تلاش خواهم کرد که سیستمی را در وزارت علوم ایجاد کنم که این سیستم سنجشی و انگیزشی کمک کند که بخش قابل توجهی از رساله‌های دکتری و پایان‌نامه‌های کارشناسی‌ارشد در راستای نیازهای جامعه باشد.

دستاوردهای دانشمندان ما در دنیا منتشر شده است

او با اظهار اینکه پیشرفت و توسعه با توصیه به دست نمی‌آید و توسعه با قانون و سیستم تحقق پیدا می‌کند، تصریح کرد: «با نگاه اجمالی در پایگاه‌های استنادی متوجه می‌شویم که دانشمندان ما در دنیا حرف برای گفتن دارند، بیش از ۷۰ هزار سند علمی منتشر می‌شود و یافته‌های استادان و دانشمندان ایرانی در کتاب‌های درسی بین‌المللی وجود دارد، پس نمی‌توانیم زحمات دانشمندان و دانشجویان را نادیده بگیریم، اما برای اینکه بخش قابل توجهی از پتانسیل‌های جامعه را برای نیازهای آن هدایت کنیم به دنبال این هستیم که ضمن تکریم و صیانت از برنامه‌ها و یافته‌های گذشته یک سیستم و نظام انگیزشی جدیدی را ایجاد کنیم.

او با اشاره به اینکه به‌رغم همه محدودیت‌ها، امکانات بسیاری در دانشگاه‌ها ایجاد شده است که از توفیقات بزرگ نظام بوده است که نباید نادیده گرفته شود، گفت: تلاش می‌کنیم تا در این دوره سیستمی را ایجاد کنیم که در زمینه تحقیقات کاربردی و فناوری نیز بتوانیم موفقیت‌هایی را همچون عرصه تولیدات علمی داشته باشیم.

زلفی‌گل با تأکید بر اینکه وظیفه داریم از ساحت دانشگاه و دانشگاهیان نه تنها به خوبی دفاع بلکه تبیین نیز بکنیم، گفت: «کسانی‌که نوع نگاه آنها شایسته دانشگاهیان نیست، باید دید خود را تغییر دهند و به آنها بگوییم که شما مجوز قرار گرفتن در مسندهای اجرایی و مسئولیتی را از همین دانشگاه‌ها و وزارتخانه‌های متولی علم و آموزش به دست آورده‌اید و هیچ موقع نمی‌توانید نسبت به دانشگاه‌ها نگاه دیگری داشته باشید. همچنین به بحث فرهنگی و سیاسی دانشگاه‌ها باید توجه ویژه کرد چرا که آینده‌سازان کشور در دانشگاه‌ها تجربه کسب می‌کنند. همه بزرگان کشور را دانشگاه‌ها تحویل جامعه می‌دهند، مسئولان کشور باید نوع نگاه خود را نسبت به دانشگاه‌ها تغییر دهند.

وزیر علوم با اشاره به طرح همسان‌سازی دانشگاه ها تصریح کرد: تلاش خود را خواهیم کرد تا اگر شرایط آن هم وجود داشته باشد کمک کنیم تا مسئله همسان‌سازی پیگیری و این مشکل حل شود. همچنین لازم است در این دوره درمانگاه‌ها و مراکز بهداشت دانشگاه‌ها فعال باشند تا با هماهنگی وزیر بهداشت، واکسن در اختیار این درمانگاه‌ها قرار داده شود تا در این زمینه کمک شود تا سرعت واکسیناسیون افزایش پیدا کند تا بتوانیم در اولین فرصت تعداد بیشتری از دانشجویان را به‌صورت تدریجی در دانشگاه‌ها و تلفیقی از آموزش حضوری و مجازی داشته باشیم. از این تجربیات دوران کرونا سعی می‌کنیم تا در پساکرونا به خوبی استفاده کنیم و از شیوه تدریس مجازی می‌توان به‌عنوان بسته‌های کمک آموزشی برای ارتقای کیفیت آموزش و پژوهش بهره‌مند شد.


بیشتر بخوانید


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۲۲ ۱۹ شهريور ۱۴۰۰
چه حرف مفتی زده 90 درصد مدیران رده اول کشور دیپلمشون رو هم به زور گرفتن و با خرید از مدرک فروشی تونستن خودشون رو ارتقا بدن لطفا هر چرندی که وزیر ها بلغور میکنن گزارش نکنید
آخرین اخبار