مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان گفت: ۴۰۰ هزار اصله درخت در حاشیه زاینده رود دچار تنش آبی هستند و این میراث گرانبها در حال نابودی است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،  چند سالی می‌شود که در اصفهان گویا فصل‌ها رنگ به رنگ شده اند؛ پاییز در تابستان فرا می‌رسد و برگ‌های درختان تشنه و خشکیده بر زمین می‌افتد؛ در زمستان کم بارش و کمتر سرد هم درختان از خواب زمستانی زودتر از قبل بیدار می‌شوند و جوانه می‌زنند و بهار یا دچار سرمازدگی می‌شوند و یا در حسرت آب،  پژمرده.

امسال، اما انگار وضع بدتر است و درختان تشنه تر؛ برگ‌های بسیاری از درختان خشک شده و به زمین افتاده و آن‌ها که هنوز رمقی دارند نشانی از سرسبزی و سرزندگی در آن‌ها دیده نمی‌شود.

خزان تابستانه ناامید کننده و حسرت زا

ریزش برگ‌های درختان موضوعی نیست که از چشم اصفهانی‌ها دور مانده باشد؛ در این زمینه با تعدادی از آن‌ها گفتگو کردیم.

شهروندی که صبح‌ها در بوستان‌های حاشیه زاینده رود ورزش می‌کند گفت: شاهد تلاش نیرو‌های خدماتی شهرداری برای آبرسانی به درختان حاشیه زاینده رود خشک هستم، اما گویا آنقدر‌ها هم موثر نیست، درختان، دیگر سبزی گذشته را ندارند.

شهروند دیگری گفت: چند سالی است که تابستان‌ها هم اگر وارد فضای سبز شهر شویم گاه و بیگاه برگ‌های زرد را مقابل چشم و زیرپای خود می‌بینیم.

یکی از خانم‌های اصفهانی گفت: در حالی که ریزش برگ درختان در پاییز منظره‌ای دیدنی و حتی دوست داشتنی است، خشکی و زردی تابستانه درختان اندوه بار است.

شهروندی که هر روز مسیر اصفهان تا زرین شهر را طی می‌کند به ما گفت: سال‌های قبل در فصول بهار و تابستان در این مسیر هم درختان شاداب را می‌دیدیم و هم جریان زندگی بخش زاینده رود را، اما حالا بیشتر درختان پژمرده هستند و از آب خبری نیست.

پیامد‌های کم آبی از مزارع بی حاصل تا مراتع سوخته

منصور شیشه فروش مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان در گفتگو با خبرنگار ما با اشاره به اینکه ۹۸ درصد از مساحت استان اصفهان دچار خشکسالی است، گفت: امسال میزان بارش‌ها ۱۰۹ میلیمتر بوده که نسبت به بلندمدت ۴۰ درصد کاهش یافته است.

او در خصوص پیامد‌های خشکسالی در استان افزود: ۱۰۰ هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان به علت نبود آب، زیر کشت نرفته است و ۴۴ هزار گونه جانوری با تخصیص دو میلیارد تومان به اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان به صورت دستی تغذیه می‌شوند.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان ادامه داد: خشکسالی و فقر پوشش گیاهی در مراتع سبب تشدید حوادث آتش سوزی و وقوع ۳۷ فقره حریق در ۱۳۷ هکتار از مراتع استان شده است.

شیشه فروش با اشاره به اینکه با افزایش دما در بهار و تابستان کمبود آب در استان اصفهان به ۴.۳ مترمکعب در ثانیه رسید گفت: در سال‌های اخیر، باغ‌ها و درختان حتی در حاشیه زاینده رود درپی کمبود آب و افزایش دما با بحرانی جدی روبرو بودند، اما امسال عمق این رخداد تلخ زیستی نمایان‌تر شده است.

خزانی که باز هم در نصف جهان، زود از راه رسید؛ درختان زرد حاشیه زاینده رود؛ بی جان و تشنه

شروع خزان در نصف جهان از میانه تیر

او به خزان زودرس درختان حاشیه رودخانه زاینده رود در شهرستان‌های اصفهان، لنجان و نجف آباد اشاره کرد و گفت: ۴۰۰ هزار اصله درخت در حاشیه زاینده رود دچار تنش آبی هستند و این میراث گرانبهای طبیعی در حال نابودی است.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان یادآور شد: در حقیقت امسال  خزان طبیعت در اصفهان از اواسط ماه تیر شروع شده که این موضوعی بسیار حساس از نظر عوامل مؤثر در حفظ اکولوژِی استان است.

شیشه فروش ادامه داد: وقتی از کنار زاینده رود عبور کنیم و نگاهی به فضای سبز حاشیه زاینده رود بیندازیم قطعا به عمق فاجعه پی می‌بریم.

او اظهار کرد: هم اکنون ۲۰ هزار هکتار از باغ‌های اصفهان با تانکر آبرسانی می‌شود.

درختان حاشیه زاینده و میراثی که شاید به آیندگان نرسد

فروغ مرتضایی نژاد مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری اصفهان گفت: بخشی از فضای سبز اصفهان میراث گذشتگان است، به عنوان مثال درختان چنار، سپیدار و کبوده که به دلیل جاری بودن انهار و روان بودن زاینده رود از گذشته‌های دور وجود داشته است.

او افزود: با مرور زمان که زاینده‌رود دچار کم‌آبی و در نهایت خشکی مطلق شد این درختان در حاشیه رودخانه، مادی‌ها و خیابان‌های اصلی شهر روز به روز بیشتر دچار تنش خشکی شدند و باید اذعان کرد زمان مرگ تعداد زیادی از آن‌ها فرا رسیده است.

مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری اصفهان ادامه داد: امسال به دلیل اینکه افزایش دو و نیم درجه‌ای دمای هوا نسبت به میانگین ۵۰ سال گذشته، خشکی زاینده رود و بی آبی چاه‌ها خزان زودرس را با شدت بیشتری شاهد بودیم.

مرتضایی نژاد افزود: یکی از دغدغه‌های اصلی مدیران شهری گرفتن حقابه اصفهان است که این موضوع کمک بسیار بزرگی برای جلوگیری از خشک شدن درختان و گیاهان می‌کند.

خزانی که باز هم در نصف جهان، زود از راه رسید؛ درختان زرد حاشیه زاینده رود؛ بی جان و تشنه


سقوط درختان اصفهان نتیجه خشکی زاینده‌رود

او گفت: درختانی مثل کبود، سپیدار و بید به طور متوسط ۴۰ تا ۵۰ سال عمر و نیاز آبی بالایی دارند و به طور سنتی در حاشیه زاینده رود کاشته شده اند؛ این درختان به تغییرات آبی حساس هستند.

مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری اصفهان گفت: با توجه به اینکه جریان زاینده رود این سال‌ها مرتب قطع و وصل شده ریشه‌های این درختان، آسیب دیده و تنش‌های آبی موجب شده تا آفاتی مثل پوست خواران و چوب خواران بیشتر به آنان هجوم بیاورند و پوسیدگی طوقه درختان بیشتر شود.

مرتضایی نژاد با اشاره به برآورد‌های آماری از سال ۹۰ تا ۹۹ گفت: به نظر می‌رسد تعداد سقوط درختان، شیب افزایشی دارد، زیرا آثار تنش‌هایی که به آنان وارد شده اکنون خود را نشان می‌دهد، به علاوه آبیاری قطره‌ای، موجب شده تا ریشه‌های درختان بخصوص آن‌هایی که کم سن‌تر و ۱۰ تا ۲۰ ساله هستند، سطحی شده و با کوچک‌ترین بادی جابه‌جا شود.

خواب تابستانه درختان چنار اصفهان

او اظهار کرد: معضل کُلُروز (زرد شدن برگ درختان) و خزان زودرس درختان چنار در سال‌های گذشته همواره از دغدغه‌های اصلی سازمان پارک‌ها بوده و در این زمینه در قالب طرح‌های تحقیقاتی مختلف اجرا شده که نتایج آن‌ها نشان می‌دهد این معضل متأثر از عوامل مختلف بوده و نیازمند مدیریت چندجانبه و همگام است.

مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری اصفهان اصلاح بستر، بهبود تغذیه و حاصل‌خیزی و مبارزه با آفات و بیماری‌ها را از اقدامات نجام شده برای مقابله با پدیده زرد شدن برگ درختان بیان و اضافه کرد: در ۱۰ تا ۱۵ سال گذشته به دلیل اینکه بسیاری از درختان به ویژه چنار‌های شهر آسیب دیده بودند، بستر مناسبی نداشتند و یا تغذیه آن‌ها کافی نبود، دچار خواب تابستانه می‌شدند.

مرتضایی نژاد گفت:، اما از سه سال پیش با تقویت خاک و بسترسازی درختان چنار، تغییر روش‌های تغذیه و استفاده از کود‌های مختلف، این وضع بهبود یافت.

او افزود: یکی از نگرانی‌های دیگر برای فضای سبز افزایش آلاینده‌های زیست محیطی است که خود را در کاهش شدید تعداد روز‌های دارای هوای پاک در اصفهان نشان می‌دهد.

خشکسالی و تغییر اقلیم بحرانی است که گریبان منطقه وسیعی از کشور و تقریبا کل استان اصفهان را گرفته است. رفع این بحران نیازمند نگاه و عزمی ملی و تدوین و اجرای برنامه‌ای همه جانبه نگر است. امروز در گوشه گوشه استان اصفهان پیامد‌های ناشی از خشکی زاینده رود و کاهش سطح آب‌های زیرزمینی به اشکال مختلف خود را نشان می‌دهد.

گزارش از کیانا گودرزی
انتهی پیام/ی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.