شانه‌ساز گفت: وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو مجموعه‌هایی هستند که تمام کالا‌های وارداتی سلامت محور را لیبل گذاری کرده اند.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، محمدرضا شانه ساز معاون غذا و داروی وزارت بهداشت و دهقانی‌نیا سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز امشب ۱۵ شهریور ماه با حضور در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری به بررسی نشت دارو پرداختند.

معاون غذا و داروی وزارت بهداشت با اشاره به اینکه خیلی از ناهمواری‌ها هموار شده است، گفت: وزارت بهداشت و حوزه سازمان غذا و دارو به عنوان بخش تخصصی می‌تواند ادعا کند که تنها مجموعه‌ای است که تمام کالا‌های وارداتی سلامت محور را لیبل گذاری کرده است.

او با اشاره به اینکه کالا‌های وارداتی به صورت لیبل گذاری شده در اختیار مصرف کننده قرار می‌گیرد، افزود: از سال ۹۲ تا آخر سال ۹۷ حدود ۴ میلیارد واحد برچسب گذاری شده است، سال ۹۸ و ۹۹ که مصادف با تحریم و کرونا بود در حوزه وزارت بهداشت ۴ میلیارد واحد برچسب‌گذاری انجام شده است.

شانه ساز با اشاره به اینکه سامانه تیتک در دسترس است و داروخانه آن را دنبال می‌کنند، بیان کرد: ۶۰۰ قلم دارو از سامانه تیتک تا استعلام نشود بیمه مبالغ را پرداخت نمی‌کند.

رئیس سازمان غذا و دارو با اشاره به اینکه در بحث نسخه الکترونیک مسئولیت خاصی ندارم افزود: درمانگران ما در حوزه بخش خصوصی به دلیل اینکه بخش عمده‌ای از ارتباطات کاریشان غیر از سامانه بیمه است راهکار‌های جدیدی برای همراه کردن آن‌ها وجود ندارد.

او با اشاره به اینکه در طی سالیان گذشته تلاش کردیم تا زیرساخت‌های لازم را ایجاد کنیم که خوشبختانه انجام شده است، گفت: زیرساخت‌ها برای اجرای سامانه تی تک ایجاد شده است و مطابق الزامات قانونی چند ده هزار شرکت را در این چارچوب قرار دادیم.

شانه ساز با اشاره به اینکه بخش خصوصی با تمام مشکلات برچسب گذاری را شروع کرده اند، تصریح کرد: الان زمان بهره‌برداری از این سامانه است، به طوری که ۶۰۰ قلم شامل ۹۰ درصد گردش مالی بیمه‌ها می‌شود، لذا با تعارضات سامانه اجرایی نمی‌شود، معاونت‌های وزارت بهداشت در حوزه کرونا درگیر هستند، با پیگیری‌های ستاد به عنوان متولی قانونی به دنبال اجرای دقیق سامانه تی تک هستیم.

رئیس سازمان غذا و دارو بیان کرد: در مدت دو سال ۲۹۵ درصد شناسه گذاری و برچسب گذاری رشد داشته است، ولی دامنه کار وسیع است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.