خشکسالی پناهگاه حیات وحش مهاباد را به چالش کشاند

رئیس اداره حفاظت محیط زیست مهاباد گفت: ۲ تالاب «قوپی بابا علی» و «قره قشلاق» مهاباد به طور کامل خشک شدند.

فاروق سخنور رئیس اداره حفاظت محیط زیست مهاباد در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مهاباد،  اظهار کرد: متأسفانه امسال به دلیل کمبود منابع آبی، خشکسالی و عدم تأمین حق آبه مورد نیاز ۲ تالاب «قوپی بابا علی» و «قره قشلاق» مهاباد آبگیری نشده و خشک شده‌اند.

سخنور با بیان اینکه تالاب «قوپی بابا علی» دائمی و «قره قشلاق» فصلی بوده، افزود: تالاب‌های فصلی از طریق نزولات جوی در زمستان و بهار آبگیری می‌شوند و تالاب‌های دائمی فقط ۳۰ درصد آبگیری شده اند.

وی با اشاره به اینکه تالاب «قوپی بابا علی» مهاباد یکی از تالاب‌های بین‌المللی این شهرستان است، اضافه کرد: این تالاب دارای دیپلم افتخار از سازمان ملل متحد "یونسکو" است و در فصل‌هایی که دارای آب است، پرندگانی نظیر اردک سرسبز، سرحنایی، آنقوت، انواع غاز وحشی و تنجه در آن زیست می‌کنند.

این مقام مسئول با بیان اینکه تالاب‌ها در تعادل اکولوژیک محیط نقش بسیار مهمی دارند، اذعان کرد: زمانی که تالاب از بین می‌رود رطوبت نسبی هوا در آن منطقه تغییر می‌کند و باعث می‌شود که هوا روبه خشک شدن برود.

سخنور تصریح کرد: تالاب‌ها زیستگاه انواع مختلفی از جانوران شامل ماهی‌ها، خزندگان مختلف، دوزیستان، پرندگان و پستانداران هستند.

وی بیان کرد: همچنین نیزار‌های تالاب مانند بادشکن عمل می‌کنند و در هنگام طوفان و وزش باد نیزار‌ها جلوی سرعت باد را می‌گیرند و موجب می‌شوند این باد‌ها و طوفان‌ها خسارت به دنبال نداشته باشند.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست مهاباد گفت: وجود تالاب‌های کانی‌برازان، قوپی باباعلی، حسن‌خان، گروس، داشخانه و قره‌قشلاق، این شهرستان را به یکی از زیستگاه‌های اصلی پرندگان در آذربایجان‌غربی تبدیل کرده‌است.

آذربایجان غربی ۴۰ تالاب دارد که ۱۴ تالاب دائمی و ۲۶ تالاب فصلی هستند و به علت بارش خوب باران در سال‌های گذشته اغلب این تالاب‌ها حتی در تابستان هم پر آب بودند.

انتهای پیام / س خ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.