رئیس اداره حفاظت محیط زیست مهاباد گفت: بارندگی‌های اخیر تالاب بین المللی "قوپی بابا علی" مهاباد را تا ۵۰ درصد احیا کرد.

فاروق سخنور رئیس اداره حفاظت محیط زیست مهاباد در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مهاباد، اظهار کرد: بر اثر بارش‌های مناسب پاییزه و زمستانه بیش از ۵۰ درصد از مساحت ۱۲۰۰ هکتاری تالاب بین المللی «قوپی باباعلی» این شهرستان آبگیری شده و زمینه ورود پرندگان مهاجر به این تالاب فراهم شده است.

سخنور با اعلام اینکه پس از آبگیری با ورود اولین دسته از پرندگان ۵۰۰ بال پرنده مهاجر وارد این تالاب شده، افزود: این تالاب با ویژگی‌های طبیعی و پرندگان خاص خود یکی از بهترین زیستگاه‌های مهم پرندگان آبزی و کنارآبزی و از تالاب‌های مهم این منطقه محسوب می‌شود که در کنوانسیون رامسر به ثبت رسیده است.


بیشتر بخوانید


او اضافه کرد: این تالاب دارای دیپلم افتخار از سازمان ملل متحد «یونسکو» است و پرندگانی نظیر اردک سرسبز، حنایی، آنقوت، انواع غاز وحشی و تنجه در آن زیست می‌کنند.

این مقام مسئول اذعان کرد: با توجه به اینکه این تالاب در کریدور مهاجرت پاییزی پرندگان قرار دارد در صورت احیا و تخصیص حق‌آبه به آن در فصل پاییز میزبان کُلُنی چند صدتایی از پرندگان مهاجر و بومی آبزی و کنارآبزی خواهد بود.

لبخند دوباره زندگی به تالاب بین المللی

رئیس اداره حفاظت محیط زیست مهاباد گفت: وجود تالاب‌های کانی‌برازان، قوپی باباعلی، حسن‌خان، گروس، داشخانه و قره‌قشلاق، این شهرستان را به یکی از زیستگاه‌های اصلی پرندگان در آذربایجان‌غربی تبدیل کرده‌است.

تالاب بین‌المللی قوپی باباعلی مهاباد در ۳۰ کیلومتری شمال شرقی این شهر و مسیر جاده مهاباد به میاندوآب و در نزدیکی روستایی به همین نام واقع شده است.

انتهای پیام / س خ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.