معاون فنی و اداری جهادکشاورزی گناباد گفت: با توجه به کمبود و گرانی نهاده‌های دامی، گیاه خارشتر بهترین جایگزین نهاده‌های دامی در شرایط خشکسالی گناباد به شمار می‌رود.

علیرضا ودیعی معاون فنی مدیریت جهاد کشاورزی گناباد در گفت و گو با خبرنگار به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، گفت: در حال حاضر خارشتر با ارزش غذایی مناسب در بیابان‌های مرکزی کشور و منطقه خراسان رضوی به خوبی رشد می‌کند و با ترکیبات شیمیایی موثری که دارد می‌تواند جایگزین خوبی در فصل خشکسالی برای دام باشد.


او افزود: یکی از فوائد مهم گیاه خارشتر تامین علوفه مورد نیاز برای دام است و ترکیبات موجود در این گیاه به راحتی توسط دام قابل هضم است و در نهایت شیر و گوشت تولیدی از این دام‌ها دارای ارزش غذایی بالاتری است.


معاون فنی مدیریت جهاد کشاورزی گناباد ادامه داد: پیش بینی می‌شود از سطح دو هزار هکتار از اراضی دیم و آبی شهرستان گناباد، ۱۰ هزار تن خارشتر به عنوان نهاد دامی برداشت شود.

 ودیعی بیان کرد: در طی دو سال گذشته با توجه به سیاست‌های سازمانی، اقدام به توسعه کشت و اجرایی کردن این گیاه کردیم و الان حدود پنج هکتار در سطح شهرستان به صورت زراعی کشت شده است که به دنبال توسعه آن هستیم.

او تصریح کرد: در مطالعاتی که انجام شده است ارزش غذایی خارشتر مابین کاه گندم و یونجه قرار دارد و پروتئین آن حدود ۱۰ درصد است؛ مطالعات خوبی نیز در تحقیقات تغذیه دام در استان انجام شده است که در حال حضر دامداران هم استقبال خوبی از این محصول در تغذیه دام خود دارند.

انتهای پیام: ح. ت

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.