طرح اولیه "سند راهبردی صنعت لوازم خانگی" خبر از انحصار در بازار صنعت لوازم خانگی می‌دهد.

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با توجه به طرح اولیه "سند راهبردی صنعت لوازم خانگی" گفته می‌شود که قرار است در برنامه هفتم توسعه نیز واردات لوازم خانگی همچنان ممنوع باقی بماند و تولید این محصولات به دست بنگاه‌های بزرگ اقتصادی بیفتد. در واقع این صنعت مانند صنعت خودرو، انحصاری خواهد شد، اما سوال اینجاست که آیا با اجرای این طرح برای صنعت خودرو شاهد پیشرفتی بودیم؟! سوال اینجاست که آیا مشکل کمبود کمی و کیفی برخی از کالاها در کشور، مربوط به بازار انحصاری و ممنوعیت‌های واردات  یا نداشتن برنامه‌ای برای مدیریت و پیشرفت صنایع است؟!

بازار انحصاری، رشد کمی دارد اما کیفی خیر

بابک صدرایی کارشناس خودرو در گفت و گو با خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی باشگاه خبرنگاران جوان، در خصوص انحصاری بودن بازار خودرو و تاثیر آن بر روی کیفیت و کمیت خودروها، گفت: در هیچ جای دنیا انحصاری کردن باعث رشد کیفیت نمی‌‌شود و تنها چیزی که می‌توان از این نوع بازار انتظار داشت، رشد کمی کالاهاست. در بازار خودرو نیز تولیدات خود را افزایش دادیم اما کیفیت مد نظر را در این صنعت مشاهده نمی‌کنیم.

او در ادامه با اشاره به طرح اولیه انحصاری شدن بازار لوازم خانگی با توجه به شرایطی که برای صنعت خودرو در این بازار به وجود آمده، توضیح داد: هر زمان که بازار انحصاری شود، رشدی صورت نمی‌گیرد؛ چه در صنعت خودرو باشد و چه در لوازم خانگی.

کارشناس خودرو بیان کرد: انحصار دو نوع دارد؛ مثلا در صنعت خودرو، فقط دو شرکت می‌توانند تولید داشته باشند، اما زمانی دیگر مشاهده می‌شود که برای تولید لوازم خانگی ۲۰ شرکت را در نظر گرفته‌اند، که در نوع دوم باز هم رقابت نسبی ایجاد می‌شود، ولی در نوع اول، رقابت زیادی صورت نگرفته و آن صنعت پیشرفت چندانی نخواهد کرد.

صدرایی اظهار کرد: بررسی کشورهای پیشرفته یا حتی متوسط جهان نشان می دهد که در تمامی کشور‌ها، بازار در تمامی کشورها آزاد است و بازار انحصاری در آن‌ها معنایی ندارد.

او ادامه داد: آزاد بودن بازار و به تبعیت از آن، ورود به بازار جهانی، سبب می شود تا کالاهای تولیدکنندگان در بازار شناخته شود و با تعداد بالا به فروش برسد.

مشکل، نبود برنامه جامع است نه ممنوعیت ورود کالا به کشور

سعید باستانی، سخنگوی سابق کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی نیز در گفت و گو با خبرنگار گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، در رابطه با طرح اولیه "سند راهبردی صنعت لوازم خانگی" و احتمال ممنوعیت دوباره لوازم خانگی پس از پایان برنامه ششم توسعه، گفت: در سیاست گذاری در رابطه با یک کالا، باید یک بسته اقتصادی نوشته شود. محدودیت واردات در یک زمان مشخص، ممکن است بخشی از این بسته اقتصادی باشد، اما این موضوع باید منوط به آن باشد که این بسته، کامل ارائه شود تا بتوانیم یک کالا را تبدیل به یک کالای مناسب، رقابت پذیر، صادرات محور و با هزینه مناسب کنیم.

او ادامه داد: این بسته اقتصادی باید شامل چند مورد باشد؛ یکی از موارد مهم آن، حمایت دولت از تولید کننده و مصرف کننده است که بخشی از آن مربوط به ممنوع کردن واردات به نفع تولیدکنندگان است. مثلا وقتی قرار است تولیداتی راه بیفتد، دولت ممکن است بسته به صنعتی که انتخاب شده، زمانی را برای ممنوعیت واردات آن به کشور در نظر بگیرد. در چنین شرایطی در طول زمان ممنوعیت، صنایع داخلی باید کالاهایشان را به کیفیت بالا برسانند و تولیداتشان را بالا ببرند؛ در ضمن باید هر ۶ ماه یک بار، این صنایع را بررسی کرد تا مشخص شود پیشرفتی داشته اند یا خیر. در این شرایط صادرات امکان پذیر می‌شود.

باستانی درباره یکی از مواردی که وزارت صمت به آن کم توجهی می‌کند، توضیح داد: اگر ما تمام بنگاه‌های تولیدی موتور سیکلت ساز ایران را باهم جمع کنیم، به اندازه یک موتور سیکلت ساز چینی تولید ندارند. برای اینکه از این اتفاق جلوگیری شود، نیازمند تهیه یک برنامه پیشران اقتصادی هستیم. مثلا می‌توانیم این برنامه پیشران را برای صنعت لوازم خانگی در نظر بگیریم، اما وزارت صمت توجه کمی به این موضوع دارد.

او ادامه داد: وجود ۷۰ شرکت تولیدی یخچال در صنعت لوازم خانگی، امکان پذیر نیست. کره جنوبی با محصولات ال جی و دِوو تعداد مقاصد صادراتی خود را ارتقاء داده و وضعیت خوبی را برای اقتصاد این کشور به وجود آورده است.

باستانی بیان کرد: کارخانه‌های کوچک و پراکنده نمی‌توانند در بازار جهانی جایی داشته باشند، بنابراین باید صنعت لوازم خانگی در دست چند شرکت بزرگ قرار بگیرد و از سمت دولت حمایت شود تا بتواند هم از لحاط کیفی و هم کمّی رشد داشته باشد.

باستانی درباره ممنوعیت واردات برخی کالا‌ها به ایران نیز، گفت: اشکال مربوط به ممنوعیت کالا نیست بلکه به نبود یک برنامه جامع ارتباط دارد. اگر چنین برنامه‌ای برای یک صنعت وجود داشته باشد، آن صنعت رشد خواهد کرد، به طور مثال، وزارت صمت می‌تواند به فعالان آن صنعت اعلام کند که برای بازه زمانی خاصی، واردات محصولات مرتبط با آن صنعت را ممنوع می‌کند به شرط آن که، آن‌ها نیز از ضوابط خاصی پیگیری کنند تا محصولاتشان قابلیت رقابت در بازار جهانی را پیدا کند.

طبق این گزارش؛ بین کارشناسان درباره انحصاری شدن بازار برخی کالاها، اختلاف نظر وجود دارد، اما چیزی که اغلب کارشناسان به آن اشاره دارند، نداشتن نظارت صحیح برای بهبود کیفیت پس از اجرای طرح انحصاری شدن آن کالا در کشور است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴۶
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۱۴ ۲۳ شهريور ۱۴۰۰
در بحث تجارت آزاد در دنیا چیزی به نام ممنوعیت واردات وجود ندارد در غیر این صورت باید شاهد افزایش قیمت ها و کاهش کیفیت باشیم در ضمن تولیدکننده باید به فکر صادرات کالای تولیدی خود باشد آن هم در بازارهای بین المللی رده بالا تا ارزش کالا به لحاظ قیمت و کیفیت محک بخورد نه در انحصار یعنی چیزی که علم اقتصاد می گوید تا پیشرفت حاصل شود . با تشکر
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۵ ۲۳ شهريور ۱۴۰۰
هر جا جلو واردات گرفته شد هم انحصار ایجاد شد هم کیفیت پائین آمد وبدتراز آن گران شد مثل خودرو وخیلی از اقلام دیگر وحالا لوازم خانگی نمیدونم چرا هر وزیری میاد دنبال رضایت سرمایه دار هست تا ملت
Iran (Islamic Republic of)
مهدی
۰۸:۲۶ ۲۳ شهريور ۱۴۰۰
سلام ارزش پول ایران کمترین ارزش پولی دنیا است و قطعا هر هزینه در ایران بشه از نظر جهانی کمترین هزینه است و راحت باید با محصولات خارجی رقابت کند پس چرا محصولات خارجی با قیمت پایین تر به دست مردم می رسه !!!!!!
Iran (Islamic Republic of)
Kh.d
۲۳:۴۹ ۲۲ شهريور ۱۴۰۰
بسمه تعالی. وای بر مدیر و ملتی که از تجربه و عبرتها درس نگیرد یا مدیر از ادامه آن مسیر سود می برد و یا ملت اهمیتی ندارد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۲۷ ۲۲ شهريور ۱۴۰۰
ای تولید کنندگان قسمتان میدهم. لوازم تولیداتتون راو باکیفیت و استاندار بسازید .ایرانی دوست دارد از تولیدات ایران استفاده کن.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۵۸ ۲۲ شهريور ۱۴۰۰
دولت مردان باید برنا مه انحصاری خودرو ولوازم خانگی را از دست فرصت طلب ها بگیرد واردت آزاد شود تا تولید کنندگان داخلی کیفیت کالای خود را بالا ببرند وادعای رقابت کنند نه اینکه یه مشت کالای بنجل باقیمت سرسام آور بفرو شند به مردم بیچاره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۴۷ ۲۲ شهريور ۱۴۰۰
هروقت درهای یک کشور به روی تنوع اجناس دنیا بسته بشه و تولید کننده داخلی خودش را شرکت کننده ی مسابقه ای ببیند که هیچ رقیبی ندارد شاهده افته کیفیت و فساد خواهیم بود. تولید کننده داخلی نباید اجناسه خودش را با زور به مصرف کننده تحمیل کنه و تلاشی برای بهبوده محصولاتش نکنه.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۲۵ ۲۲ شهريور ۱۴۰۰
باز وزیر صنعت جدید همون روال دولتهای پیش را گرفته انحصار کامل بدون واردات باز مهلت به شرکتهای خودروسازی متاسفانه مردم همش باید منتظر وعده و وعید باشند به نظرم وزیر صنعت نمیتونه کارشا به خوبی انجام بده میخواند خودرو با کیفیتی پایین و قیمتی بالا تحویل مردم بدند منکه هیج امیدی به تغیر نمیبینم چون اراده این کار اصلا وجود نداره نفوذ بسیار زیادی در شرکتهای خودرو یاز هست که اصلا نمیزاره کسی راجب حتی قیمت و کیفیت حرف بزنند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۵۸ ۲۲ شهريور ۱۴۰۰
بزرگترین اشتباه این است که به جای حمایت از قطعه ساز از مونتاژ کار حمایت شده است. با حمایت از قطعه ساز میتوانیم صادرات موفقی هم داشته باشیم.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۵۶ ۲۲ شهريور ۱۴۰۰
من که لوازم خونگی رو با سلام صلوات رو پا نگه داشتم .اگه خدای نکرده یخچال ی تلوزیونم خراب بشه با حقوق کارگری کار گر شهرداری خرم اباد که3 ماه یک بار حقوق میدن چطور ممکنه بتونم دوباره تلوزیون بخرم .30 ملیون یا خدا یکم به فکر مردم باشید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۵۴ ۲۲ شهريور ۱۴۰۰
یه جوری میگین سرنوشت لوازم خانگی شبیه خودرو میشه که انگار پراید را کردن ۵میلیون صدرحمت به روحانی پراید ۲۰۰میلیونی را هم چند روز دیگه خواهین دید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۵۴ ۲۲ شهريور ۱۴۰۰
انداختنمون تو ی زندان و میگن به زور از محصولات ما استفاده کن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۴۷ ۲۲ شهريور ۱۴۰۰
تا زمانی که آقازادهها صاحب شرکتهای تولید لوازم بنجل خانگی سودشان را بردند برمیگردند به واردات به شرط اینکه مثل صادرات پسته فقط خودشان واردات داشته باشند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۳۴ ۲۲ شهريور ۱۴۰۰
نمیدونم چرا ما باید خودمونو‌گول بزنیم تمام قطعات دو برند شبیه سامسونگ و ال جی وارداتی است ،مثلا در خودرو برید با دوتا شرکت مثل میتسوبیشی و سوزوکی و اوپل مذاکره کنید بیان اینجا کارخانه بزنن از خداشونه سه برابر این افراد میرن سر کار اوضاع شون خرابه نه بخاطر اینکه کیفیت بخاطر رقابت شدید در جهان ، فقط ایران بفروشن از ورشکستگی در میان ، تازه ژاپنی ها کم کم تکنولوژی ام میدن نه مثل اون دوتا فرانسوی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۳۲ ۲۲ شهريور ۱۴۰۰
برای قطعات کامپیوتر چه غلطی میخواهید بکنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۳۱ ۲۲ شهريور ۱۴۰۰
به افغانستان دوم خوش امدید.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۲۹ ۲۲ شهريور ۱۴۰۰
از این گزارش اینجور استنباط میشه که فضا میخواد بازشه برا محصولات کره ای چون همچون از انحصار حرف زده میشه انگار تا چند سال پیش بازار ایران تو دست شرکتهای کره ای نبوده تا اونها از ایران رفتند کمی بازار شرکتهای ایرانی رونق گرفت قبول دارم اگه مثل تولید خودرو مدیرت درست و با برنامه نداشته باشیم بی حساب و کتاب کار کنیم کار سخت میشه اما بهتره مدیرتا درست کنیم و با حساب و کتاب شرکتها را اموزش وراهنمایی و وموظف به خدمات پس از فروش و مشتری مداری اولویت دار تو حیطه شرکت خودشون کنیم تا شرکت ایرانی بازار ایرانی داشته باشه و ایرانی هم ایرانی بخره . کار خودمونا درست کنیم بهتر است تا بازارمون تحت فشار و بهانه حرفهای کلیشه ای بازار انحصاری تو دست کره ایها بندازیم . خودرو هم همین برنامه را داریم انحصار بی حساب و کتاب. وگرنه کره ای ها انحصار ندارند اما مردمشون کره ای میخرند .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۲۷ ۲۲ شهريور ۱۴۰۰
چرت=پرت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۲۶ ۲۲ شهريور ۱۴۰۰
الان یه سوال الان سوئد و کانادا و اسپانیا و پرتغال و‌..حتما باید هم یخچال و‌تلویزبون و جارو برقی تولید کنند ؟‌ول کنید بابا مردمم نمیفهم هدف فقط کسب سود است در شرایط انحصار ، هر کدوم یدونه دوتا برند دارن جهانی سالهاست پابرجاست ، سی تا کارخونه لوازم خونگی اینجاست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۱۰ ۲۲ شهريور ۱۴۰۰
انحصار، بنجل سازی، گران فروشی، نبودن رقابت و مافیاییگری
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۲۳ ۲۳ شهريور ۱۴۰۰
توليدکنندگان ایرانی بویی از انسانیت نبرده اند
همان بهتر که ورشکست بشوند و از بین بروند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۰۸ ۲۲ شهريور ۱۴۰۰
کشورهای دیگه ازتولیدلولزم خانگی خوداطمینان دارندبخاطرهمین واردات رو آزاد گذاشتن ولی کشورمابخاطرکیفیت کم وقیمت بالا اگه واردات ازادبشه لوازم خانگی خارجی خریدارش بیشترمیشه ولولزم کم کیفیت ایرانی ورشکسته میشود.
Iran (Islamic Republic of)
سهند
۲۱:۰۳ ۲۲ شهريور ۱۴۰۰
باید خیلی مواظب بود تولیدات صنعتی از سیاست حمایت از تولید داخلی مشور سو استفاد نکنن که میکنن کیفیت.... داخلی بسیار پایین است از لحاظ قیمت هم سایه بسایه کالاهای خارجی حرکت میکند! اگر امروز بخاطر گرانی دلا ی جنس خارجی 80 درصد گران شود فردا مشابه داخلی ان 75 درصد گران میشه!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۰۲ ۲۲ شهريور ۱۴۰۰
جهت حمایت از تولید داخلی واردات ممنوع شد کارخانه های داخلی هم از لحاظ قیمت و کیفیت پایین مردم را نقره داغ کردن آیا این هست حمایت از تولید داخلی ؟؟؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۵۸ ۲۲ شهريور ۱۴۰۰
بمیرم هم جنس بی کیفیت ایرانی رو که ضمن دزدی از کار و کیفیت قطعات قیمتها رو هم چندین برابر کردن نمیخرم.
انحصار باعث میشه اونا خون مردم رو توی شیشه کنند و محصولات بی‌کیفیتشون رو به قیمت خون و به زور وامهای بانکی به مردم تحمیل کنند.
بیچاره اونایی که مجبورن بخرن!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۵۶ ۲۲ شهريور ۱۴۰۰
بعد مث خودرو باید قرع کشی بشه !!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۴۲ ۲۲ شهريور ۱۴۰۰
هیچ کسی دلش نمی‌خواهد که کشورش وابسته به دیگران باشد در هیچ زمینه و کالا و هیچ چیزی اما اکر قرار باشد که دولت وقانون و مصرف کننده همه به فکر تولید تولید کننده داخلی باشند ولی تولید کنندگان فقط وفقط به فکر سود وجیب خودشان باشند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۳۸ ۲۲ شهريور ۱۴۰۰
تصمیمی بی نهایت غلط...کسایی که دنبال این برنامه اند خائن هستند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۲۱ ۲۲ شهريور ۱۴۰۰
کارخانه های لوازم خانگی در ایران حد اکثر بعد از کسر هزینه ها از حقوق گرفته تا مالیات آب برق گاز تلفن حق بیمه نهایتا 10الی20درصد روی جنس هایشان باید بکشند نه 200تا1000درصد
Iran (Islamic Republic of)
مهدی
۲۰:۱۴ ۲۲ شهريور ۱۴۰۰
اوضاع به این شکل بره جلو،
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۱۰ ۲۲ شهريور ۱۴۰۰
واقعیت اینه که از اول هم هیچ برنامه ای برای خودکفائی در زمینه تولید لوازم خانگی نبود.اولا شرکتهای کره ای مثل ال جی و سامسونگ به دلیل ترس از تحریمهای آمریکا خودشون رفتن و ما بیرونشون نکردیم .ثانیا بخاطر مشکلات ارزی کشور تمایلی برای واردات نداشتیم.کیه که ندونه همین الان هم شرکتهای داخلی تولید کننده یا دارند کاملا مونتاژ قطعات چینی و کره ای رو میکنن و به اسم محصول ایرانی میفروشن و یا حداقل قطعات اصلی و حساس لوازم خانگی که تولید میکنن چینی و کره ایه. تا زمانی که شرکتهای ایرانی صادرات محور نباشن و توان رقابت با رقیبان خارجی رو نداشته باشن تولید محصول با کیفیت و قیمت مناسب تو هر زمینه ای از جمله لوازم خانگی ممکن نیست.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۵۷ ۲۲ شهريور ۱۴۰۰
بزارید حداقل لوازم خونمون رو خودمون انتخاب کنیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۵۶ ۲۲ شهريور ۱۴۰۰
همونطور ک با انحصار خودرو گند زدند به بازار و زندگی مردم با انحصار لوازم خاگی هم گند میزنن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۵۴ ۲۲ شهريور ۱۴۰۰
مگه نشده

فقط مونده برای خرید ماشین لباس شویی و جارو برقی قرعه کشی کنن دیگه اونم با کارت ملی چه اشکالی داره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۰۷ ۲۲ شهريور ۱۴۰۰
کیفیت چیزی عجیبی ست ....
مردم ما سالهاست با این واژه بیگانه هستند ....
مردم ما سالهاست کالای بی کیفیت میخرند ....
مردم ما سالهاست کالای بی کیفیت به قیمت کالای با کیفیت میخرند ...
مردم ما سالهاست وعده سر خرمن میشنوند ....
مردم ما سالهاست به اسم حمایت از تولید ملی کالای بی کیفیت میخرند....
مردم ما.........
مردم ما...............
مردم ما...................
حیف از این مردم که خونشان برای این کشور میجوشد و غیرتشان اجازه دست درازی به ذره خاک این میهن را نمیدهد و حیف از این مسئولین بی لیاقت که فقط فقط وعده میدهند تا پستی بگیرند و دولتی بگذرانند و بروند و باز هم این مردم بیچاره که چاره ای جز صبر ندارند و میگوییند انشاالله بهتر میشود ...
ولی تا کی میشود همه چیز را به باد سپرد
ای مسئولی که اجازه میدهی به اسم حمایت از تولید ملی حماقت از تولید ملی انجام شود ای مسئولی که محصولات بی کیفیت دست مردم میدهی مردمی که تمام پس اندازشان با وام چنصد درصدی جمع میکنن تا یک یخچال یک تلوزیون یا یک ماشین لباسشویی بخرند ولی تا یک سال دوام نکند ....
Iran (Islamic Republic of)
حسین
۱۷:۲۷ ۲۲ شهريور ۱۴۰۰
با ایجاد انحصار نه تنها کمکی به صنعت نمیشه بلکه باعث نابودی صنعت و افزایش نارضایتی مردم میشه دقیقا مثل خودرو.آدم عاقل از یک سوراخ دوبار گزیده نمیشه.
Iran (Islamic Republic of)
مجید
۲۱:۱۱ ۲۲ شهريور ۱۴۰۰
اگه کیفیت لوازم رو ببرندبالا مردم ایرانی میخرندولی اگه کیفیتی نداشته باشه وقیمتش هم بالاباشه خب مردم جنس خوب میخرند نه بی کیفیت وانحصاری ایرانی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۱۸ ۲۲ شهريور ۱۴۰۰
دولت بجای اینکه انحصار رو برداره داره همه چیز رو انحصاری میکنه
Iran (Islamic Republic of)
قنبر
۱۷:۱۶ ۲۲ شهريور ۱۴۰۰
نمایندگان مجلس شورای اسلامی موافق ورود تولیدکنندگان لوازم خانگی درایران نیستند درست است درایران چندین تولید کننده لوازم خانگی وجود دارد ودارن یخچال تولید می کنند.چه کسی گفته تولید کنندگان داخلی ایران بدنه یخچال وقطعات داخل یخچال را تولید می کنند؟؟همین حالا اگر تولیدکنندگان داخلی قطعات را ازکره وژاپن وچین وارد نکنند قادر نخواهند بود یخچال تولید کنند.در واقع خودروسازی.وتولیدکنندگتن لوازم خانگی همه مونتاژکار هستند نه تولیدکننده.اگر نماینده شرکت های تولید کننده قطعات کره ای وچینی یعنی سامسونگ وال جی وارد ایران شوند مطمئن باشید ساخت یخچال خیلی ارزانتر از مونتاژ کاری شرکت های ایرانی درمیاد.حتی پژو فرانسه.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۰۰ ۲۲ شهريور ۱۴۰۰
تو این ۴۳ سال سالانه همه چیز گران میشد اما تو این ده سال اخر شده ساعتی .سال ۵۶ یک یخچال ۱۲ فوت امریکایی خریدم ۱۸۰۰ هزار تومان وتا سال ۸۵ همچنان سالم وکار می کرد تا این که ان را به سمساری فروختم ۲۰ هزارتومان ویک یخچال توشیبا ژاپن خریدم
Iran (Islamic Republic of)
علي
۱۶:۵۹ ۲۲ شهريور ۱۴۰۰
چندوقت پيش همين سايت باشگاه خبرنگاران جوان در مورد سطح بندي شركت هاي خدمات پس از فروش خودرو در آمريكا خبري رو منتشر كرد كه در اون با كمال تعجب ديدم بالاي 20 برند از مشهورترين خودروسازها از سراسر دنيا وجود داشت ميخوام بگم يعني حتي توي خود آمريكا كه برترين برندهاي خودروسازي وجود دارن باز كمپاني هاي مختلف خودروسازي از سراسر دنيا حضور دارند ..و اين رقابت بين اونها ست كه باعث ميشه مدام خودشونو بالا بكشن نه مثل ايران كه كلا ميگيم در رو ببندين خودمون توليد ميكنيم ..بدون وجود رقيب به هيج جا نميرسيم اين درسيه كه همه كشور ها بهش رسيدن
Sweden
453
۱۶:۵۰ ۲۲ شهريور ۱۴۰۰
نه باعث گسترش شدید قاچاق میشه و برای همیشه تصویر مردم از محصول ایرانی یه جنس بی کیفیت و به درد نخور تثبیت خواهد شد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۱۶ ۲۲ شهريور ۱۴۰۰
خب کیفیت روببرن بالا که مثل کشورهای دیگه ترسی از واردات لوازم خانگی نداشته باشند. هم کیفیت پایین باشه هم قیمت بالا اینکه به سودتولیدکننده هست که خیالش راحته رقیبی نداره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۳۶ ۲۲ شهريور ۱۴۰۰
آقایان مسولین دیوار دور کشور جمع کنید چهل سال این وضع خودرو کشور است این وضع لوازم خانگی این وضع مواد غذایی تورم راند فساد سوداگری غارت یک عده‌ای که منافع دارد پول ملی نابود شد نود درصد مردم رفتن زیر فقر کشوری که هنوز بوجه شفات ندارد بعد چهل چه رشتی کرده مکر چقدر حقوق بگیر داریم به داد کشور اقتصاد نود درصد مردم برسید افغانستان عراق وضع مردم اقتصادشان بهتر است اشتغال با این وضع درست می شود تعرفه کم کنید واردات را آزاد کنید بگزارید این فساد راند سوداگری از این اقتصاد جمع شود بزارید مردم آرامش نفس بکشتند بس کنید کاری که نمی توانید انجام دهید با شعار درست نمی شود چقدر حقوق مصرف کننده با آید غارت شود این حقوق بشر است هر روز گرانی ناحق هیچ کس پاسخگو نیست مشکل کشور داخلی نه تحریم روسیه چین خیلی کشورها تحریم است این وضع دارنند بس کنید از این روشها ظلم تا که
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۱۲ ۲۲ شهريور ۱۴۰۰
بزارید لوازم خونمون حداقل خارجی درست حسابی باشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۳۶ ۲۲ شهريور ۱۴۰۰
بونجول چینی
آخرین اخبار