جلسه بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت در مجلس برگزار شد و برنامه‌های او مورد نقد و تایید قرار گرفت.

به گزارش خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، صبح امروز (سه شنبه ۲ شهریور ماه) جلسه علنی مجلس شورای اسلامی درخصوص رای اعتماد به وزیران پیشنهادی دولت سیزدهم با حضور ۲۲۳ نفر از نمایندگان برگزار شد.

امروز نوبت به سید رضا فاطمی امین وزیر پیشنهادی صمت رسید تا در فرآیند بررسی رای اعتماد به وزرای پیشنهادی، برنامه او مورد ارزیابی و صلاحیتش تایید شود.

فاطمی امین در برنامه کوتاه مدت خود از مهم‌ترین مسائل اقتصادی کشور در سال ۱۴۰۰ خبر داد که مورد توجه بسیاری از منتقدان و موافقان قرار گرفت. او همچنین برنامه هایی را برای رفع این مشکلات ارائه داد. از جمله این برنامه ها را می توان به افزایش صادرات، تنظیم بازار و رفع موانع تولید اشاره کرد.

او نیز در صحن علنی مجلس اعلام کرد: تورم بیماری مزمن اقتصاد ایران است و درمان آن به 2 تا 3 سال زمان نیاز دارد، در دولت سیزدهم بر این موضوع تاکید شده و تلاش خواهد شد در آینده نزدیک این موضوع ابتدا به نصف تورم سال 99 کاهش یابد و سپس به سمت تک رقمی شدن حرکت کند.

وزیر پیشنهاد صمت درباره از بین بردن فساد در این بخش ادامه داد: با شفاف سازی و اصلاح فرآیندها، فساد، امضاهای طلایی، حیات خلوت ها و رانت ها را از بین خواهم برد، فساد ستیزی یکی از مهم ترین شعارهای دولت سیزدهم است که تجلی آن را در وزارت صمت خواهیم دید.

در ادامه نظرات موافق و مخالف وزیر صنعت، معدن و تجارت را به طور کلی بررسی می‌کنیم.

نماینده موافق وزیر پیشنهادی: پیشنهاد افزایش ارزش افزوده صنعت تا ۶.۹ درصد طی ۴ سال

احمد راستینه هفشجانی نماینده مردم شهرکرد، در موافقت با وزیر پیشنهادی صمت گفت: فاطمی امین از کلی‌گویی و اهداف غیرشفاف که اساسا قابل ارزیابی نیست پرهیز کرده و با این اقدام خود را در مقابل ارزیابی شما نمایندگان ملت قرار داده است.

او در خصوص شجاعت وزیر پیشنهاد صمت توضیح داد: وزیر پیشنهادی صمت در یک اقدام شجاعانه رشد ارزش افزوده صنعت را از ۱.۸ درصد در سال ۹۹ به ۶.۹ درصد در افق ۱۴۰۴ اعلام کرده است.

راستینه درباره برنامه کوتاه مدت وزیر پیشنهادی صمت اظهار کرد: فاطمی امین به درستی مهمترین مسائل اقتصادی ۱۴۰۰ را شناخته و برای آن‌ها برنامه کوتاه مدت ارائه داده است، همه می‌دانیم ۳ مسئله ثبات نرخ ارز، تنظیم بازار و کسری بودجه باید در کوتاه مدت برایش علاجی کرد در غیر این صورت این فریاد‌های ما در دفاع از ملت بی‌فایده خواهد بود.

نماینده مخالف با وزیر پیشنهادی: برنامه های فاطمی امین انشایی است نه اجرایی!

اردشیر مطهری نماینده مردم گرمساردر مخالفت با وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت گفت: برنامه وزیر پیشنهادی انشایی است و نه اجرایی و برنامه کوتاه مدت وی ناامیدکننده است! برنامه‌های تنظیم بازار و رشد صادرات فاطمی امین موهوم است، چرا در برنامه هایتان از میراث منحوس ارز ۴۲۰۰ تومانی نگفته اید و مشخص نیست به چه کالا‌هایی این ارز را اختصاص می‌دهید؟

او ادامه داد: رشد اقتصادی کشور طی ۲۰ سال اخیر، تقریبا صفر بوده و بیشترین تورم بعد از چند کشور در سال ۲۰۲۱ متعلق به ایران است؛ عبور از تورم ۵۰ درصدی را در حالی تجربه می‌کنیم که متوسط نرخ تورم جهانی کمتر از ۴ درصد است.

نماینده مردم گرمسار و آرادان اظهار کرد: وزارتخانه صنعت، معدن و تجارت، موتور محرکه اقتصادی کشور در عرصه تولید و بازار است، لذا وزیری می خواهد که بِبُرَد، بدوزد و تصمیم بگیرد و سرعت عمل و جسارت داشته باشد. به عبارتی مرد میدان باشد.

نماینده موافق وزیر پیشنهادی صمت: فاطمی امین در مقابل شبکه فساد قاطعانه می‌ایستد

خلیل بهروزی فر نماینده مردم فومن و شفت در موافقت با وزیر پیشنهادی صمت اعلام کرد: فاطمی امین دارای روحیه جهادی و فسادستیز است و در مقابل کسانی که در شبکه فساد حضور پیدا کردند، می‌ایستد. لازمه مبارزه با فساد اقتصادی رأی نمایندگان است که وی بتواند با پشتوانه قوی با فساد مبارزه کند.

بهروزی فر با اشاره به اهداف و راهبرد‌های فاطمی امین در برنامه‌های خود افزود: رشد ارزش افزوده صنعت حدود ۶.۲ درصد، رشد ارزش افزوده معدن ۱۰.۵ درصد، رشد ارزش افزوده بازرگانی ۱.۵ درصد، اشتغال ۱۳ میلیون نفر، تولید خودرو ۳ میلیون دستگاه، تولید لوازم خانگی بزرگ ۲۴ میلیون دستگاه، حفاری‌های اکتشافی معادن ۲ میلیون متر، استخراج معادن ۷۰۰ میلیون تن، صادرات غیرنفتی ۷۰.۱ میلیارد دلار، پوشش یکپارچه و رهگیری و ردیابی کالا‌ها ۹۰ درصد از اهداف فاطمی امین است، نتیجه‌گیری اقتصادی به رتبه ۴۰ خواهد رسید.

نماینده موافق وزیر پیشنهادی صمت: فاطمی امین توانایی اجرای اهداف در حوزه صنعت را دارد

محمدحسین فرهنگی نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو  در موافقت با وزیر پیشنهادی صمت گفت: فاطمی امین علاوه بر داشتن قدرت و توان ایده پردازی و روحیه تحول گرایی و مهارت ادراکی که لازمه تصدی وزارت در هر کشوری است، عملکرد اجرایی قابل توجهی در دوران حضور در ریاست جمهوری داشته است.

نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو از پیشینه موفق وزیر پیشنهادی خبر داده و افزود: ایشان یک نموداری از برنامه‌های خود به کمیسیون‌ها ارائه کرد که دارای برنامه‌های زمان بندی شده با اعداد و ارقام است و کاملا مشخص شده که تا پایان ۱۴۰۰ چه اقدامی قرار است صورت بگیرد و همچنین برای افق سال‌های آینده نیز چه برنامه‌هایی مدنظر دارد.

نماینده مخالف وزیر پیشنهادی: به صرف رفاقت به وزرای پیشنهادی رأی ندهید

احسان ارکانی نماینده مردم نیشابور و فیروزه در مخالفت با وزیر پیشنهادی صمت و کسانی که به او رای اعتماد داده اند، گفت: تاکنون می گفتیم مشکل از دولت دوازدهم بوده که مرد میدان عمل نیستند، برنامه ندارند، اهل بده و بستان بوده و پرادعا و کم مایه هستند؛ اکنون ورق برگشته و باید دید در دولت سیزدهم چگونه عمل می کنیم و اگر حجت شرعی و وجدان برای رأی اعتماد ندارید نباید به صرف رفاقت به وزرای پیشنهادی رأی دهید.

اردکانی درباره برنامه و طرح‌های وزیر پیشنهادی توضیح داد: در روز‌های اخیر شاهد افزایش قیمت‌ها به ویژه در حوزه خودرو و لوازم خانگی بوده‌ایم این در حالی است که نمره برنامه‌های فاطمی امین، ۵۵.۵ از ۱۰۰ بوده است و برخی سرفصل‌های برنامه‌ها دارای ابهام است. همچنین برنامه‌هایی که درباره طرح ویژه تولید و عرضه خودرو و ایجاد کانال مالی و بانکی ارائه شد، پشتوانه قابل اجرا نداشته و صرفا یک ایده خام است.

طرح تولید 3 میلیونی خودرو و صادرات یک میلیون آن امکان پذیر نیست

در برنامه کوتاه مدت فاطمی امین، وزیر پیشنهادی صمت درباره تولید ۳ میلیون خودرو در سال و یک میلیون صادرات نوشته شده است. این در حالی است که تولیدات خودرو ایران در سال ۱۳۹۹، ۹۹۱ هزار و ۶۹۲ دستگاه خودرو تولید کردند. به همین منظور با بابک صدرایی کارشناس خودرو مصاحبه کردیم.

بابک صدرایی کارشناس خودرو در گفت و گو با خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی باشگاه خبرنگاران جوان، در خصوص برنامه فاطمی امین درباره تولید ۳ میلیون خودرو و صادرات یک میلیونی آن گفت: چنین چیزی غیر ممکن است. ۳ میلیون خودرو در توان خودروسازان نیست همانطور که می‌دانید ما در تحریم هستیم و پلتفرم‌های داخلی ما برای ۳ یا ۴ دهه قبل است که با کمترین سطح کیفی کار می‌کند. ماشین شاهین یک پلتفرم ۱۰ سال قبل ژاپنی است که یکبار هم چینی‌ها از آن استفاده کردند. تیبا، ساینا، کوئیک و سمند خانواده پژو با پلتفرم ۴ دهه قبل است. آیا با این خودرو‌ها می‌توان صادرات کرد؟

صدرایی ادامه داد: خودروساز‌های چینی که تولیدات زیادی دارند و صادرات آن‌ها به کشور‌های مختلف زیاد است همانطور در ایران به وفور وجود دارد، هنوز صادراتش به یک میلیون در سال نرسیده است. آنوقت ما می‌خواهیم به صادرات یک میلیونی برسیم. 

او درباره خودرو‌های کیفیت ماشین‌های داخلی اظهار کرد: اگر بخواهیم وارد رقابت جهانی شویم باید واردات خودرو آزاد شود تا بتوانیم با خودرو‌های جهانی رقابت کنیم و سطح کیفیت را افزایش دهیم.

صدرایی درباره بالا بردن سطح کیفیت خودرو برای رقابت در بازار جهانی گفت: ما نمی توانیم در رقابت با سایر ماشین‌ها بگوییم که ماشین می سازیم با حداقل‌های ایمنی و بدون امکانات و صادر می‌کنیم. دنیا در حال حاضر بازار رقابتی است اگر کیفیت خودرو‌ها را بالا نبریم کسی از ما خودرو خریداری نمی‌کند. وارد بازار جهانی شدن کیفیت می‌خواهد هیچ کدام از خودروهای تولیدی ما به جز تارا که آن هم مشکلاتی دارد ارزش صادرات ندارد.

سخن پایانی؛ طبق صحبت‌ های ارائه شده در صحن علنی مجلس، حدود ۷۰ درصد از نمایندگان با برنامه وزیر پیشنهادی صمت موافق و ۳۰ درصد با او مخالف هستند. فاطمی امین طرح‌های کارشناسی برای اداره صمت ارائه داده است، اما طبق نظر مخالفان این برنامه‌ها خام است. همانطور که مشاهده شد یکی از برنامه‌هایی که نمی‌توان به آن اکتفا کرد طرح تولید ۳ میلیونی خودرو و صادرات آن است. پس در نتیجه وقتی برخی وعده‌های دور از دسترس داده می‌شود ممکن است در آینده مشکلات زیادی را برای اقتصاد کشور رقم بزند. 

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۴۱ ۰۳ شهريور ۱۴۰۰
به نظرم هیچ کاری غیر ممکن نیست
اولین راه کار اینه که ایران خودور و سایپا با حداکثر توانشون کار کنند و سعی کنند از شرکت های تابع اشون بهتر استفاده کنند. همان طور که مطلع هستید در حال حاضر بالای صد کارخانه زیر مجموعه ایران خودرو با کمتر از نصف توانشون کار می کنند که البته با تعویض مدیریت در این مجموعه بیشترشون به چرخه برگشتند اما هنوز هستند شرکت ها و کارخانه هایی که می توانند با ایران خودرو کار کنند و تولیدات این شرکت رو افزایش بدهند.
راه حل دوم ورود یک شرکت خودروسازی قوی هم رده ایران خودرو و سایپا برای تولید عمده خودرو است. در نظر داشته باشید ما اگر بخواهیم خودرو ساز سوم داشته باشیم که توان تولید بالای 500 هزار در سال را داشته باشد چقدر به هدفمون نزدیک می شویم. در حال حاضر ما توانایی و استعداد راه اندازی این هلدینگ در داخل کشور داریم.
راه اندازی کارخانه های زیر مجموعه در استان ها، شرکت ها و بخصوص مواد اولیه ای که در معادن ما وجود دارد. سرمایه چنین طرح بزرگی رو شرکت شستا می تواند تقبل کند.
البته باید دقت کرد که مدیریت اجرا و راه اندازی این پروژه توسط گروه خاصی مثل مپنا یا قرارگاه انجام گیرد تا سرعت و کیفیت کار به حداکثر برسد.
این پروژه نه تنها تقاضای داخل را جبران می کند بلکه با خود مشاغل زیادی را خواهد آورد که این خود راه حلی برای مشکل بیکاری است. همچنین عملی شدن این پروژه این امکان را به دو خودرو ساز دیگر می دهد که برای بالا بردن کیفیت محصول و خط تولید بیشتر تلاش کنند.
برای همگان
Iran (Islamic Republic of)
احمد رضا
۰۴:۵۸ ۰۳ شهريور ۱۴۰۰
۳ میلیون تولیددد!! واقعاااااا!@@ توی ایران زنوگی میکنید ؟؟؟ برنامه هاتون برای کجاس؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۰۴ ۰۳ شهريور ۱۴۰۰
واقعا یعنی موقع برنامه نوشتن اینا یکم مطالعه نمیکنن که اینجوری برنامه برای خودرو میدن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۴۰ ۰۳ شهريور ۱۴۰۰
خودرو !!!!
منظور چهار چرخ های رده خارجه
آخرین اخبار