بسیاری از کارشناسان و فعالان حوزه مسکن معتقدند قیمت مصالح ساختمانی در رقابت با قیمت مسکن قرار گرفته و ساختمان سازی نیازمند برنامه ریزی جدی است.

به گزارش خبرنگار مسکن گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با توجه به افزایش چشم گیر قیمت مصالح ساختمانی از جمله سیمان، فولاد و آهن آلات بسیاری از سازندگان با مشکل گرانی و همچنین کمبود مصالح ساختمانی روبرو شده اند که همین خود باعث کاهش چشم گیر صدور پروانه ساختمانی و میزان ساخت وساز در کشور شده است که این خود زمینه ساز نگرانی بسیاری از سازندگان و انبوه سازان شده است.

همین افزایش قیمت مسکن باعث شده است که دوباره بانک مسکن به فکر ارائه کارت مصالح ساختمانی برای سازندگان و انبوه سازان بی افتد کارتی که در سال‌های گذشته همچنان با ابهامات بسیار زیادی باقی مانده است.

کارت مصالح ساختمانی یک پروژه شسکت خورده است  

در همین رابطه ایرج رهبر دبیر انجمن انبوه سازان مسکن استان تهران در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با بیان اینکه مشخص نیست بانک‌ها با چه معیاری اقدام به ارائه کارت مصالح ساختمانی می‌کنند، گفت: ارائه کارت مصالح ساختمانی یک سیاست شکست خورده‌ای است که نباید اجرا شود و هنوز اجرای این طرح ابهامات بسیار زیادی برای متقاضیان دارد.

او ادامه داد: زمانی که می‌توان با تخفیف مصالح ساختمانی از تولید کننده خریداری کرد و یا دولت در قالب پیش خرید برخی از مصالح ساختمانی از جمله فولاد وسیمان همکاری کرده پ آن را در اختیار سازندگان قرار داد چه معنایی دارد که این مصالح در قالب کارت ارائه شود.

کارت اعتباری مصالح ساختمانی سود برای عده ای دلال؟

رهبر با بیان اینکه کارت مصالح ساختمانی خود برای بسیاری از سازندگان با سود همراه است و اگر دولت قرار است تسهیلاتی برای خرید مصالح به متقاضیان دهد چرا این طرح را در قالب کارت اجرایی می‌کند؟ افزود: این طرح در حال حاضر دارای ابهامات بسیار زیادی است و در صورتی که اجرا شود دوباره با شکست مواجه خواهد شد.

دبیر انجمن انبوه سازان مسکن استان تهران با بیان اینکه عدم ثبات در بازار ساخت و ساز و همچنین بازار مصالح ساختمانی خود باعث شده بسیاری از سازندگان و بخش خصوصی به این بازار ورود پیدا نکند، افزود: افزایش چشم گیر قیمت مصالح ساختمانی در چند ماه گذشته باعث شده که بسیاری از سازندگان ریسک کمتری برای ورود به بازار ساخت وساز کند.

او با تاکید بر اینکه قیمت فولاد در چند ماه گذشته ۴ برابر گران‌تر شده است، گفت: با این میزان افزایش قیمت برای سازنده ساخت مسکن به صرفه نیست و همین اموال باعث می‌شود که میزان مشارکت سازندگان در ساخت مسکن کاهش یابد.

براساس این گزارش چندی پیش مدیرعامل بانک مسکن از نهایی شدن صدور کارت مصالح ساختمانی خبر داد. کارتی با مبلغ ۵۰ تا ۱۰۰ میلیون تومان که به گفته رئیس این بانک برای پیشبرد برنامه ساخت یک میلیون مسکن رئیس جمهور دنبال می‌شود.

مدیر عامل بانک مسکن اعلام کرد که وعده دولت برای ساخت سالانه یک میلیون واحد مسکونی شدنی است و در این راستا بایستی تمام نهاد‌ها و سازمان‌های ذی‌ربط با اتفاق نظر کنار هم باشند تا این هدف محقق شود.

محمود شایان بیان کرد: صدور کارت اعتباری مصالح ساختمانی در حال پیگیری است تا بتوانیم بخشی از تسهیلات خُرد مسکن را در این قالب ارائه دهیم.

امکان خرید کالای دیگر با کارت مصالح ساختمانی وجود ندارد

او همچنین تاکید کرده است: وقتی این کارت شارژ می‌شود فقط برای خرید مصالح ساختمان است و سازنده نمی‌تواند آن‌ را جای دیگری خرج کند.

طرح صدور کارت اعتباری خرید مصالح برای انبوه سازان از سال ۹۷ در دست بررسی بود و به نظر می‌رسد که در حال حاضر به مرحله نهایی رسیده و قرار است در تمام شهر‌های کشور اجرا شود.

براساس این گزارش به نظر می‌رسد که صدور کارت اعتباری خرید مصالح برای انبوه سازان قرار است شامل مصالح اصلی همچون سیمان و فرآورده‌هایی مانند فولاد باشد که کاربرد بیشتری در ساخت و ساز دارند و از طرفی در بین انواع مصالح، بیشترین تاثیر را بر قیمت تمام‌شده مسکن می‌گذارند؛ و مقرر شده است در قالب این طرح به‌عنوان نهاد واسط بین تولیدکننده مصالح و سازندگان مسکن قرار گیرد و به عنوان واسطه ارائه برخی ضمانت‌ها و تضمین تعهدات دو طرف، امکان خرید وفروش غیرنقدی مصالح ساختمانی را برای هر دو سمت معامله فراهم کند.

گزارش از محبوبه کباری

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
Majid
۱۸:۲۸ ۱۸ شهريور ۱۴۰۰
فقط وفقط توجه کنید اگر دلسوز مردم وکشور ونظام هستید توجه کنید اگر نخواستید پخش کنید هم نکنید ......خدا وکیلی آقای رییسی رییس‌جمهور عزیز بزرگوار لااقل در این مورد یعنی قیمت مسکن که از هر چیز برای مردم واجب تر است یک بار در تاریخ شما بیا وبا تمام توان و قدرت جلوی این آقایان را بگیر و قیمت مسکن را به قیمت قبل وواقعی خودش برسان آخه با چه بهانه‌ای اینها هر روز قیمت مسکن را بالا بردند برق نیست مسکن گران میشود توافق برجام میشود مسکن بالا میرود توافق نمیشود مسکن گران میشود طلا.نفت گاز گران میشود مسکن هم گران میشود پیاز و مرغ و هویج گران میشود مسکن هم گران میشود آخه این مسکن دست چه کسی است که هیچ کسی زورش بهش نمیرسد مردم اگر مرغ و گوشت و خوراک نداشته باشند با نان خشک هم شکمشان را سیر میکنن ولی اگر یک سرپناهی برای ناموس و شرف خودش نداشته باشد چی...واقعا خیلی خیلی مهم است که اولین حرکت جهادی دولت جدید در رابطه با مسکن باشد چون به غیرت و مردانگی و شرف و ناموس مردم ربط دارد میدانید که دشمن هم می‌خواهد همین غیرت و مردانگی و شرف و ناموس ملت ایران را بگیرد وضعیف کند نگذارید که کاری را دولت قبل با نقشه پیاده کردن به نتیجه برسد از توافق هسته‌ای و موشکی و نفتی وووووواز همه چیز مهمتر است خواهشاً توجه کنید اگر دلسوز مردم وکشور ونظام هستید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۴۰ ۱۸ شهريور ۱۴۰۰
یه فکری به حال مسکن ملی کنید
۶۰ ملیون دادیم دباره پول میخان معلوم نیس سرانجامش چیه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۱۷ ۱۸ شهريور ۱۴۰۰
خدارا شکر که مسئولان فهمیدن علت اصلی گرانی مسکن گران بودن مصالح ساختمانی است.تا همین جا هم که فهمشون رسیده بخدا جای شکر داره.حالا برید سراغ شهرداری ها و نظام مهندسی ها و بیمه تامین اجتماعی بابت پروانه ساختمانی بپرسید به غیر سختگیریهایی که میکنند چرا اینقدر پول از مردم بابت پروانه ساختمان میگیرند.من مستاجر هستم و در حاشیه اصفهان ۲۰۰ متر زمین دارم خواستم پروانه ساختمان بگیرم فقط بابت عوارض تفکیک ۸۰۰ میلیون پول از من خواسته اند اگه ۴۰۰ میلیون هم بابت پروانه و بیمه و نظام مهندسی حساب کنی من باید یک میلیارد تومان پول بدهم تازه اجازه خانه ساختن بگیرم.برا همین تصمیم گرفتم مستاجر بمانم و در زمینم هویج بکارم.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۴۲ ۱۸ شهريور ۱۴۰۰
ببین برادر من بیا راست حسینی نه خودمون گول بزنیم نه دنبال نقشه و دکتر مهندس چطور شد که مسکن و هرچی دور وبر مسکن بود گرون شد همچی رابر گردون عقب از دوباره فیلم را ببین خودت متوجه میشی چی شد که اینطو شو وقتی از این دیدگاه نگاه کنی میفهمی چه چطوری میشه درستش کنی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۱۶ ۱۸ شهريور ۱۴۰۰
یکی ازبزرکترین عوامل گرانی مسکن، بنگاههای مسکن هستند که بدون کوچکترین زحمت و خدمتی، از خریدار و فروشنده پولهای هنگفت می گیرند
. استفاده بساز بفروشها از کارگران خارجی، نقش زیادی در بیکاری جوانان دارد و فقط سودهای هنگفت ناشی از کارگران خارجی ارزان را روانه جیب بسازبفروشها و صاحبان خدمات مرتبط می کند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۳۷ ۱۸ شهريور ۱۴۰۰
سلام بر خبر گزاری جوان اگه اشناییتی با ایت الله رییسی دارید من رو بهشون معرفی کنید من فوق لیسانس عمران هستم و برای تمام زمینه های عمرانی ساخت مسکن و ... و ذلک و همچنین بحث بیکاری جوانان که خودم یکیش هستم بحث کشاورزی اصلاحات ارضی و.... برنامه دارم برای این موضوع هم برنامم این هست اولا بحث اجباری شدن مجری برای هر ساختمان باید جدی شود و تامین مصالح برای هر ساختمان بایستی طی یک برآورد و متره مجری و بصورت مرحله ای با پیشرفت فیزیکی و با تایید یک ارگانی نظیر بنیاد مسکن صورت پذیرد برنامه بسیار خوبی دارم نمیخوام هم پیامم رو منتشر کنید ممنون
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۲ ۱۸ شهريور ۱۴۰۰
تو بخش مسکن همیشه طرحهای خانه خراب کن بانک مسکن هست که با اب وتاب هم ربطش به دولت و دلسوزی خودشون برا همراهی ساخت مسکن دولتی و طرحای دولت دارند . بدترین سیاستهای مسکن را بانک مسکن اجرا میکنه .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۵ ۱۸ شهريور ۱۴۰۰
روتون میشه با این طرحها اخه فولاد و سیمانا کنترل و ارزون کنید دیگه چرا میخواید برا انبوه ساز اینکارا بکنید لقمه دور دهن و توپ تو زمین دیگرون همین جوری انداختن صورت مساله حل میشه .مگه سیمان و فولاد تو بخش مسکن. فولاد تو خودرو عمده ترین مصرفا نداره ارزون کنید تا صنعت بچرخه همه چیزشم از داخله . یکمی مثل کارگر جامعه تون حقوق بگیر باشید تا اینجور صحبت ها نکنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۱ ۱۸ شهريور ۱۴۰۰
تمام خودکشی ها طلاق کودکان طلاق گردن کل مسولان است چون با این گرانیها باعث این وضع شدن در طول چهل و دوسال بی ارزشی پول ملی بی ارزش شدن هر روزه پول و پس انداز کارگر الان یک نفر که چهل و پنج سالشه یه پولی پس اتداز کرده بود و خانه رهن کرده بود تا بعد چند سال پس انداز بتواند یک الونک بخرد تمام امیدش به نا امیدی ختم شد تمام مشکلات کشور برای این است که کسبان تحریم و جنگ سیر مونی ندارند وجنگی که روسیه ما رو درگیر کرد باج دهی به چین و روسیه هدیه چمدانهای دلار شما مردم رو نابود کردیذ
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۱۲ ۱۸ شهريور ۱۴۰۰
این خذع بلات رو از کجا اوردی چرا دروغ وتهمت میزنی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۳ ۱۸ شهريور ۱۴۰۰
زمین مصالح همه چی برای کشور است اما جوری گران شده که انگار زمین و مصالح از خارج میاد یا کولبران مسکن و زمین و مصالح رو قاچاق میکنند مشکل اینجاست بعد انقلاب تمام کارخانه ها مصادره شده و با رانت به نزدیکان یا زیر مجموعه های مسولان سند خورده و چون زیاده خواه هستند بی حساب و کتاب گران شده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۷ ۱۸ شهريور ۱۴۰۰
فولاد و سیمان را در داخل کشور کپنی کنید ولی خارجی ها ازاد بخرند با قیمت ارزان وبعد از ان اکسیژن هوا خدا دادی را هم کپنی کنید اخه باعث صرفه جویی می شود
آخرین اخبار