مجموعه‌ای از آجرهای تزئینی که قدمت آن‌ به ۷۰۰ سال پیش از میلاد می‌رسد، به طور کامل به ایران بازگشت.

به گزارش خبرنگار حوزه میراث و گردشگری  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از آرت نیوزپیپر، مجموعه‌ کامل آجر‌های تزئینی که قدمت آن به ۷۰۰ سال پیش از میلاد می‌رسد و از یکی از مکان‌های باستان‌شناسی در ایران به سرقت رفته بود، به طور کامل از سوئیس به ایران بازگشت.

اخیراً دو آجر بزرگ از این مجموعه به ایران بازگردانده شده‌اند و پیش‌تر در سال ۱۳۹۹ هم، ۴۹ آجر باستانی لعابدار به موزه ملی ایران تحویل داده شده بود.

روی این ۵۱ آجر لعابدار کشف‌شده که اندازه اغلب آن‌ها تقریباً بیش از ۳۰ سانتی‌متر مربع است، انواع مختلفی از نقوش شامل شیر‌ها و گاو‌های بالدار با سر انسان، چهره‌های اساطیری، پرندگان شکاری، گوزن‌ها و طرح‌های گلدار یا هندسی دیده می‌شود. این آجر‌ها به قلایچی، یکی از مهم‌ترین اماکن باستان‌شناسی در شمال غرب شهر بوکان در نزدیکی مرز عراق، مربوط می‌شوند. قلایچی پایتخت پادشاهی ماناییان بود.

این آجر‌های تزئین‌شده باعث تجدید نظر در مورد تمدن مانایی شد؛ چرا که نشان می‌دهد مردم این تمدن هنرمندان بسیار ماهری بوده‌اند. طرح‌های آن‌ها از گاو‌های بالدار با سر انسان نیز نشان از تاثیر گرفتن آن‌ها از آشوری‌ها دارد.

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار