به گزارش خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، محمدرضا نجفی منش، رئیس هیئت انجمن صنایع قطعه سازی همگن کشور گفت: در خودرو ۷۰ تا ۷۵ درصد قیمت مواد اولیه، ۵ تا ۶ درصد دستمزد کارگری و ۵ تا ۶ درصد هزینههای سربار و ۳ درصد هزینههای خدمات پس از فروش است و ۱۲ تا ۱۵ درصد هزینههای مالی است.
او افزود: از طرفی قیمت مواد اولیه مثل فولاد مثل آلومینیوم آزاد است و با تغییر نرخ ارز جا به جا میشود، اما در قیمت گذاری خودرو تلاش به سرکوب قیمت می شود. دو راهکار برای انجام این کار داریم که وزیر صمت نیز امروز به آن در مجلس اشاره کرد، یکی از این راهکارها عدم بنگاه داری دولت است، یعنی دولت نباید به بنگاهها اشراف داشته باشد و هیئت مدیرههای این بنگاهها را تعیین کند.
نجفی منش ادامه داد: راهکار بعدی این است که اگر دولت دست از قیمت گذاری دستوری بر دارد و اجازه دهد قیمت بر اساس حاشیه بازار تعیین شود، منجر به افزایش تولید و کم شدن مشتری و بازار متعادل خواهد شد.
او گفت: الان متاسفانه تمام مشتریان خودرو تبدیل به دلال شده اند که ماشین را با ۵۰ تا ۱۰۰ میلیون تومان اختلاف سود در بازار به فروش میرساند، اما اگر از ابتدا قیمت این خودرو مشخص شود این کار اصلاح خواهد شد.
نجفی منش درباره تاثیر نیروی مازاد خودروسازان بر قیمت گفت: نیروی اضافه خودرو سازان هر کدام ۵ یا ۶ درصد است که تاثیر زیادی در قیمت خودرو نخواهد داشت. تاثیر اصلی در این وضعیت ۱۰ تا ۱۵ درصد هزینه مالی است که باید اصلاح شود.
به گفته این مقام مسئول، به خاطر قیمت گذاری دستوری خودروسازان مجبور به مراجعه به بانکها و گرفتن تسهیلات هستند که بانکها هم ۶۰۰۰ میلیارد تا ۸۰۰۰ میلیارد تومان سود از خودروسازان میگیرند.
نجفی منش درباره تعدد شرکتهای زیرمجموعه خودرو سازان بیان کرد: بنده هم موافق شرکت داری خودروسازان نیستم، اما زمانی این اتفاق درست خواهد شد که دولت از قیمت گذاری دستوری خودداری کند و نقشی در قیمت گذاری نداشته باشند.
انتهای پیام/
ایران خودرو راهشو پیداکرده
عرضه چکه کانی..
فروش به دلال ها....
اضافه کردن پلاس و سقف شیشه ای و دورنگ کردن خودرو تو قیمت های شورای رقابت همچین خودروهایی وجودنداره وهرچه قیمت دوست داره بمردم میندازه
علی برکت ا...
یا جلوی واردات رو میگیرید یا آنقدر تعرفه های مختلف به ماشین های وارداتی می بندید که مردم مجبور به خرید پراید و امثال اون بشن!
بارها شاهد مناظره خودروسازان و حامیانشون با مخالفانشون بودم و هر بار شاهد شکست مناظره خودروسازان. دروغ تا کی؟!
بترسید از حساب روز قیامت.
فقط مافیا که زور هیشکی بهش نمیرسه
علت گرونی خودرو .چرا هر خانواده ایرانی یک خودرو بدونه گمرکی رو مجوز ورود نمیدن تا ببینیم کی سوار این ارابه های خرابی مرگ میشه
اتفاقا دولت باید قیمت گذاری کند و از تولید تا رسیدنکخودرو ب دست مصرف کننده نظارت کنه ک هیچکی نتونه دلالی کنه و خودرو با قیمت تعیین شده ب دست مصرف کننده برسه
وقتی بازار بصورت انحصار باشه و مدیریت آن دست دولت و مدیران دولتی باشه نتیجه همینه
همش دروغه، تا دیروز که آقای روحانی دست خودرو ساز رو باز گذاشته بود، الان که آقای رئیسی میخواد حال خودرو ساز و دلال جا بیاره، نمیذارین؟؟؟؟؟
چون نان کمیاب است نان 1 هزار تومانی صد هزارتومان ببه فروش می رسد چون تعداد نان کم است و اگر انحصاری باشه و کلی مافیا پشت دو نانوایی موجود باشد هر عدد نان 500 هزاتومان می شود.
این است حکایت و واقعیت
چه چیزی باعث گرانی خودرو می شود؟
انحصار و ممنوعیت واردات و هرطور که ایران خودرو و سایپا دوست دارن با مردم رفتار میکنند.
شخصی سازی نکنید مسئله خودرو ، پای دولت هم باید وسط باشه.
گرانی خودرو از عدم واردات و انحصار است نه قیمت گذاری دستوری