یک مقام مسئول گفت: قیمت خودرو شامل مواد اولیه، دستمزد کارگری، هزینه‌های سربار و هزینه‌های خدمات پس از فروش است.

به گزارش خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، محمدرضا نجفی منش، رئیس هیئت انجمن صنایع قطعه سازی همگن کشور  گفت: در خودرو ۷۰ تا ۷۵ درصد قیمت مواد اولیه، ۵ تا ۶ درصد دستمزد کارگری و ۵ تا ۶  درصد هزینه‌های سربار و ۳ درصد هزینه‌های خدمات پس از فروش است و ۱۲ تا ۱۵ درصد هزینه‌های مالی است.
 
او افزود: از طرفی قیمت مواد اولیه مثل فولاد مثل آلومینیوم آزاد است و با تغییر نرخ ارز جا به جا می‌شود، اما در قیمت گذاری خودرو تلاش به سرکوب قیمت می شود. دو راهکار برای انجام این کار داریم که وزیر صمت نیز امروز به آن در مجلس اشاره کرد، یکی از این راهکارها عدم بنگاه داری دولت است، یعنی دولت نباید به بنگاه‌ها اشراف داشته باشد و هیئت مدیره‌های این بنگاه‌ها را تعیین کند.
 
نجفی منش ادامه داد: راهکار بعدی این است که  اگر دولت دست از قیمت گذاری دستوری بر دارد و اجازه دهد قیمت بر اساس حاشیه بازار تعیین شود، منجر به افزایش تولید و کم شدن مشتری و بازار متعادل خواهد شد.

او گفت: الان متاسفانه تمام مشتریان خودرو تبدیل به دلال شده اند که ماشین را با ۵۰ تا ۱۰۰ میلیون تومان اختلاف سود در بازار به فروش می‌رساند، اما اگر از ابتدا قیمت این خودرو مشخص شود این کار اصلاح خواهد شد.

نجفی منش درباره تاثیر نیروی مازاد خودروسازان بر قیمت گفت: نیروی اضافه خودرو سازان هر کدام ۵ یا ۶ درصد است که تاثیر زیادی در قیمت خودرو نخواهد داشت. تاثیر اصلی در این وضعیت ۱۰ تا ۱۵ درصد هزینه مالی است که باید اصلاح شود.

به گفته این مقام مسئول، به خاطر قیمت گذاری دستوری خودروسازان مجبور به مراجعه به بانک‌ها و گرفتن تسهیلات هستند که بانک‌ها هم ۶۰۰۰ میلیارد تا ۸۰۰۰ میلیارد تومان سود از خودروسازان می‌گیرند.

نجفی منش درباره تعدد شرکت‌های زیرمجموعه خودرو سازان بیان کرد: بنده هم موافق شرکت داری خودروسازان نیستم، اما زمانی این اتفاق درست خواهد شد که دولت از قیمت گذاری دستوری خودداری کند و نقشی در قیمت گذاری نداشته باشند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۱۶ ۰۳ شهريور ۱۴۰۰
مرگ براین زندگی... که یه جوون نتونه یه پیکان ازرده خارج بخره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۲۸ ۰۳ شهريور ۱۴۰۰
در کشور های دیگر خودرو قسطی با ۵درصد آورده اولیه در اختیار خریدار قرار می گیرد وخودروسازهایشان درحال ورشکستگی هستند ولی در ایران این دوغول سیاه ثانیه ای خودروهای بیکیفیت را گران می کنند وخون مردم را می مکند من تا این قیمت خودروباشد خودرو نخواهم خرید برای خودم ارز ش قائلم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۴۹ ۰۲ شهريور ۱۴۰۰
قیمت آزاد شود بسیار عالی است ولی واردات قطعه خارجی نیز آزاد شود بعد شاهد خواهیم بود که در عرض ۱ ثانیه ورشکسته و از شر اینها خلاص می شویم
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۲۳:۱۹ ۰۲ شهريور ۱۴۰۰
خدایش همه کاربرا درست میگن من نظر بیشترشون خواندم لب مطلب اینه که خودرو سازی ایران انحصاریه و یک سفره ای پهنه یک عده ای مفت خور دارن میخورن و نمی خواهند که این وضع تغییر کنه .
Iran (Islamic Republic of)
انتقاد
۲۳:۰۶ ۰۲ شهريور ۱۴۰۰
بازار دست خودشونه اینو بچه ام میدونه عمدا تو بازار قیمتها رو می برن بالا که بهانه ای داشته باشن برای افزایش قیمت دیگه این سیاست انگلیس هست مردمم گول حرفای اینارو میخورن دیگه دست اینا برای ملت رو شده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۴۶ ۰۲ شهريور ۱۴۰۰
خودرو ساز نمیشویم‌ ، از اولم نبودیم مونتاژ کار بودسم‌ ربطیم به موشک نداره وگرنه الان روسیه باید بهترین خودرو‌ساز باشه‌
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۴۵ ۰۲ شهريور ۱۴۰۰
تنها راه حل تعطیلی خودروساز داخلی است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۴۲ ۰۲ شهريور ۱۴۰۰
نگران نباشین
ایران خودرو راهشو پیداکرده
عرضه چکه کانی..
فروش به دلال ها....
اضافه کردن پلاس و سقف شیشه ای و دورنگ کردن خودرو تو قیمت های شورای رقابت همچین خودروهایی وجودنداره وهرچه قیمت دوست داره بمردم میندازه
علی برکت ا...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۳۲ ۰۲ شهريور ۱۴۰۰
لعنت بر گرانی و مافیای خودرو
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۱۸ ۰۲ شهريور ۱۴۰۰
یک سوال:بنگاهیی که به قول شما زیان ده هست چرا باید فعالیت کنه و هر روز مردم را بدبخت تر کنه؟!!چرا در این دو خودروساز را تخته نمی کنید؟1ببندید و خلاص
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۰۸ ۰۲ شهريور ۱۴۰۰
لطفا به صورت جهادی و با شتاب مملکت رو به نابودی سوق ندهید وجهادی وار قیمت ها را سربه فلک نبرید و اهسته وریلکس بدون جهادی گونه کم کم قیمت ها را بالا ببرید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۴۰ ۰۲ شهريور ۱۴۰۰
اگه صداقت دارید، اگه انصاف دارید، اگه به خدا اعتقاد دارید، انحصار رو بردارید و بذارید مردم خودشون انتخاب کنند.
یا جلوی واردات رو میگیرید یا آنقدر تعرفه های مختلف به ماشین های وارداتی می بندید که مردم مجبور به خرید پراید و امثال اون بشن!
بارها شاهد مناظره خودروسازان و حامیانشون با مخالفانشون بودم و هر بار شاهد شکست مناظره خودروسازان. دروغ تا کی؟!
بترسید از حساب روز قیامت.
Iran (Islamic Republic of)
بختیاری
۲۱:۳۳ ۰۲ شهريور ۱۴۰۰
واردات خودرو هم باید آزاد باشد، اینقدر ظلم به مردم نکنید آه مردم گریبان‌گیرتان خواهد شد و یا اینکه با تلاشی جهادی تولید خودرو را به مرز ده ملیون و یا بیشتر در سال برسانید.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۲۷ ۰۲ شهريور ۱۴۰۰
دستوری غیر دستوری همش حرف مفته و بازی
فقط مافیا که زور هیشکی بهش نمیرسه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۲۵ ۰۲ شهريور ۱۴۰۰
فساد رانت اختلاس و .....
علت گرونی خودرو .چرا هر خانواده ایرانی یک خودرو بدونه گمرکی رو مجوز ورود نمیدن تا ببینیم کی سوار این ارابه های خرابی مرگ میشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۰۲ ۰۲ شهريور ۱۴۰۰
خداوکیلی تعطیلش کنید بره چرا چرت میگی دوباره دارن تلاش میکنن قیمت ها رو گرون کنن اخه قیمت حاشیه بازار قیمته؟ ۱۵۰ میلیون پرایید خدا بهمون رحم کنه تنها راه درست شدن این مشکل باز شدن واردات قیمت هارو بزارید در اختیار خودور ساز واردات رو هم ازاد کنید تا ببینم اینها چکار میکنن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۴۰ ۰۲ شهريور ۱۴۰۰
انقدر نگید مواد اولیه گرونه اقا هر جور حساب کنی الیه پلاستیکی پراید 300 گرم پلاستیک برده و یه اینه 15 در 15 اخه 200 تومن پراید 800 کیلویی، کیلویی 200 هزار تومن در میاد البته میگن 800 کیلو ما عقب پراید رو کامل بلند میکنیم دو نفری
Iran (Islamic Republic of)
سیدمحمد
۲۰:۱۵ ۰۲ شهريور ۱۴۰۰
انحصار 50 ساله !! اگر بنز هم بود الان همین پراید رو تولید میکرد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۳۵ ۰۲ شهريور ۱۴۰۰
با این حمایت‌ها که از خودروسازی ما میشود اگر بنز بود حالا هواپیمای بنز هم در آسمان پرواز می‌کرد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۱۴ ۰۲ شهريور ۱۴۰۰
ما نخوایم شما این ارابه های مرگ رو تولید کنین کی رو باید ببینیم ..ابرومون بردین تو سطح بین الملل
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۵۷ ۰۲ شهريور ۱۴۰۰
یعنی اگ دولت قیمت گذاری نکنه قیمت خودرو درست میشه؟!
اتفاقا دولت باید قیمت گذاری کند و از تولید تا رسیدنکخودرو ب دست مصرف کننده نظارت کنه ک هیچکی نتونه دلالی کنه و خودرو با قیمت تعیین شده ب دست مصرف کننده برسه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۵۲ ۰۲ شهريور ۱۴۰۰
هر بار که میخوان گرونتر کنند این بحث رو جلو میکشند ولی از نیروی مازادی که دارند از پرتی های تولید و هزینه های اضافی که بار کرده اند چیزی نمیگویند فقط میخوان از جیب ملت کسریشون رو جبران کنند این محصول خودروسازی دولتی است محصولی بی کیفیت قیمتی نجومی
Iran (Islamic Republic of)
آزاده
۱۹:۵۲ ۰۲ شهريور ۱۴۰۰
سوال بی جایی هستش
وقتی بازار بصورت انحصار باشه و مدیریت آن دست دولت و مدیران دولتی باشه نتیجه همینه
Iran (Islamic Republic of)
مجتبی
۱۹:۴۱ ۰۲ شهريور ۱۴۰۰
قیمت گذاری دستوری توان خرید خودروی کارخونه ای هم نداریم چه برسه قیمت گذاری دستوری حذف بشه و جاش رو قیمت روز بازار آزاد بگیره چرا مردم گول میزنید همه اش دلال بازی نیست قیمت دلار همه چی رو گرون کرده قیمت هویج هم حتما قیمت گذاری دستوری گرون کرده بنده توان خرید خودرو داخلی هم ندارم اسم بنده تو قرعه کشی در اومدد دیدم واریز کنم دیگه هیچ تو دست نقدینگی نمی مونه کار یهو اتفاقی بی افته کسی مریض بشه خدایی نکرده دست خالی برای ماشینی که ایران خودرو و سایپا به موقع تحویل نمیده همسایه ما خودرو شاهین ثبت نام کرده تکمیل وجه کرده همه مدارک ماشین پست تحویل داده اما خود ماشین رو شش ماه گذشته سایپا زنگ میزنه بهانه های مختلف گذاشته مردم رو سر کار الان ارزون ترین ماشین ایرانی هم باید بالای 100 میلیون پیش پرداخت بدی تنها راهکار آزاد کردن واردات خودرو دوم کاهش نرخ ارز وقتی مشکل ارزی باشه نه واردات می تونه آزاد بشه نه نه قیمت خودرو کاهش پیدا می کنه چه قیمت گذاری دستوری چه غیر دستوری وقتی ثبات ارزی نداره کشور
Finland
ناشناس
۱۹:۲۷ ۰۲ شهريور ۱۴۰۰
سال ها است که خودروسازان با پشتیبانی مافیای داخلی و جلوگیری از واردات خودروهای با کیفیت خارجی، گاری های بنجل خود را با چند برابر قیمت به مردم تحمیل می کنند.
Iran (Islamic Republic of)
بی زبان ساکت
۱۹:۱۳ ۰۲ شهريور ۱۴۰۰
کدوم مقام مسئول،که اسم ندارن؟
همش دروغه، تا دیروز که آقای روحانی دست خودرو ساز رو باز گذاشته بود، الان که آقای رئیسی میخواد حال خودرو ساز و دلال جا بیاره، نمیذارین؟؟؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۰۶ ۰۲ شهريور ۱۴۰۰
خودروسازان عمدا خودرو به بازار نمیدند تا حرفشون را به کرسی بنشانند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۰۶ ۰۲ شهريور ۱۴۰۰
چون بدبختیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۰۵ ۰۲ شهريور ۱۴۰۰
تا دست مدیران دو صنعت خودروی کشور به دست دلالان بازار و نمایشگا هها است این وضعیت ما هستش مدیران صنایع خودرو فکر نمیکنند فقط از رانت حضورشان استفاده میکنند برای خودشان و متعلقین و بس
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۵۷ ۰۲ شهريور ۱۴۰۰
چقدرمردم درایران بدبخت وذلیل شدند که باید منتظر فروش فوق العاده یا فوری این خودروسازان بی وجدان باشند، تاشاید اسمشون در قرعه کشی دربیاد وپول چندتا ماشین رابرای یک خودرو، به جیب این بی وجدانها بریزند ویک خودرو مدل قدیمی تحویل بگیرند،تازه اگر به موقع تحویل بدهند واگر تماماخودرو سالم وبیعیب باشه!!؟؟ مرگ براستبداد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۲۷ ۰۲ شهريور ۱۴۰۰
به زبان ساده. میگه چرا دولت نمیزاره دلال ها خودشون قیمت تعیین کنن,اگه دولت دلال هارو به حال خودشون بزاره انقدر قیمت رو بالا میبرن که دیگه کسی نتونه ماشین بخره اونوقت یهو ارزون میشه، اینم از این دولت جدید و مجلس که مردم بهشون امید داشتن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۱۸ ۰۲ شهريور ۱۴۰۰
انحصار باعث افزایش قیمت می شود نه قیمت گذاری دستوری. ظاهرا شما حقوقتون رو از انحصار طلب ها می گیرید نه بیت المال و مردم.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۱۰ ۰۲ شهريور ۱۴۰۰
فرض کنیم در کشور دونانوایی داریم و کسی اجاره وارادات نان نکند چه می شود؟
چون نان کمیاب است نان 1 هزار تومانی صد هزارتومان ببه فروش می رسد چون تعداد نان کم است و اگر انحصاری باشه و کلی مافیا پشت دو نانوایی موجود باشد هر عدد نان 500 هزاتومان می شود.
این است حکایت و واقعیت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۰۶ ۰۲ شهريور ۱۴۰۰
سوال اشتباه است و ربطی ندارد
چه چیزی باعث گرانی خودرو می شود؟
انحصار و ممنوعیت واردات و هرطور که ایران خودرو و سایپا دوست دارن با مردم رفتار میکنند.
Iran (Islamic Republic of)
a
۱۷:۵۷ ۰۲ شهريور ۱۴۰۰
واقعا چ فکری میکنی که اینو نوشتی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۵۲ ۰۲ شهريور ۱۴۰۰
دستوری است وضع اینه دستوری نباشه چی میشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۵۰ ۰۲ شهريور ۱۴۰۰
همه اینا که گفتید وظیفه دولت که انجامش بده . برای مردم و مسئول واحد میتونه نظاره گر باشه.
شخصی سازی نکنید مسئله خودرو ، پای دولت هم باید وسط باشه.
Iran (Islamic Republic of)
محسن
۱۷:۴۶ ۰۲ شهريور ۱۴۰۰
قیمت گذاری دستوری همیشه گرانی میآوردهمین الان نرخ تورم مردادماه45/2اعلام شده بربری هزارتومنی شده1800تومن و80درصدگران شده است روی همه ملت80درصدفشارمیادبعدانتظارداریم چه قیمتی رادربازارهای دیگرببینیم؟!!
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۱۷:۴۶ ۰۲ شهريور ۱۴۰۰
مشکلی نیست قیمت خودرو دستوری نباشه و حاشیه بازار تعیین کنه ولی گمرگ ازاد بشه ببین کی دیگه اهن پاره سایپا و ایران خودرو رو میخره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۴۶ ۰۲ شهريور ۱۴۰۰
مقام مسئول با شما و مافیای بی پدر انحصار گر خیلی گوه خورده
گرانی خودرو از عدم واردات و انحصار است نه قیمت گذاری دستوری
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۳۶ ۰۲ شهريور ۱۴۰۰
دو هفته نشده رئیسی آمده اول کارش با سیاست پراید 120 تومنی رو 150 می کنن
آخرین اخبار