مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای کردستان گفت: در سال آبی جاری بیش از ۴۱ میلیون مترمکعب حجم آب پشت سد‌های استان، معادل ۱۴.۲۸ درصد تبخیر شده است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از سنندج،آرش آریانژاد مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای کردستان اظهار داشت: در سال آبی گذشته و در مدت مشابه، حجم آب تبخیر شده پشت سد‌های کردستان ۴۹. ۳۵ میلیون مترمکعب یعنی ۱۵.۶۷ درصد بوده است.

او با بیان اینکه حجم آب ناشی از بارش‌های سالانه در استان، ۱۲.۸ میلیارد مترمکعب است، اضافه کرد: طبق بررسی‌های انجام شده، ۶۴ درصد حجم رواناب‌های حاصل از بارندگی‌ها در استان تبخیر می‌شود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای کردستان افزود: از ابتدای سال زراعی جاری به طور میانگین ۳۰۷ میلیمتر بارش در نقاط مختلف استان ثبت شده که نسبت به دراز مدت ۳۰ درصد کاهش داشته است.

آریانژاد با بیان اینکه ۷۳ درصد منابع آبی زیرزمینی و ۱۴ درصد آب‌های سطحی کردستان در نیمه شرقی استان قرار دارد، افزود: ۲۷ درصد آب‌های زیرزمینی و ۸۶ درصد آب‌های سطحی نیز در غرب استان واقع شده است.

کردستان، استانی کوهستانی و اقلیم آن متاثر از توده‌های هوای گرم و مرطوب مدیترانه‌ای است که موجب بارندگی‌هایی در بهار و ریزش برف در زمستان‌ها می‌شود.

میزان بارندگی سالانه در شرایط عادی اقلیمی معادل ۴۵۵ میلی‌متر و بیشترین میزان بارندگی سالیانه مربوط به شهر‌های مریوان و بانه با حدود ۸۰۰ میلی‌متر و کمترین میزان بارندگی در شرق استان حدود ۴۰۰ میلی‌متر و در قسمت مرکزی یعنی سنندج نزدیک به ۵۰۰ میلی متر است.

از حوضه‌های آبریز اصلی استان کردستان می‌توان به خلیج فارس و دریای عمان، دریای خزر و دریاچه ارومیه و حوضه‌های آبریز نیز به سفیدرود شامل رودخانه‌های تلوار و قزل اوزن، مرزی غرب شامل رودخانه‌های سیروان و زاب کوچک، کرخه شامل رودخانه رازآور و دریاچه ارومیه شامل رودخانه‌های زرینه و سیمینه اشاره کرد.

انتهای پیام/ک

برچسب ها: سد ، تبخیر آب
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.