برنج غذای محبوب ما ایرانی‌ها است و حذف آن از وعده‌ی غذایی کار سختی است، اما با چند ترفند ساده می‌توان کالری برنج را کاهش داد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، نسرین نسیمی کارشناس ارشد تغذیه بالینی دانشکده تغذیه و علوم غذایی شیراز با اشاره به اینکه برنج یکی از اصلی ترین مواد غذایی در رژیم غذایی و تامین انرژی روزانه است، گفت: با وجود توصیه به استفاده از غلات سبوس دار از جمله برنج قهوه ای، درصد بسیار بالایی از افراد جامعه ایران از برنج سفید استفاده می کنند.

او با اشاره به چند ترفند ساده برای کم کالری تر کردن برنج، افزود: بخش اعظمی از کالری برنج به روغنی که در حین دم کردن برنج به آن اضافه می شود، مرتبط است. این روغن مصرفی اغلب از دسته کالری های مخفی در رژیم غذایی است.

 نسیمی به شهروندان توصیه کرد برای کنترل میزان روغن مصرفی، کاهش کالری و افزایش سلامت غذا به جای ریختن روغن از بطری، روغن را داخل قاشق بریزیم و خود را موظف به پخت و پز با همان یک قاشق کنیم. 

این کارشناس تغذیه بیان کرد: همچنین می توانیم به جای بطری روغن، از اسپری روغن استفاده کنیم و روغن را در قابلمه و روی برنج اسپری کنیم و قابلمه خود را عوض کنیم. اغلب افراد در حین آشپزی در قابلمه های روحی و استیل، در مقایسه با قابلمه های تفلون از روغن بیشتری استفاده می کنند.

او یادآور شد که پخت برنج در پلوپز نیز گزینه بسیارخوبی است، زیرا حتی بدون روغن هم امکان پخت برنج وجود دارد.

 کارشناس ارشد تغذیه بالینی دانشکده تغذیه و علوم غذایی شیراز بیان کرد: اگر دوست دارید در پخت برنج از روغن استفاده کنید، تنها روی برنج از روغن استفاده کنید و دیگر لازم نیست ته قابلمه هم روغن بریزیم. داشتن رژیم غذایی سالم و اهمیت به سلامت بدن همواره با داشتن محدودیت های شدید و منع غذایی همراه نیست، بلکه بیشتر مواقع به انتخاب های سالم و رفتارهای آگاهانه مرتبط است.

انتهای پیام/ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار