معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان کرمان به مناسبت ۲۲ مردادماه روز ملی تشکل‌ها و مشارکت‌های اجتماعی بیانیه‌ای صادر کرد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان، سیدمهدی قویدل معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان کرمان، در بیانیه ای به مناسبت ۲۲ مردادماه روز ملی تشکل‌ها و مشارکت‌های اجتماعی از تلاش‌های دلسوزانه گروه‌های فعال مردمی قدردانی کرد.

متن این بیانیه بدین شرح است.

بسم الله الرحمن الرحیم

نقش مشارکت اجتماعی در توسعه جوامع، ایجاد نشاط و سلامت اجتماع بر هیچ کس پوشیده نیست، به گونه‌ای که ملل متعدد جهان این امر را سرلوحه کار خود قرار داده و به جد به دنبال جلب مشارکت‌های اجتماعی از طرق مختلف می‌باشند.

از منظر دین مبین اسلام نیز مقوله مشارکت اجتماعی بسیار پراهمیت و مورد تاکید است، به گونه‌ای که آیه ۲ سوره مائده " تَعاوَنُوا عَلَى الْبِرِّ وَ التَّقْوى" نیز گواه همین مساله است؛ و به سفارش قرآن کریم باید تعاون و همکارى مسلمین با یکدیگر در کارهاى نیک و برنامه هاى مفید و سازنده باشد، از این جهت فعالین اجتماعی و نهاد‌های مردمی به این آیه شریفه جامه عمل می‌پوشانند.

یکی از راه‌های جلب مشارکت اجتماعی استفاده از ظرفیت سازمان‌های مردم نهاد، تشکل‌ها و نهاد‌های غیردولتی است که به صورت داوطلبانه به موضوعات مختلف روز جامعه ورود کرده و با روحیه جهادی، مشارکت جویانه، حس مسئولیت پذیری و تعاون اجتماعی به حل معضلات و پیشرفت فردی و اجتماعی کمک خواهند کرد.

 از آنجا که قوه قضائیه جهت کاهش جرایم و پیشگیری از معضلات و آسیب‌های اجتماعی بدنبال جلب مشارکت‌های مردمی می‌باشد، به همین دلیل اواخر سال ۹۸ اقدام به تدوین و ابلاغ دستورالعمل نحوه تعامل و مشارکت نهاد‌های مردمی با قوه قضاییه شده است.

این دستورالعمل با عنایت به تأکید مقام معظم رهبری (مدظله العالی) مبنی بر مردمی بودن برنامه‌های تحولی قوة قضاییه و اهمیت مشارکت مردم و ظرفیت گسترده نهاد‌های مردمی، در جهت اجرای اصل ۱۵۶ قانون اساسی و قوانین و مقررات مذکور تدوین شده است.

دستورالعمل نحوه تعامل و مشارکت نهاد‌های مردمی با قوه قضاییه توجه نظام‌مند، پایدار و دانش بنیان به ظرفیت‌ها و توانمندی نهاد‌های مردمی برای مشارکت در زمینه‌های سیاست‌گذاری قضایی، پیشگیری از وقوع جرم، حمایت از بزه دیدگان، میانجی گری و صلح و سازش را مورد تاکید قرار می‌دهد.

اهداف دستورالعمل نحوه تعامل و مشارکت نهاد‌های مردمی با قوه قضائیه عبارتند از؛ تقویت رویکرد مشارکت و افزایش تعامل نهاد‌های مردمی با قوة قضاییه، تسهیل عملکرد نهاد‌های مردمی در موضوعات این دستورالعمل، ارتقای توانمندی و تقویت ظرفیت نهاد‌های مردمی و بهره‌مندی از ظرفیت آن‌ها در راستای تحقق اهداف قوة قضاییه از جمله این اهداف می‌باشد.

با عمل به دستورالعمل نحوه تعامل و مشارکت نهاد‌های مردمی با قوة قضاییه مواردی همچون رعایت کرامت انسانی، دفاع از حقوق و آزادی‌های مشروع، حفظ و احیای حقوق عامه، پیشگیری از وقوع جرم و مقابله با فساد، بهره‌گیری از برنامه‌های عدالت ترمیمی و صلح و سازش، مسئولیت‌پذیری، همبستگی و انسجام اجتماعی، حمایت از محرومان و اقشار آسیب‌پذیر و محرمانگی پرونده‌های قضایی و اطلاعات طرفین و احترام به حریم خصوصی اشخاص مرتبط با پرونده تحقق می‌یابد.

معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان کرمان بعد از شناسایی ۳۰۰ سمن در سطح استان کرمان و در راستای تحقق اهداف دستورالعمل نحوه تعامل و مشارکت نهاد‌های مردمی با قوه قضائیه، در سال گذشته اقدام به راه اندازی مجمع نهاد‌های مردمی همکار کرده است، این مجمع با تشکیل ۱۳ کارگروه در زمینه های؛ اعتیاد، سلامت، بهداشت و درمان، روابط عمومی، خیریه و نیکوکاری، بانوان، حقوق شهروندی، آموزشی و پژوهشی، شهرسازی، حاشیه نشینی و پیشگیری از آسیب‌های مرتبط با آن، مشاوره و مددکاری، محیط زیست، اطفال و نوجوانان، کارآفرینی و کارگروه هماهنگی شهرستان‌ها فعالیت می‌کند.

ضمن قدردانی از تلاش‌های دلسوزانه گروه‌های فعال مردمی امیدوارم با افزایش مشارکت گروه‌های مردمی و سازمان‌های مردم نهاد بتوانیم در راستای تقویت مشارکت اجتماعی و در نتیجه پیشگیری از وقوع جرایم و کاهش آسیب‌های اجتماعی در استان کرمان گام‌های موثری برداریم.

انتهای پیام/ب

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.