به گفته مسئولان دانشگاه علوم پزشکی اهواز آمار مراجعه بیماران و افراد بستری به شکل گسترده‌ای افزایش داشته، اما بیمارستان‌های خصوصی از پذیرش افراد کرونایی امتناع می‌کنند.

به گزارش خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، کرونا ویروس این بار در ظاهری دیگر، جهش یافته، با شتاب گسترده تری در جهان شیوع پیدا کرده و سایه تاریک و شوم خود را به رخ جهانیان می‌کشاند.

حالا کشور ما نیز وارد پنجمین پیک شیوع کرونا شده و استان خوزستان به شدت درگیر و دار این ویروس است.

خوزستان از ابتدای شیوع کرونا تاکنون هرگز با این حجم و آمار از مبتلایان مواجه نشده بود؛ بر اساس گفته‌های محمد علوی معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز تعداد بیماران طی ۲ هفته گذشته ۲ و نیم برابر و میزان مرگ و میر ۴ و نیم برابر رشد کرده است، گواهی بر قدرت سرایت سویه دلتا ویروس که همه را غافلگیر کرده است.

در برخی مناطق جهان که بالاتر از ۵۰ درصد جمعیت شان هر ۲ دُز واکسن کرونا را دریافت کردند پایان کرونا را اعلام و محدودیت‌ها را به پایین‌ترین سطح کاهش داده بودند، اما حالا با شیوع ویروس گونه دلتا شگفت زده شده و دوباره شهروندان را برای پوشیدن ماسک و رعایت بهداشت تحت فشار می‌گذارند تا جایی که سعی دارند، مایه کوبی دُز سوم را نیز آغاز کنند.

همه این رخ داد‌ها در جهان نشان می‌دهد که سویه دلتا تا چه حد می‌تواند همه گیر باشد و شیوع آن گسترده؛ در خوزستان اگرچه به گفته سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اهواز بیمارستان‌ها به مرحله اشباع نرسیده و همچنان نیز جای خالی دارند، اما در مرحله‌ای قرار دارند که هر لحظه ممکن است با موجی از بیماران مواجه و دیگر جایی برای بیماران جدید نباشد.

برخی مقامات هشدار داده اند که ممکن است مبتلایان از این پس پشت در بمانند و برای جلوگیری از این وضعیت قرار شده از امکانات ارتش استفاده گردد و سپاه پاسداران نیز قول داده تا برای مهار موج پنجم کرونا در خوزستان پای کار بیاید. امکان برپایی بیمارستان های صحرایی نیز در این شرایط وجود دارد.

اعلام محدودیت‌های ترافیکی از دوشنبه همین هفته

حضور گسترده نیرو‌های مسلح که تا پیش از آغاز کرونا موضوعی غیر عادی بود، حالا به امری طبیعی تبدیل شده و، ولی اله حیاتی فرمانده قرارگاه عملیاتی ستاد کرونای خوزستان گفته است که مجوز احداث بیمارستان‌های صحرایی به ارتش داده شده است و امیدواریم که ارتش نسبت به برپایی بیمارستان صحرایی در برخی شهر‌ها از جمله شوش اقدام کند.

او همچنین با اشاره به کاهش شیوه نامه‌های بهداشتی در خوزستان از مردم خواست تا نسبت به رعایت بهداشت توجه بیشتری داشته باشند و افزود: مذاکره با ستاد ملی برای تعطیلی استان صورت گرفته که در این خصوص روز شنبه در ستاد ملی کرونا تصمیم‌گیری می‌شود.

تصمیمی که بر اساس آن از روز دوشنبه همین هفته تا شنبه هفته آینده تمامی مشاغل جز گروه شغلی یک در خوزستان تعطیل اعلام شد و به گفته قاسم سلیمانی دشتکی استاندار خوزستان قرار است که محدودیت‌های ترافیکی «سختی» اتخاذ شود.

سرتیپ پاسدار حسن شاهوارپور فرمانده سپاه حضرت ولیعصر (عج) خوزستان پیشتر گفته بود که بر اساس دستور فرمانده کل قوا سپاه با تجهیزات بیشتری برای مهار کرونا به میدان می‌آید و نیرو‌های بسیجی آموزش دیده با اجرای طرح شهید سلیمانی به خدمت رسانی برای مردم می‌پردازند.

واکسیناسیون در خوزستان

واکسیناسیون کرونا که اخیرا به محل بحثی میان مقامات وزارت بهداشت و وزارت امور خارجه تبدیل شده بود و هر کسی وارد نکردن آن را از ابتدا بر گردن دیگری می‌انداخت گویا حالا مشکلات نیز در این زمینه برطرف، تحریم‌ها رفع و با شتاب بیشتری در حال انجام است.

بر اساس اطلاعات دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی جندی شاپور اهواز تا ظهر دیروز بیشتر از ۶۲۲ هزار نفر دُز نخست را واکسن را تزریق و ۱۲۲ هزار تن دُز دوم را دریافت کرده اند که در مجموع تعداد دُز‌های تزریق شده به ۷۴۴ هزار مورد می‌رسد.

خوزستان در مجموع ۵ دانشگاه علوم پزشکی دارد که مجموع دُز‌های تزریق شده در آن‌ها به بیش از ۱ میلیون مورد می‌رسد. همچنین این استان بیشتر از ۵ میلیون نفر جمعیت دارد و برای رسیدن به وضعیت مطلوب به لحاظ مهار ویروس کرونا لازم است تا ۷۰ درصد از جمعیت بالای ۱۸ سال آن مایه کوبی شوند.

فرهاد ابول نژادیان رئیس دانشگاه علوم پزشکی اهواز در تازه ترین اظهار نظر خود گفته است که یک میلیون و ۱۰۰ هزار دوز واکسن در خوزستان تزریق شده است که از این تعداد، ١٧٠ هزار نفر ۲ دُز را دریافت کرده‌اند.

پذیرش نشدن بیماران کرونایی در بیمارستان‌های خصوصی اهواز

اما موضوعی که حالا بیشتر از همه نگرانی شهروندان را برانگیخته افزایش زیاد بیماران مبتلا به کرونا و نبود تخت خالی برای آنان است. مسئولان علوم پزشکی در خوزستان می‌گویند که اکنون بیماران پشت در نمی‌مانند، اما تخت‌ها در حال پر شدن هستند و همه این‌ها در حالی است که برخی بیمارستان‌های خصوصی بیماران کرونایی را پذیرش نمی‌کنند که باعث شده در شبکه‌های اجتماعی نیز انتقاد کاربران را برانگیزد.

انتقاد از پذیرش نشدن بیماران کرونایی در بیمارستان های خصوصی اهواز

انتقاد از پذیرش نشدن بیماران کرونایی در بیمارستان های خصوصی اهواز

انتهای پیام/ن

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.