عضو کمیسیون عمران مجلس از بررسی آسیب‌های ناشی از زلزله، گسل‌ها و فرونشست زمین در این کمیسیون خبر داد.

اقبال شاکری عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی  در گفت وگو با خبرنگار حوزه مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان،   با اشاره به برگزاری نشست امروز کمیسیون خود، از بررسی آسیب‌های ناشی از زلزله، گسل‌ها و فرونشست زمین خبر داد و گفت: در این جلسه که نمایندگان مسائل مذکور را به صورت نظارتی پیگیری می‌کنند، درباره ساخت و ساز‌ها در پهنه‌های گسلی، اعمال مقررات مرتبط با زلزله در ساخت و ساز‌ها و شرایط استقرار سامانه هشدار زلزله بسیار بحث شد.

وی ادامه داد: در مورد وضعیت گسل‌ها دو مسئله پیش روست؛ نخست آنکه برای ساخت و ساز‌های جدید، ضوابط و مقررات، اجرایی و عملی نمی‌شود. شورای عالی معماری و شهرسازی باید آن‌ها را نهایی را به شهرداری‌ها ابلاغ کند. اگر چه نقشه‌ها مصوب، پهنه‌ها نیز مشخص و ضوابط تعیین شده، اما در طرح تفصیلی به اصطلاح ننشسته است.

عضو کمیسیون عمران یادآوری کرد: در این باره پیشنهاد دادم با ارسال نامه‌ای به وزارت راه یا وزارت کشور، بخواهیم در حالیکه تمام مقدمات ساخت و ساز در پهنه‌های گسلی فراهم شده، حتماً اطلاعات مورد نیاز برای شهرداری‌ها و اینجا شهرداری تهران رسماً ابلاغ و اجرایی شود.

شاکری اظهار کرد: مورد دوم آنکه سازه‌های واقع در پهنه گسلی باید تعیین تکلیف شوند. به ویژه باید فکری به حال ساختمان‌ها و مراکز مهم شود. یعنی یا مقاوم سازی شوند و یا با تغییر کاربری، جابجا شوند.

این نماینده با بیان اینکه حدود ۲۶ سامانه هشدار زلزله در تهران برقرار شده است، توضیح داد: ۵۰ سامانه دیگر در گسل‌های تهران باید برقرار شود. مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی نیز در حال بررسی است تا گسل‌ها شناسایی شود و با استخراج پهنه ها، ضوابط را اعلام کنند.

وی ادامه داد: استقرار سامانه هشدار زلزله در تهران هم هنوز تکمیل نشده و سال گذشته تعدادی نصب شد تا اینکه شروع به کار کردند و البته تنها تهران این سامانه را دارد. مقرر شد پیگیری کنیم و دستگاه‌هایی که در این حوزه وظایف خود را انجام ندادند، مشخص و به آن‌ها این مسئله ابلاغ شود و زمان به آن‌ها بدهیم.

متولی کمیته نظام مهندسی کمیسیون عمران مجلس از پایان بررسی طرح اصلاح قانون نظام مهندسی در این کمیته خبر داد و گفت که طرح یاد شده به صحن کمیسیون فرستاده شده و تغییرات و اصلاحات بسیاری در آن رخ داده است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار