در سال‌های اخیر، افراد و سازمان‌های زیادی در حوزه تهدیدات نرم‌افزای به فعالیت پرداخته‌اند، اما هیچ عملکرد مثبتی دیده نمی‌شود یا اگر هم باشد در برابر موج گسترده دشمن توان مقابله چندانی ندارد.

باشگاه خبرنگاران جوان؛ علی چاهخوزاده* - تهدید نرم‌افزاری دشمن کلیدواژه‌ای است که در فضای رسانه‌ای بسیار پرتکرار شده است. افزایش داغی این بحث به سخنرانی رهبر معظم انقلاب در جمع مردم تبریز برمی‌گردد؛ جایی که ایشان بیان داشتند: «صاحبان دستگاه‌های تبلیغاتی، صاحبان بیان، صاحبان قلم، اصحاب هنر و دانش و مسئولان دستگاه‌های رسمی رسانه و آموزش باید تمرکز خود را برای مقابله با تهدید نرم‌افزاری دشمن قرار دهند.» این اولین مرتبه نیست که رهبری درباره تهدیدات دشمن صحبت می‌کنند، اما این موضوع به طور مشخص به مهم‌ترین راهبرد دشمن اشاره دارد.

تهدیدات نرم‌افزاری به دستکاری افکار عمومی مردم، ایجاد اختلاف، تردید در محکمات انقلاب اسلامی، تردید در پایداری مقابل دشمن و موارد مشابه اشاره دارد. اگر به هر کدام از این مباحث دقت کنید و شرایط کشور را ببینید، متوجه هجمه سنگین دشمن می‌شوید که از طریق رسانه در حال فعالیت در این زمینه‌ها است؛ که می‌توان نمونه‌های بسیاری را نام برد.

در این سال‌ها، افراد زیادی از سازمان‌های مختلف آسیب‌شناسی‌های بسیاری درباره این موضوعات انجام داده‌اند و همچنان هم انجام می‌دهند. حرف در این مورد بسیار است، اما هیچ عملکرد مثبتی دیده نمی‌شود یا اگر هم باشد در برابر موج گسترده دشمن توان مقابله چندانی ندارد.

استفاده از همه ظرفیت‌های کشور در گستره انقلاب اسلامی با انواع سلایق برای مقابله و هم‌افزایی‌ها برای مقابله با تهدیدات نرم‌افزاری دشمن لازم است. سازمان‌ها و افراد مختلف باید برای ایجاد یک جبهه واحد تلاش کنند. در این جبهه‌سازی و یکپارچه‌سازی باید از افراد متخصص و همدل استفاده کرد و باید تلاش کرد اختلافات را به حداقل رساند. در این صورت است که می‌توان به نتایج امیدوار بود. لازمه کارکرد خوب جبهه تبلیغی، رسانه‌ای و هنری، ایجاد همدلی و اتحاد حول ایران و علیه تهدیدات دشمن است.

موضوع دیگر نقش آموزش و تربیت نیروی انسانی متخصص است که در هر حوزه و در جای درست خود بکارگیری شود. زمانی همدلی و آموزش برای رسیدن به اهداف موفق خواهد شد که به نیرو‌ها و افراد توجه درست شود و برای نقش‌های آنان ارزش قائل شد.

استفاده از ظرفیت‌های هنری و فرهنگی کشور برای اثرگذاری در جنگ تبلیغاتی بستگی به خلاقیت مدیران و سازمان‌های فرهنگی، تبلیغی و رسانه‌ای دارد. موارد متعدد از برنامه‌های اثرگذار موجود است، اما به سبب کار جزیره‌ای افراد و سازمان‌ها، بازخورد مطلوبی نداشته‌اند.

در بخش مقابله با اخبار و گزارش‌های مخرب دشمن، برنامه‌ریزی دقیق و اصولی لازم است تا عقب‌افتادگی‌ها جبران شود و با جلب اعتماد مخاطب و اطلاع‌رسانی شفاف و به‌موقع، مرجعیت خبری داخل کشور بازیابی گردد.

نکته مهم و پایانی و اساس حرکت مقابله با دشمن این است که باور کنیم جنگ وجود دارد و باید در این جنگ پیروز شد.

*کارشناس سیاسی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار