کوچی در نطق میان دستور:

وزارت راه و شهرسازی به دو وزارت خانه تقسیم شود

رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی از لزوم تفکیک وزارت راه و شهرسازی خبر داد.

به گزارش خبرنگار حوزه مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، محمدرضا رضائی کوچی رئیس کمیسیون عمران در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی در نطق میان دستور خود گفت: در عرصه بین الملل به یمن رهبری، رهبر معظم انقلاب معادلات منطقه به اراده جمهوری اسلامی وابسته شده است و استقلال تصمیم گیری ایران در عرصه بین المللی نهادینه شده است.  

وی در ادامه اظهار کرد: مدعیان حکمرانی جهانی ادبیات خود را از موضع برتری به تعامل تغییر داده اند. امروز دغدغه‌های ایران حفظ مرز و  سرزمین نیست بلکه نقش آفرینی منطقه‌ای و حمایت از امت اسلامی است. تامین امنیت داخلی و اقتدار و اثرگذاری بین المللی امروزه از شاخصه‌های جمهوری اسلامی است.

نماینده مردم جهرم در مجلس گفت: ایران نقش موثری در کشور‌های منطقه مثل عراق و سوریه دارد، اما چرا نباید در تامین بازار و صادرات به این کشور‌ها سهم داشته باشیم؟ متولیان دیپلماسی اقتصادی نتوانسته اند از این فرصت بی نظیر استفاده کنند. تا آنجا که کشور‌هایی که دستی بر آتش نداشته اند بازار منطقه را به دست گرفته اند و بازرگان و پیمانگار و صنعتگر و مهندس ما از این بازار محروم هستند.  

رضائی کوچی توضیح داد: اگر در برجام موفقیتی اندک و صرفا در تحویل پول کسب شده که آن هم حاصل استفاده از کمترین اقتدار ایران است با ادامه مذاکرات دولتمردان  بدانند که برجام و ادامه آن باید در چارچوب تعیین شده و ابلاغی مقام معظم رهبری باشد وگرنه از مجلس مصوبه نخواهند گرفت.

رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی توضیح داد: تحریم ممانعت حقوقی در تامین واکسن به وجود نیاورده بلکه سوء مدیریت نتواسته نیاز کشور را برآورده کند. مسئولیت پاسخگویی مسئولان به عملکرد خود پایان دولت به پایان نمی‌رسد و باید پاسخگوی عملکرد خود باشند.

رضایی کوچی گفت: انتظار می‌رود دولت سیزدهم به تقویت توان داخلی واکسن و سرعت بخشی به واکسیناسیون اقدام کند. در بحث خاموشی‌ها و کمبود برق که خسارت‌های فراوانی در پی داشت باید دو نکته را بیان کنم. در بحث کمبود برق  مجلس دربرنامه ششم توسعه  نیاز برق آینده کشور را پیش بینی و تکلیف کرده تا سالی ۵ هزار مگاوات به ظرفیت تولید برق کشور اضافه شود و منابع لازم نیز در نظر گرفته شده است. وزارت نیرو در طول برنامه ششم توسعه به وظیقه خود عمل نکرده است. وزارت نیرو در بحث تولید برق سالی ۱۰۰ هزار میلیارد تومان از محل عدم صرفه جویی سوخت به کشور تحمیل هزینه کند، ولی ظرفیت توسعه برق نداشته باشیم قابل گذشت نیست.  

وی خاطر نشان کرد: در بحث کمبود آب کمیسیون عمران در سال ۱۳۹۸ در مواجه با تخلفات گسترده وزارت نیرو در مدیریت سد‌ها و رودخانه‌ها پیش بینی چنین روزی را کرده بود که اگر تذکرات و ایرادات مندرج در گزارش جدی گرفته شده بود امروز کشور ما غرق در سختی و بی آبی نمی‌شد.  

رئیس کمیسیون عمران مجلس اظهار کرد: در بحث افزایش مسکن بار‌ها با وزیر وقت مکاتبه کرده ایم که کشور نیازمند افزایش مسکن است و سالانه به تولید یک میلیون مسکن نیاز داریم، ولی دولت مکررا اصرار داشت که کمبود مسکن نداریم. به هشدار‌های ما درباره اینکه توزیع مکانی مسکن  با هدف سوداگری در حال شکل گیری است توجهی نشد.

رضائی کوچی گفت: نتیجه عملکرد دولت یازدهم و دوازدهم وضعیت امروز مسکن است. قیمت‌های سرسام آور مسکن امروز به معضلی اساسی تبدیل شده است. در بحث حمل و نقل همه وزارت خانه‌ها در این جنگ اقتصادی سهیم هستند و اگر دولت قوی عمل کند تحریم کشور به آسانی صورت نمی‌پذیرفت.

وی افزود: در بحث ترانزیت مزیت زیادی داریم و کشور می‌تواند با این مزایا در مقابل تحریم‌ها مقاومت کند و هزینه آمریکا و نظام سلطه را بالا ببرد. ولی علی رغم تاکید کمیسیون عمران دولت در ترانزیتی کردن مسیر‌های حمل و نقل کوتاهی کردند.  مسکن و شهرسازی دو ابر مسئله کشور هستند و وزارت راه و شهرسازی باید به دو وزارت خانه تخصصی تقسیم شود و این امر نیازمند همراهی دولت است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار