وزارت صحه عامه در برابر مخالفت برخی از مردم افغانستان نسبت به واکسن‌های کرونا اطمینان خاطر داد که این واکسن‌ها دارای اعتبار جهانی هستند و دارای عوارض بدخیم نمی‌باشند.

به گزارش حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان، شماری از باشندگان کشور می‌گویند که بر موثریت واکسن کرونا چندان باور ندارند و به همین دلیل قصد دارند این واکسن را دریافت نکنند.

در واکنش به این گفته‌ها، وزارت صحت عامه اظهار داشت: واکسن‌های وارد شده به افغانستان، از اعتبار جهانی برخوردار است. عثمان طاهری، سخنگوی وزارت صحت عامه، گفت: تمام واکسن‌هایی که وارد افغانستان شده است، مفید و مصون است. او تاکید می‌کند که این واکسن‌ها هیچ مشکلی ندارد و همه مردم می‌توانند با خاطر آرام، آن را تزریق کنند. وی تصریح می‌کند که مردم نباید به شایعات گوش دهند.

عثمان طاهری با توجه به این‌که عده‌ای از مردم نسبت به واکسن کرونا بی‌باورند، گفت: «ما از مردم خواهش می‌کنیم که به خاطر تطبیق واکسن مراجعه کنند. به جز واکسن، هیچ فکتوری نیست که در مقابل ویروس کرونا معافیت نشان دهد.»

عثمانی جهت باورمندی مردم به واکسن کرونا توضیح داد که از تزریق این واکسن عوارض بسیار سطحی به وجود می‌آید. به گفته وی، در صد هزار نفری که واکسن کرونا دریافت می‌کنند، ممکن است یک تن به مشکلات عصبی دچار شود. پس از گرفتن واکسن کرونا، تب و جان‌دردی، کسالت و بی‌اشت‌هایی مقطعی بوده و قابل نگرانی نیست. عثمانی تاکید کرد که مردم نباید نگران این مساله باشند و بهتر است واکسن تزریق کنند.

طبق آمار وزارت صحت عامه، در سراسر کشور حدود ۱٫۴ میلیون غیرنظامی واکسن دریافت کرده‌اند. به نظر او، علاقه‌مندی مردم نسبت به واکسن کرونا زیاد شده است و با گذشت هر روز بیش‌تر مردم به مراکز واکسن مراجعه می‌کنند.

وزارت صحت عامه خاطرنشان می‌کند که در مورد آگاهی‌دهی واکسن کرونا هیچ نوع کوتاهی نکرده و از آغاز شیوع ویروس تا امروز به شیوه‌های گوناگون از طریق رسانه‌ها، شبکه‌های اجتماعی و بزرگ‌های قوم به مردم در مورد فواید واکسن کرونا آگاهی داده است. عثمان طاهری، سخنگوی وزارت صحت عامه، خاطرنشان کرد که مردم بیش‌تر سنتی عمل می‌کنند و به شایعات گوش می‌دهند.

افغانستان در حال‌حاضر افغانستان به ۴۸ میلیون دوز واکسن ضرورت دارد. وزارت صحت عامه می‌گوید که دولت توانایی خرید ۴۲ میلیون دوز را دارد و به محض این‌که منبع معتبر واکسن پیدا شود، واکسن کرونا خریداری خواهد کرد.

تا هنوز سه نوع واکسن کمکی وارد کشور شده است. اولین محموله واکسین کرونای جانسون – جانسون که ۱٫۴۸ میلیون دوز واکسین کرونا را شامل می‌شد، روز جمعه، ۱۸ سرطان، از امریکا به کشور رسید. این محموله نخستین بخش کمک ۳.۳ میلیون دوز واکسین جانسون – جانسون است که امریکا به افغانستان کمک کرده است.

چند روز پیش سوئد ۱۲۴ هزار دوز واکسن استرازنکا را به وزارت صحت عامه کمک کرد. در کنار این هند ۵۰۰ هزار دوز واکسین کرونا، سازمان جهانی صحت ۴۸۶ هزار دوز از طریق برنامه کوواکس و چین حدود ۷۰۰ هزار دوز واکسن به افغانستان کمک کرده است.

براساس آخرین آمار وزارت صحت عامه، رقم مجموعی مبتلایان به کرونا در کشور به ۱۴۹ هزار و ۳۶۱ تن رسیده است. از این میان، ۶ هزار و ۸۶۴ تن جان باخته‌اند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار