لب‌های تشنه اهالی روستای پاسرخ شهرستان ریگان با استفاده از انرژی خورشیدی سیراب شد!

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان، تامین آب آشامیدنی عشایر یکی از دغدغه‌های این روز‌ها در ریگان است.کاهش نزولات جوی وخشک شدن چشمه سار‌ها در ریگان باعث شده است تا عشایر به روستا‌ها مهاجرت کنند.

در ریگان بیش از صد‌ها چشمه آب در مناطق کوهستانی شهرستان وجود داشت که به دلیل کاهش بارندگی تا ۷۰درصد خشک شده اند.

اما یکی دیگر از مشکلاتی که در این مناطق وجود دارد نبود برق برای آبرسانی به اهالی این مناطق می‌باشد.که البته با انرژی خورشیدی این مشکل هم قابل حل است.

روح الله جرجندی یکی از اهالی پاسرخ  ریگان  ابراز کرد:خورشید بار سنگینی را از دوش ما برداشت وآب آشامیدنی ما را تامین کرد ما زمانی از تابش شدید خورشید ناراحت بودیم، اما این روز‌ها اگر نتابد ناراحت خواهیم بود.

رشید حقیقی دیگر عشایر ریگان  افزود:زن ها وبچه‌های ما کیلومتر‌ها مسیر را برای تامین آب طی می‌کردند تا آب آشامیدنی بیاورند.

محمد سنجری دیگر شهروند ریگانی عنوان کرد:ما از این روستا درحال مهاجرت بودیم که اداره عشایری با اجرای این طرح باعث شد که در روستا ماندگار شویم.

علی اکبر صابری ،رئیس اداره عشایری ریگان گفت:تامین آب آشامیدنی اولویت نخست خدمت رسانی به عشایر و از مهمترین فعالیت‌های زیرساختی در این مناطق است.

اوافزود:توسعه زیر ساخت هاو جهش تولید عشایر از برنامه‌های سازمان عشایری ایران است که این امر با تامین آب در مناطق عشایری بهداشت  را فراهم می‌کند.

صابری تصریح کرد:بهترین راه تامین برق مورد نیاز در بخش عشایری استفاده از انرژی خورشیدی است و ما برای آبرسانی از خورشید استفاده کردیم که این انرژی علاوه بر ارزانی ودر دسترس بودن  می‌تواند به محیط زیست نیز کمک شایانی بکند.

او افزود:آب آشامیدنی منطقه پاسرخ ریگان با احداث چند پنل خورشیدی تامین شد.

رئیس اداره عشایری ریگان بیان داشت:۳۰خانوار مناطق عشایری ریگان با اعتبار ۲۵میلیارد ریال از آب آشامیدنی سالم برخوردار شدند.

صابری تصریح کرد:اجرای ۱۰۰۰متر لوله گذاری در این منطقه جهت آبرسانی واحداث مخزن ۸۰هزار متر مکعبی از دیگر اقدامات می‌باشد.

او افزود: با اجرای موفقیت آمیز طرح آبرسانی به پاسرخ در روستا‌های مناطق عشایری ریگان این طرح  اجرا خواهد شد.

ریگان با ۲۵۰۰خانوار عشایری بیشترین عشایر شرق استان را دارد که تا مرکز استان ۲۸۵کیلومتر فاصله دارد.

انتهای پیام/ی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار