در گفت‌وگوی ویژه خبری مطرح شد؛

اولویت‌های سیاست منطقه‌ای دولت سیزدهم چیست؟

اولویت‌های سیاست منطقه‌ای دولت سیزدهم در گفت‌وگوی ویژه خبری چهارم مردادماه در شبکه دوم سیما بررسی شد.

به گزارش خبرنگار سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان،  اولویت‌های دولت سیزدهم در حوزه سیاست منطقه‌ای در گفت‌وگوی ویژه خبری چهارم مردادماه با حضور حسین روزبه کارشناس مسائل غرب آسیا و عباس گلرو رئیس کمیته روابط خارجی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

عباس گلرو رئیس کمیته روابط خارجی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با اشاره به اینکه الان منطقه در آرامش نسبی به‌سر می‌برد گفت: کشور‌ها میل به گفتگو پیدا کرده اند، تنش‌ها در منطقه فروکش کرده است و صدا‌هایی مبنی بر گفتگو و ضرورت برقراری آرامش در منطقه به گوش می‌رسد.

وی با اشاره به وضعیت سیاست خارجی آمریکا و منطقه ادامه داد: دوران پرتنشی را در خصوص سیاست ترامپ در منطقه شاهد بودیم، در بحث موضوع فلسطین هجمه سنگینی از سیاست‌های نابخردانه ترامپ را در منطقه مشاهده کرده‌ایم.

رئیس کمیته روابط خارجی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تصریح کرد: منطقه مستعد گفت‌وگو و برقراری روابط عادی و نرمال است، گرچه رقابت‌ها و تنش‌های پنهانی وجود دارد که نباید از نظر دور داشت، در واقع کشور‌ها به سمت قدرت نرم تمایل پیدا کردند. اما هنر دیپلماسی ما در این شرایط باید به گونه‌ای باشد که فرصت برای کار در ابعاد مختلف سیاسی، اقتصادی، امنیتی و اجتماعی فراهم باشد و لذا باید به سمت دیپلماسی هوشمندانه حرکت کرد.

وی با اشاره به اینکه منطقه تجربه یک نبرد نفس گیر را در طی دو دهه گذشته داشته، گفت: یک طرف این موضوع نیرو‌های فرامنطقه‌ای بودند که سعی کردند با خشن‌ترین کار اقدامات خودشان را در پیش بگیرند.

گلرو با اشاره به اینکه ما نیاز به دیپلماسی اقتصادی داریم اظهار کرد: دیپلماسی اقتصادی کار جمعی است که در فرآیند همکاری جمعی بین دستگاه‌ها صورت می‌گیرد، اسناد بالادستی تاکید می‌کند که وزارت خارجه باید در کنار سایر دستگاه‌ها آیین‌نامه تجارت خارجی را تدوین کند.

وی با اشاره به اینکه وزارت امور خارجه در فراز‌های مختلف تاریخ خود چند بار معاونت اقتصادی را تشکیل داده است اظهار کرد: برخی اوقات این معاونت منحل شده است، اما در دولت فعلی معاونت اقتصادی تشکیل شده و چند اداره کل تدارک دیده شده است.

رئیس کمیته روابط خارجی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با اشاره به اینکه باید اقتصاد مقاومتی را مدنظر قرار داد افزود: اشکال کار در این است که وزارت خارجه بیشتر کارکرد سیاسی و سیاست خارجی دارد نه اقتصادی و این مسئله باید در بدنه وزارت خارجه تقویت شود.

وی با بیان اینکه نیروی متخصص با نگاه اقتصادی و تجارت خارجی باید تقویت شود گفت: ما در کشور‌های مختلف رایزنان بازرگانی را باید تقویت کنیم به عنوان مثال در سوریه و عراق که کشور‌های هدف هستند یک یا دو رایزن اقتصادی بیشتر نداریم.

گلرو با اشاره به اینکه نکته مهم‌تر این است که ما باید دیپلماسی اقتصادی داشته باشیم ادامه داد: باید مجموعه دستگاه‌هایی که در امر سیاست روابط خارجی دخیل هستند به پای کار بیایند و باید ظرفیت‌ها شناسایی شود تا بتوانیم دیپلماسی اقتصادی را به گونه موفق به جلو پیش ببریم.کشورهای همسایه مؤلفه‌های صادراتی بسیار زیادی برای ما دارند لذا سهم واردات کشورهای منطقه از ایران زیر ۲ درصد است.

علیرضا بیگدلی سفیر سابق ایران در ترکیه در ادامه برنامه با اشاره به اینکه نگاه همسایگی در کشور ما هنوز به خوبی رخ نداده است ادامه داد: باید در درون دولت، ملت، مجلس و نهاد‌های تصمیم‌ساز و تصمیم‌گیر کشور مسئله سیاست همسایگی به عنوان سیاست کلان مورد توجه قرار بگیرد.

وی با اشاره به اینکه سپس باید سیاست‌ها را پیاده سازی کنیم افزود: مشکل دومی که داریم این است که در کشور‌های پیرامونی ما این سیاست به ندرت دیده می‌شود، اما چین در این زمینه موفق عمل کرده است.

بیگدلی با اشاره به اینکه روسیه اهداف امنیتی را در قالب سیاست همسایگی دنبال می‌کند بیان کرد: تقریباً ترکیه تا سال ۲۰۱۲ این سیاست را به جلو پیش برده است، ولی متاسفانه پس از آن به خوبی این سیاست همسایگی از سوی آن‌ها به جلو پیش نرفته است.

سفیر سابق ایران در ترکیه با اشاره به اینکه در دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران تشویق دیگران باید مورد توجه قرار بگیرد گفت: آن‌ها هم باید سیاست متقابل همسایگی را با ما پیش ببرند، این موضوع به عنوان یک وظیفه عمومی است، اندیشکده‌ها و دانشگاه‌های ما باید در این رابطه کار کنند.

حسین روزبه کارشناس مسائل غرب آسیا با اشاره به اینکه اصل مهم در سیاست خارجی در این است که نفع دو طرف مرز را باید بدانیم گفت: باید مبادله تجاری و روابط گسترده تجاری با ملت‌های منطقه صورت بگیرد، ما نیازمندی‌های کشور‌های همسایه خودمان را می‌دانیم.

وی با اشاره به اینکه جمهوری اسلامی ایران از توان بالای فنی مهندسی برخوردار است گفت: توان صادرات فنی مهندسی را به کشور‌های همسایه داریم، امروزه حوزه‌های اقتصاد، شرکت‌های فناور، حوزه بهداشت و درمان و حوزه گردشگری در مقایسه با طرف دیگر مرز به شدت دارای مزیت اقتصادی است.

روزبه با اشاره به اینکه در اینجا یک دستگاه مبدل لازم است تا فرصت را به منفعت تبدیل کنیم خاطرنشان کرد: با پیمان‌های پولی دوجانبه می‌توانیم بخشی از مشکلات را حل کنیم، مزیت اقتصادی ایران با زندگی کشور‌های منطقه عجین شده است، فرصت‌های اقتصادی موجود در ایران را باید به گونه‌ای طراحی کرد و به گونه‌ای باید نیاز کشور‌های همسایه را شناسایی کرد تا تبدیل به یک وضعیت مناسب شود.

این کارشناس مسائل غرب آسیا با اشاره به اینکه ملت‌ها خواستار لغو تحریم‌ها هستند گفت: دولت آینده یکی از کار‌هایی که باید انجام دهد رو آوردن به پیمان‌های پولی دوجانبه و چندجانبه است، مسئله فرهنگی اربعین را داریم سوال این است که فقط این موضوع فرهنگی است، نمی‌توان برای آن ظرفیت اقتصادی سنجید، برای جمعیت انبوهی که در این منطقه هستند می‌توانیم بازار منطقه‌ای داشته باشیم. شناسایی ظرفیت ها، فرصت‌ها و چالش‌های پیش رو در روابط دیپلماسی منطقه‌ای بسیار اهمیت دارد ایران به زبان سیاسی، ژئوپلیتیک فرصت هاست.

وی ادامه داد: ابرفرصت‌های ایران یکی در حوزه فرهنگ و تمدن و دیگری در دنیای اسلامی نهفته است و انتظار می‌رود این فرصت ها، به آورده‌ای برای کشور تبدیل شود.

روزبه تصریح کرد: باورمندی به فرصت‌ها و آورده‌های پس از آن و باور مندی به توانمندی منافع ایران باید مدنظر قرار گیرد و این باورمندی در گام اول به جغرافیای همسایگان می‌رسد. منافع ایران در بستر ایجاد روابط با همسایگان قرار دارد، منافع را نباید فقط اقتصادی دید، امروز گفتمان انقلاب اسلامی در منطقه از جذابیت‌های بسیاری برخوردار است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار