شرایط حوزه کرخه که دلیل اعتراضات مردم به بی آبی بود، حالا پس از گذشت یک هفته با رهاسازی آب به وضعیت مطلوب تری نسبت به گذشته رسیده است.

به گزارش خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، در هوای گرم و آفتابی و سوزان جنوب، به خصوص خوزستان که همراه با رطوبت و شرجی است، هیچ اتفاقی همچون شیرجه زدن در آب نمی‌تواند کسی را از گزند اشعه‌های خورشید در امان نگه دارد.

بی راه نگفته اند که آب رودخانه‌های خوزستان برای اهالی آن به ویژه روستاییان همچون شریان‌های حیاتی هستند که اگر باشند، زندگی در جریان است و اگر جاری نباشد، زیست همه؛ از انسان تا چهارپایان و طیور را دچار چالش می‌کند.

دستکم ۹۵ هزار گاومیش در خوزستان وجود دارد و شیر این حیوانات به دلیل خاصیت بالا و همچنین مقوی بودن، طرفداران زیادی بین مردم دارد که به دلیل صنعتی نشدن تنها به مصرف داخلی شهروندان استان می‌رسد.

در بسیاری از روستا‌های خوزستان اگرچه لوله کشی آب وجود دارد و آبرسانی نیز صورت می‌پذیرد، اما برای بسیاری از آن‌ها که گاومیش دارند، پایین آمدن سطح رودخانه بعنی فاجعه؛ این پستاندار از زیر خانواده گاویان به دلیل آنکه پوستش عرق نمی‌کند، مجبور است روزانه دستکم ۴ تا ۵ ساعت را در آب بگذراند تا خنک شود و بتواند به حیات خود ادامه دهد.

طی چند وقت گذشته و به دلیل بی آبی ناشی از خشکسالی و پیش بینی‌های نادرست در حوزه کرخه، شاهد اتفاقات تلخی در استان خوزستان بودیم که بسیاری از احشام مردم به دلیل نبود آب و گرمای هوا تلف شدند و همین مسئله اعتراضات مردمی را در پی داشت.

اگرچه در گذشته انسان‌ها برای تنظیم دمای بدن همچون سایر جانداران به آب تنی روی می‌آوردند، اما امروزه با پیشرفت فناوری اکثریت زیر باد کولر خنک می‌شوند، در حالی که سایر جانداران همچنان زندگی شان برای گذراندن هوای گرم تابستان وابسته به آب است.

شرایط کرخه پس از آبرسانی چطور است؟


بیشتر بخوانید


آب در رودخانه کرخه؛ جاری شدن شریان‌های حیات

همین اهمیت آب برای خوزستانی‌ها اعتراض آن‌ها را در پی داشت و باعث شد مقامات بلند پایه دولتی و لشکری عازم خوزستان شوند و اعتبارات گسترده‌ای به منظور تسریع روند آبرسانی و همچنین پرداخت خسارت به روستاییان تخصیص دهند.

همچنین با باز کردن سد‌ها و جاری شدن آب در رودخانه جان دوباره‌ای به طبیعت این منطقه داده شد، حالا دیگر رود‌ها پر آب و حال خوش روستانشینان و احشام آن‌ها از جریان داشتن آن مشهود است. کودکانی که با دیدن آب روان به سرعت پیراهن را در آورده و با سر در آب شیرجه می‌زنند، خنده بر لب‌ها و شروع به آب بازی می‌کنند، اما بزرگ‌تر‌ها احساسات خود را به شکل دیگری بروز می‌دهند و نزدیک است که اشک شوق از چشمانشان جاری شود، هر چه باشد زندگی آنها به همین رود وابسته است.

گاومیش‌هایی را می‌بینم که احتمالا در ابتدا گمان می‌کنند، باید امروز نیز مانند گذشته در آب با عمق کم باشند و پوست تنشان بسوزد، اما به محض رسیدن به رود، متوجه بالا آمدن سطح آب می‌شوند و شاید قند در دلشان آب شود. همچنین دیگر حیواناتی همچون گوسفندان نیز می‌توانند با خیال آسوده از این آب روان بنوشند.

در مجموع این روز‌ها و با جریان یافتن آب در رودخانه‌های خوزستان زندگی نیز به روال سابق بازگشته و حیات ادامه دارد، هر چند اقداماتی نیز در دست اجرا است تا مشکلات روستاییان کم و کمتر شود.

محمدرضا کرمی نژاد مدیرعامل آب و فاضلاب خوزستان اخیرا گفته است ۷ هزار و ۹۰۰ میلیارد ریال برای آبرسانی روستایی استان طی تفاهم در نظر گرفته شده و قرار است با برنامه ریزی‌های این شرکت تنش‌های آبی در ۷۰۲ روستا؛ در برخی مناطق ظرف مدت ۳ ماه و در دیگر نواحی یک ساله رفع شود.

او همچنین افزود: اگر تاسیسات آبی روستای «قلعه سحر» طی یک ماه آینده به بهره برداری برسد مشکلات ۱۹ روستا از ۵۴ روستا‌هایی که به صورت نوبتی آب دریافت می‌کنند، رفع خواهد شد.

شرایط کرخه پس از آبرسانی چطور است؟

آخرین وضعیت آبرسانی در هویزه و رامشیر چطور است؟

در مناطق درگیر تنش‌های آبی در رامشیر نیز سرهنگ منصوری فرمانده ناحیه مقاومت بسیج این شهرستان گفت : آبرسانی به وسیله ۵ تانکر ۱۶ هزار لیتری به ۲۳ روستا در این منطقه صورت می‌پذیرد و پیگیر حل موضوع کم آبی به صورت زیربنایی هستیم تا مشکلات به صورت ریشه‌ای حل شوند و مردم روستا‌ها در آرامش و بدون دغدغه آب باشند.

شهرستان هویزه نیز که در حوزه کرخه قرار دارد به گفته حبیب عفری مفرد فرماندار این منطقه مشکلات آبرسانی آن با انجام اقداماتی در حال برطرف شدن است و قصد دارند با تعمیرات برخی تاسیسات فرسوده، مشکلات آبرسانی را حل کنند.

در هویزه ۱۸ روستا دچار تنش‌های آبی هستند که آبرسانی با تانکر‌های سیار به این روستا‌ها در حال انجام است.

از یک هفته پیش دبی آب کرخه به ۱۷۰ متر مکعب بر ثانیه رسیده که به گفته فرماندار هویزه آب به بخش‌های انتهایی رودخانه نیسان یکی از شاخه‌های رودخانه کرخه و همچنین نهر‌های منتهی به تالاب رسیده است و اگر میزان رهاسازی در همین حد ادامه داشته باشد، آب به هورالعظیم نیز می‌رسد.

انتهای پیام/ن

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۴۹ ۰۴ مرداد ۱۴۰۰
خدا را شکر