پوریا عادلی کارشناس حوزه سلامت و دبیر انجمن سرطان اصفهان در گفتوگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، در مورد شاخصهای مهم در انتخاب وزیر بهداشت آینده بیان کرد: این موضوع را میتوان از دو جهت مورد بررسی قرار داد، در وهله نخست خصوصیات فردی وزیر بهداشت و دیگر در مورد انتخاب اهداف، اسناد و برنامههای تعیین کننده و مسیر رسیدن به این اهداف است.
او ادامه داد: به طور قطع اهداف عرصه سلامت مانند هر هدف دیگری در حاکمیت و در اسناد بالادستی تعیین شده و باید به صورت کامل مورد بررسی قرار بگیرد تا قوانین تعیین شده با در نظر گرفتن مصداقهای واقعی و بدون توجه به تفاسیر شخصی، اجرایی شود.
عادلی با اشاره به اینکه اگر به اسناد بالادستی سلامت نگاه کنیم چند نکته اساسی در این اسناد از جمله دستیابی همه مردم به پوشش بیمه همگانی وجود دارد، گفت: این موضوع به عنوان هدف در اسناد بالادستی در نظر گرفته شده که با دو مشکل مواجه است؛ نخست نبود بودجه کافی و سپس نبود اطلاعات جامع و کامل از تعداد افراد بیمه شده و تجمیع بیمهها که در کشور وجود دارد و بیمههای مختلفی که در بخش بهداشت و درمان فعالیت میکند.
عضو هیات مدیره و دبیر انجمن سرطان اصفهان گفت: مهم این است که دستیابی به بیمه همگانی برای همه افراد وجود داشته باشد و از طرفی حمایت از مردم در بیماریهای صعب العلاج باید مورد توجه قرار بگیرد و نکته بسیار مهمی که در سندهای بالادستی ذکر شده، ولی متاسفانه ما شاهد این هستیم که حتی برخلاف آن در مقاطع مختلف حرکت شده، رفتن به سمت پیشگیری و درمان سرپایی به جای درمانهای بیمارستانی است.
عادلی ادامه داد: متاسفانه به صورت مقطعی این موضوع بسیار مهم که باید درمانهای سرپایی را مورد حمایت قرار دهیم و برای آنها برنامهریزیهای مدون و کارشناسی شده داشته باشیم از آن غافل شده ایم.
او در خصوص پرونده الکترونیک در نظام سلامت گفت: تشکیل پرونده الکترونیک در کشور شروع شده است، اما باید به زمان مناسب و تهیه زیرساختها در این طرح توجه ویژه داشته باشیم، همگان میدانند که اگر پروژهای را در زمان نامناسبی شروع کنیم قطعاً شکست خواهد خورد.
عضو انجمن سرطان اصفهان در خصوص زیرساختهای پرونده الکترونیک بیان کرد: این زیرساختها بسیار فراتر از بخش درمان هستند و بخشهای متعدد مانند آی تی، پذیرش بیماران و فضاهای فیزیکی درمان باید چارهای قابل اجرا برای آنها اندیشه شود در غیر این صورت این طرح ممکن است یا به صورت کلی در کشور اجرایی نشود یا به مشکلی مضاعف برای بیماران و کادر درمان تبدیل شود.
عادلی گفت: برای اینکه بتوانیم برای رسیدن به اسناد بالادستی برنامهریزی داشته باشیم باید به چالشهای مدیریتی نگاه کنیم که وزارت بهداشت و درمان با چه چالشهای مدیریتی مواجه است.
او افزود: تغییر روند بیماریها در کشورهای مختلف، ناکافی بودن اعتبارات بخش درمانی، پیشرفت سریع تکنولوژی و تجهیزات پزشکی، فقدان انگیزه برای کارکنان کادر درمان، افزایش سهم خانوادهها از هزینههای درمانی و استفاده ناکارآمد از منابع موجود در کنار افزایش سطح مطالبات مردم هفت چالش مدیریتی عرصه سلامت در عرصه بین المللی هستند که در کشور ما نیز این چالشها با شدت و ضعف مختلف وجود دارند.
او گفت: باید به این چالشها با دیدگاه مدیریتی نگریست و راهکارهایی برای این چالشها در نظر گرفته شود، البته باید بیان کرد که همیشه طرحهایی برای اصلاح وضعیت موجود در دولتهای مختلف آغاز و ثمراتی نیز در بر داشته است.
عادلی افزود: علت موفقیت آمیز نبودن این طرحها در کشور ما نادیده گرفته شدن ذی نفعان است که خود عامل اصلی شکست این طرحها بوده است، وقتی صحبت از تغییر در نظام یا ساختاری در مدیریت میکنیم باید تعریف آن را بدانیم وقتی به ساختار خیلی از این طرحها نگاه میکنیم هیچ گونه ساختار مدیریتی و مدل تغییر مدیریت در آنها نمیبینیم و یا با بیانی دیگر دلیل ایجاد تغییر را نمیبینیم.
او بیان کرد: تغییر و تحول در مدیریت تعاریف خاص خود را دارد و وقتی مدلهای تغییر مدیریت را نگاه میکنیم یک وجه مشترک وجود دارد و آن همراه کردن کادری است که میخواهند تغییر را ایجاد کنند و متاسفانه در کشور ما به آن بها داده نمیشود.
عادلی گفت: تحول یعنی فرآیند ذوب شدن اندیشهها و باورها، از بین رفتن رفتارهای سنتی و سپس ایجاد ارزشهای نوین و استقرار نظامهای جدید است، اما به سمت ایجاد پذیرش در کادر حرکت نکرده ایم و این موضوع هم از علتهای دیگر شکست طرحهای مدیریتی در کشور ما است.
بیشتر بخوانید
انتهای پیام/