مسئول دبيرخانه كشوري كنترل دخانيات وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي گفت: استعمال دخانيات مقاومت معده را در برابر باكتري ها پايين آورده و موجب زخم معده مي شود.

مهندس خديجه محصلي، مسئول دبيرخانه كشوري كنترل دخانيات وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران با اشاره به اين كه بيماري هاي قلبي و عروقي ناشي از استعمال دخانيات، جان بيش از ‌٦٠٠ هزار نفر را در سال مي گيرد، اظهار داشت: استعمال دخانيات باعث افزايش ضربان قلب، بالا رفتن فشار خون، افزايش خطر ابتلا به فشار خون بالا و گرفتگي عروق و ايجاد حمله قلبي و سكته مي‌شود.

وي افزود: استعمال دخانيات باعث تضعيف و خنثي سازي اسيد معده و مقاوم شدن بعد از غذا خوردن و همچنين بر جاي ماندن باقيمانده اسيد در معده و تخريب ديواره آن مي‌شود.

به گفته مسئول دبيرخانه كشوري كنترل دخانيات، زخم معده افراد سيگاري به سختي درمان مي‌شود و احتمالي بهبودي آن تا زماني كه فرد سيگاري بوده، اكثرا اندك است و قطران موجود در دود سيگار نيز در اثر استعمال مستمر دخانيات روي انگشتان و ناخن ها جمع شده و باعث تغيير رنگ آنها به قهوه‌اي مايل به زرد مي‌شود.

محصلي با بيان اين كه سقط جنين در مادران سيگاري ‌٢ تا ‌٣ برابر بيشتر است، تصريح كرد:‌ استعمال دخانيات در دوران بارداري مي‌تواند باعث افزايش خطر زايمان نوزاد با وزن كم و بروز مسايل بهداشتي در آينده شود.

وي تأكيد كرد: بيش از ‌٤٠ عنصر سرطان زا در دود سيگار وجود دارد و احتمال سرطان ريه ‌٢٢ مرتبه بيشتر از افراد غير سيگاري است.

گفتني است: طبق تحقيقات بي شماري كه انجام شده است در صورت ادامه استعمال دخانيات توسط افراد سيگاري، احتمال مبتلا شدن آنها به انواع سرطان هاي ديگر از قبيل زبان ، دهان، غدد، بزاق و حلق (6 تا 27 برابر) ، سرطان بيني (2 مرتبه بيشتر)، گلو (12 مرتبه)، مري (8 تا 10 برابر)، حنجره (10 تا 18 برابر)، معده (2 تا 3 برابر)، كليه (5 برابر)، لوزالمعده (2تا 5 برابر)، وجود دارد. /ح

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار