سرپرست شرکت آب و فاضلاب شهری کردستان از مشکل کمبود آب در ۱۰۰ روستای استان خبر داد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از سنندج، علیرضا تخت شاهی سرپرست شرکت آب و فاضلاب شهری  کردستان اظهار داشت: هم اکنون تعداد ۱۰۰ روستای استان با کمبود آب مواجه هستند که  شرکت آبفا از طریق آبرسانی سیار مشکل کمبود آب این مناطق را برطرف می‌کند.

تخت شاهی با اعلام افت فشار آب در نواحی منفصل شهری سنندج گفت: در این راستا شرکت آبفا درصدد است با اجرای پروژه‌های مختلف این مشکل را حل کند.

او وضعیت آب کردستان را نسبتا قابل قبول دانست وافزود: در تمام شهرستان‌های استان آب شرب با کیفیت، سالم و بهداشتی توزیع می‌شود از این حیث مشکل خاصی در زمینه تامین آب وجود ندارد.

سرپرست شرکت آبفا کردستان با اشاره به اینکه تعداد یک هزار و ۱۲ روستا زیرپوشش آبفا قرار دارد تاکید کرد:شرکت آب و فاضلاب شهری استان کردستان در راستای توسعه خدمات آبرسانی مطالعات و برنامه‌های بلندمدت، میان‌مدت و کوتاه‌مدت در دست اقدام دارد.

تخت شاهی گفت: آب سد‌ها شامل تامین آب شهرستان‌های سنندج و سروآباد از محل سد آزاد و چراغ ویس، کامیاران و مریوان از سد سیازاخ و قروه و دهگلان از سد قوچم را از برنامه‌های بلندمدت آبفا عنوان کرد.

او تامین آب‌های سطحی توسط فیلتر شنی در بانه را از برنامه‌های میان مدت دانست و بیان کرد: این برنامه در مریوان و کامیاران نیز انجام خواهد شد.

تخت شاهی به حفر سه حلقه چاه و تجهیز ۲۸ حلقه چاه در استان اشاره کرد و گفت:انتقال آب از  سد آزاد سنندج به سد قشلاق از طریق پمپاژ و در بانه با همکاری آب منطقه‌ای در پایاب و بالادست از سد‌های عباس‌آباد و سدلو با هدف حفظ ذخایر سد‌ها انجام می‌شود.

سرپرست آب و فاضلاب کردستان با اشاره به اینکه سالانه ۱۶۴ میلیون مترمکعب آب در تصفیه خانه‌های استان تولید می‌شود، سرانه مصرف آب شرب در کردستان را ۱۹۵ لیتر و این شاخص را در کشور ۱۷۰ لیتر عنوان کرد.

تخت‌شاهی با بیان اینکه آب شرب تصفیه شده استان برای مصارف خانگی است و در حوزه کشاورزی و صنعتی استفاده نمی‌شود تاکید کرد: بیشترین میزان مصرف منابع آبی در بخش کشاورزی مصرف می‌شود.

او با اشاره به کاهش بارندگی‌های امسال نسبت به سال گذشته افزود: بهار امسال خشک‌ترین بهار ۵۲ سال اخیر بوده است.

سرپرست شرکت آبفا کردستان با اشاره به خشکسالی‌ها و کاهش بارندگی‌های امسال، میزان بارندگی در فروردین و اردیبهشت امسال ۹۳ درصد ذکر کرد.

تخت شاهی فصل تابستان را به دلیل گرم شدن هوا اوج مصرف آب دانست و گفت: یکی از برنامه‌های مهم آبفا در سال جاری تغییر و اصلاح مدیریت مصرف آب شرب در شهر‌ها و روستا‌های استان است.

او تصریح کرد: از آنجا که برخی خانوار‌های روستایی بی‌هدف آب را هدر می‌دهند و در آبیاری صیفی‌جات و باغات مصرف می‌کنند آموزش و فرهنگ‌سازی در زمینه مصرف آب ضروری است.

انتهای پیام/م

برچسب ها: کمبود آب ، روستاها
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.