رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری فریدن گفت: ۲۴ سازه آبخیزداری شامل بند های بزرگ و متوسط سنگ و سیمانی چند منظوره در ۲ سال اخیر در شهرستان فریدن احداث شد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان، حسین کرکوندی رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری فریدن گفت: ۲۴ سازه‌آبخیزداری، دارای گنجایش نگهداری ۳۴ هزار و ۵۰۰ متر مکعب آب را به‌منظور نفوذ و تغذیه سفره‌های زیرزمینی است.

او افزود: سازه‌های آبخیزداری  در حال احداث فریدن در روستا‌های دره بید، سواران، گنجه و چهلخانه جانمایی شده است که از ۷۰ تا ۱۰۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و تا پایان مرداد مراحل تکمیلی آن‌ها به پایان خواهد رسید.

رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری فریدن اضافه کرد: اعتبار مالی سازه‌های آبخیز داری با احتساب اعتبارات استانی در سال ۹۸ بیش ازیک میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان بود که این رقم در سال ۹۹ به ۲ برابر افزایش یافت.

او هدف از احداث بند‌های سیمانی را کاهش سرعت و قدرت تخریب سیلاب، تغذیه سفره‌های آب زیرزمینی و تثبیت آبراهه‌های فعال عنوان کرد و افزود: با توجه به تغییر اقلیم جهانی، بارش ناگهانی رگبار‌های فصلی و غیرمترقبه و پیدایش سیلاب‌های احتمالی، این بند‌ها علاوه بر مهار هرز آب‌های سطحی و جلوگیری از سیلاب نقش مهمی در کنترل و جلوگیری از فرسایش خاک دارد.

کرکوندی با بیان اینکه اگر طرح‌های آبخیزداری نبود خسارات ناشی از بارندگی‌ها و سیل‌های چند سال اخیر در کشور تا چندین برابر افزایش می‌یافت، افزود: با توجه به حجم رسوبات انباشته شده در مخزن سد زاینده رود، چنانچه بند‌های احداثی و چند منظوره آبخیزداری نبودند حجم زیادی از مخزن سد را رسوبات ناشی از سیلاب‌های فرسایشی پُر کرده بود.

آبخیزداری (Watershed Management) علم و هنر برنامه ریزی مستمر و اجرای اقدامات لازم برای مدیریت منابع عرصه‌های آبخیز اعم از طبیعی، کشاورزی، اقتصادی و انسانی بدون ایجاد اثرات منفی در منابع آب و خاک است که می‌تواند به صورت مکانیکی یا بیولوژیکی باشد.

وسعت مراتع فریدن بیش از ۷۰ هزار هکتار است. این شهرستان همچنین دارای بیش از ۷۵۰ هکتار باغ و ۳۰ هکتار اراضی کشاورزی است که در سال‌های اخیر به‌دلیل خشکسالی، تنها نیمی از مزارع آن به زیر کشت می‌رود.

فریدن با ۲ شهر و ۲۸ روستا و جمعیت افزون بر ۴۹ هزار نفر در ۱۴۰ کیلومتری غرب مرکز استان اصفهان واقع است.

منبع:ایرنا

انتهای پیام/م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار