امسال، ۲۲۳ هزار هکتار عملیات آبخیزداری از جمله عملیات مکانیکی شامل بند‌های خاکی و رسوب‌گیر ملاتی و خشکه‌چین در چهارمحال و بختیاری اجرا شده است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شهرکرد، سید اسماعیل صالحی مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری گفت: امسال، ۱۷ هزار و ۵۰۰ هکتار عملیات آبخیزداری و حفاظت خاک در سطح استان اجرا می‌شود.

او افزود: اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان، ۷۰۰ هزار هکتار از مساحت یک میلیون و ۶۴۳ هزار هکتاری استان را مورد مطالعه آبخیزداری قرار داده است که این میزان ۴۰ درصد مساحت استان را شامل می‌شود.


بیشتر بخوانید


صالحی اضافه کرد: از این سطح ۲۲۳ هزار هکتار عملیات آبخیزداری از جمله عملیات مکانیکی شامل بند‌های خاکی و رسوب‌گیر ملاتی و خشکه‌چین، اقدامات بیولوژیک شامل نهال‌کاری، بذرپاشی و بذرکاری و کپه‌کاری و اقدامات بیومکانیک شامل سکوبندی و تراس‌بندی همراه با تقویت پوشش گیاهی و اقدامات مدیریت شامل حفاظت و قرق و مراقبت و نگهداری اجرا شده است.

او اظهار داشت: در راستای شعار سال، ۱۴ طرح شاخص و ۴۳ زیرپروژه با اعتبار پیشنهادی حدود ۹۹ میلیارد تومان پیش‌بینی شده که اجرای طرح‌های آبخیزداری به عنوان یکی از برنامه‌های شاخص در حوزه تولید است.

صالحی تصریح کرد: برای اجرای ۱۷ هزار و ۵۰۰ هکتار عملیات آبخیزداری و حفاظت خاک در استان حدود ۳۰ میلیارد تومان اعتبار پیش‌بینی شده است، که با تامین این میزان اعتبار این طرح‌ها اجرایی خواهد شد.

او گفت: مطالعه و اجرای طرح‌های آبخیزداری و آبخوانداری از طریق سرمایه‌گذاری خیران در ۷۳۰ هکتار هدف‌گذاری شده که با کمک خیران برای اجرای طرح‌های آبخیزداری در تقویت آبخوان‌ها و تقویت سفر‌های زیرزمینی گام موثری برداشته شود.

صالحی بیان کرد: با اجرای طرح‌ها در حوزه آبخیزداری اثربخشی کار‌های آبخیزدار شامل افزایش نفوذ سالانه در مناطق کوهستانی و پرشیب بیش از ۵۳۰ مترمکعب در سال، افزایش خواهد یافت و نفود سالانه آب در دشت‌ها و اراضی کم شیب نیز یک‌هزار متر مکعب در هکتار افزایش خواهد داشت.

او افزود: تاکنون دو هزار و ۹۰۰ سازه آبخیزداری شامل گابیون بندی، عملیات خشکه چین و هلالی آبگیر و عملیات بیولوژیک در استان انجام شده است.

صالحی اضافه کرد: منابع طبیعی بستر توسعه پایدار هر کشور است که در چند سال اخیر به دلیل خشکسالی پی در پی و کاهش ۴۰ درصدی بارش در استان این عرصه‌ها با مشکل مواجه شده است.

او  گفت: خشکسالی به عنوان یک تهدید برای منابع آب از جمله آب شرب، کشاورزی، زیرزمینی و صنعت است که با اجرای طرح‌ها و برنامه‌های آبخیرداری اطمینان بخشی برای تامین آب پایدار در حوزه شرب، صنعت و کشاورزی فراهم خواهد شد.

صالحی اظهار داشت: کشور ما در کمربند خشک و نیمه خشک قرار دارد و متوسط بارندگی سالانه ۲۵۰ میلیمتر معادل یک سوم متوسط جهانی است و سه برابر بودن میزان تبخیر آب در کشور از میانگین جهانی و نامناسب بودن پراکنش زمانی و مکانی بارش از عواملی است که باعث شده کشور در ردیف کشور‌های دارای بحران آبی و یا تنش آبی قرارگیرد.

او ادامه داد: ۷۵ درصد بارش‌ها در کشور در زمان غیرکشاورزی و نبود نیاز آبی اتفاق می‌افتد که این امر باعث بروز سیلاب در کشور و استان می‌شود و اجرای طرح‌های آبخیزداری و آبخوانداری بهترین و عملی‌ترین روش مدیریت پایدار منابع آب است.

انتهای پیام/ع

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.