پارک آبخیز در برخی از حوضه‌های آبخیز چهارمحال و بختیاری که دارای قابلیت‌های خاص و همچنین مطالعات تفصیلی و اجرایی باشد، احداث می‌شود.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شهرکرد، مصطفی مرادی مسئول دفتر کنترل سیلاب و آبخوان‌داری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری گفت: پارک آبخیز در برخی از حوضه‌های آبخیز استان که دارای قابلیت‌های خاص و همچنین مطالعات تفصیلی و اجرایی باشد، احداث می‌شود.

او افزود: پارک یا بوستان آبخیز با بهره‌گیری از مناظر طبیعی و چشم‌انداز‌های آبی با استفاده از عملیات آبخیزداری به عنوان عوامل ویژه پارک آبخیز از جمله ایجاد آبشار، سازه‌های خاکی، سنگی ملاتی، تراس بندی و کاشت گونه‌های درختی و درختچه‌ای با هدف بهره‌گیری از ظرفیت حوزه‌های آبخیز در توسعه بوم گردی و رونق اکوتوریسم طراحی و ایجاد می‌شود.


بیشتر بخوانید


مرادی اضافه کرد: پارک آبخیز در حوضه‌های سیلابی و مشرف به شهر ایجاد می‌شود که منطبق بر دستورالعمل فنی مکان‌یابی پارک آبخیز است که پس از بررسی و ارزیابی فنی براساس اولویت‌بندی، پارک آبخیز طراحی و احداث می‌شود.

او ادامه داد: ارتقا مشارکت مردم در آشنایی و احیای طبیعت، بهره‌برداری و استفاده از منابع طبیعی، حفاظت و احیای حوضه آبخیز و جامع‌نگری در ارتقا شاخص سلامت حوزه، از اهداف اجرای این طرح است.

مرادی گفت: در این پارک‌ها فعالیت‌های آبخیزداری شامل عملیات بیولوژیک، مکانیکی و بیومکانیکی، مدیریتی و حفاظتی، فعالیت‌های آموزشی و ترویجی شامل احداث باغ گیاه شناسی و موزه آبخیزداری و ایجاد مرکز آموزشی و ترویجی اجرا می‌شود.

او افزود: در حوزه فعالیت‌های تفریحی نیز ایجاد بستر‌های لازم برای توسعه اکوتوریسم مانند کوهنوردی، پیاده‌روی و چشم‌انداز آبخیز و قایقرانی و فعالیت‌های خدماتی نیز شامل خدمات درمانی بهداشتی، رستواران سنتی، نمازخانه و سایر خدمات پیش‌بینی شده است.

مرادی اضافه کرد: این پارک علاوه بر کاهش مخاطرات سیل و جلوگیری از فرسایش و رسوب به عنوان کانون جذب گردشگر زمینه اشتغال برای روستاییان و آبخیزنشینان را فراهم می‌کند.

انتهای پیام/ف

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار