محمد راهی مدیر تحقیق و توسعه نفت پاسارگاد در گفت و گو با خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، بیان کرد: ما ۶ پالایشگاه بزرگ در شهرهای تهران، آبادان، تبریز، بندرعباس و شیراز و همچنین دو پورت (درگاه) صادراتی بزرگ نیز در بندرعباس و آبادان داریم. ظرفیت اسمی ما حدود چهار میلیون تن در سال است، ولی به طور متوسط با توجه به مشکلات و موانعی که بر سر تولید و فروش است، حدود دو میلیون تن به صورت واقعی توان تولید و صادرات داریم.
او افزود: اگر بخواهیم مشکلات و موانع را بررسی کنیم میتوانیم آنها را در حوزه داخلی و صادراتی دسته بندی کنیم. در حوزه داخلی، مشکل مربوط به تامین بودجه پروژههای عمرانی کشور است که هر سال متاسفانه با توجه به اینکه بخش عمده قیر کشور به صورت تهاتری است، این بودجه خیلی دیر مصوب یا خیلی دیر ابلاغ میشود. تا این ابلاغ بخواهد صورت بگیرد، بسیاری از پروژههای عمرانی کشور عقب میافتند.
راهی ادامه داد: بحث دوم، بحث استفاده از قیرهای اصلاح شده و قیرهای خاص است که در دنیا به صورت عمده مورد استفاده قرار میگیرد، اما در کشور ما به دلیل عدم تصویر این استفاده از این نوع قیرها در مراجع بالادستی که صاحب نظر هستند و فرهنگی این کار را مصوب نکرده اند، این اتفاق نمی افتد.
او تاکید کرد: کشورهای اروپایی و کشورهای پیشرفته همه در آسفالت شان از قیرهای اصلاح شده استفاده میکنند .شرکت نفت پاسارگاد نیز چندین سال است که روی این قیرها به صورت خاص کار کرده و به صورت مقطعی و در پروژههای کوچک، این کار را به صورت پایلوت اجرا کردیم.
بیشتر بخوانید:
مدیر تحقیق و توسعه شرکت نفت پاسارگاد اظهار کرد: انتظار ما این است که فرهنگ این کار گسترش پیدا کند و آمادگی ارائه انواع قیرهای اصلاح شده با کیفیت بسیار بالا را داریم چرا که با استفاده از این قیرها، عمر مفید آسفالت از سه سال به ۱۰ سال می رسد. به طور متوسط میتوان گفت که استفاده از قیرهای اصلاح شده بین ۲۰ تا ۴۰ درصد افزایش قیمتی خواهد داشت، اما باید توجه شود که عمر مفید آسفالت نیز میتواند تا سه برابر افزایش پیدا کند.
او همچنین گفت: عمر مفید آسفالت در کشور ما حداکثر سه سال است و میتواند در صورت استفاده از قیرهای اصلاح شده و مناسب و همزمان پیشرفت تجهیزات اساسی کشور، عمر مفید آن افزایش پیدا کند.
راهی در مورد سایر موانع موجود در صنعت قیر نیز اظهار کرد: در بحث صادرات نیز مشکلات حمل و نقل، ال سی، کشتیرانیها و تامین بودجهای که به دلیل تحریمهای تحمیلی به وجود آمده را احساس می کنیم اما در مورد تامین مواد اولیه، باید گفت که مواد اولیه قیر عمدتاً از پالایشگاه تامین میشود و بحثهای رقابتی که به وجود میآید، سبب می شود که در تامین بودجه یک مقدار مشکل ایجاد شود. مشکلات تامین مواد اولیه، بیشتر مربوط به داخل است تا خارج.
او در بخش پایانی سخنان خود بیان کرد: کار دیگری که در شرکت نفت پاسارگاد آغاز کردهایم این است که به تولید بسته بندیهای جدید مطابق دنیا رو آورده ایم. یعنی بستههایی با اوزان ۴۰ کیلوگرم تا یک تن که در دنیا به شدت مورد استقبال قرار گرفته است. اینها محصولاتی هستند که هم بسته بندی آنها راحتتر است و هم مصرف انرژی کمتری دارند و اتلاف مواد نفتی نیز در مقصد کمتر است. حدود دو سال است که به طور جدی وارد این مسئله شدیم و صادرات خوبی هم داشته ایم.
انتهای پیام/