بنا به گزارش‌های رسانه ای، دولت چین درصدد است تا همکاری‌های خود با افغانستان را در زمینه اقتصادی و زیر ساختی توسعه دهد.

به گزارش حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، چین آمادگی دارد تا همزمان با خروج نیرو‌های آمریکا و ناتو از افغانستان، همکاری‌ها خود با این کشور را توسعه دهد.

روزنامه دیلی بیست در گزارشی آورد: چین آماده است تا همکاری خود را با افغانستان آغاز کرده و گسترش دهد و متعاقباً خلأ نیرو‌های آمریکا و ناتو را که در حال خروج از این کشور جنگ زده خارج هستند، را پر کند. بر اساس این گزارش، چین با ابتکار عمل کمربند و جاده (BRI) در تدارک ورود بی چون و چرا به افغانستان پس از آمریکاست.

این پایگاه با استناد به منبع نزدیک به مقامات دولت افغانستان ادعا کرد که مقامات کابل در حال افزایش تعامل خود با چین در زمینه افزایش کریدور اقتصادی ۶۲ میلیارد دلاری چین و پاکستان (CPEC) هستند که شامل احداث بزرگراه ها، خطوط راه آهن و خطوط انتقال انرژی بین پاکستان و چین می‌شود.

گفته می‌شود که چین مدتهاست که می‌خواهد طرح کمربند و جاده خود (راه ابریشم) را تا افغانستان گسترش دهد و حداقل برای یک دهه خواهان مشارکت کابل بوده است. در این گزارش به نقل از منبعی می‌نویسد در بزرگراه پیشاور-کابل بحث و گفتگو بین مقامات کابل و پکن صورت گرفته است. پیوند جاده‌ای کابل با پیشاور به معنای پیوستن رسمی افغانستان به CPEC است.

به گفته منبع دیلی بیست، در حالی که آمریکا برای همیشه افغانستان را ترک می‌کند، اشرف غنی، رئیس جمهور افغانستان به یک متحد با منابع، نفوذ و توانایی برای پشتیبانی نظامی از دولت خود احتیاج دارد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.